Jump to content
Shipfriends

Recommended Posts

SS Jeremiah O' Brien - Fisherman's Wharf, San Francisco, California

Μέχρι να ανοίξει το Hellas Liberty στο κοινό κι επειδή το ταξίδι μέχρι το San Francisco δεν είναι κι εύκολο πράμα, ας δούμε εμείς οι Shipfriends πως είναι ένα λίμπερτι από μέσα, έστω και εξ' αποστάσεως. Πρόκειται για το SS Jeremiah O' Brien που βρίσκεται ελλιμενισμένο στο Σαν Φρανσίσκο και είναι ανοιχτό στο κοινό απ' άκρη σ' άκρη με αντίτιμο 10 δολλάρια. Το πλοίο είναι κομμάτι του Register of Historic Ships(ή κάτι τέτοιο) των Ηνωμένων Πολιτειών και δέχεται ενίσχυση επί των λειτουργικών του εξόδων κάθε χρόνο, τα οποία λειτουργικά έξοδα περιλαμβάνουν και πλεύσιμα έξοδα μια και το πλοίο ταξιδεύει κάποιες φορές το χρόνο, έχοντας όλα τα απαραίτητα πιστοποιητικά εν ισχύ. Ψυχή βέβαια του Jeremiah είναι οι εθελοντές συνταξιούχοι Αμερικανοί ναυτικοί οι οποίοι αποτελούν το ενεργό πλήρωμα, το ταξιδεύουν και κάνουν την απαραίτητη συντήρηση. Είναι ελλιμενισμένο σε σημείο-φιλέτο του waterfront του San Francisco και σε απόσταση αναπνοής από το τουριστικό κέντρο με συνέπεια να είναι απολύτως προσβάσιμο και επισκέψιμο από τους πάντες, με άλλα λόγια δεν βρίσκεται απομακρυσμένο και αποκομμένο στο αντίστοιχο Τροκαντερό που συνεπάγεται εγγυημένη εμπορική αποτυχία.

Το πλοίο βρίσκεται στην αυθεντική κατάστασή του όπως βγήκε απο το Ναυπηγείο και ξεκίνησε τους διάπλους του Ατλαντικού μεταφέροντας εφόδια στην Ευρώπη. Είναι βαμμένο στο γκρίζο, πολεμικό χρώμα και περιτρυγυρίζεται από πυργίσκους και αντιαεροπορικά πυροβόλα σε όλο του το μήκος. Ας δούμε εδώ πως δείχνει η πρύμη, προσέξτε τη θωράκιση από τσιμέντο στο accomodation και τους πυργίσκους ακριβώς από πάνω. Σε κοντινή φωτογραφία εδώ το πυροβόλο(μικρού σχετικά διαμετρήματος), ενω στο accomodation που βρίσκεται από κάτω κοιμούνται οι πολυβολητές ώστε σε ελάχιστο χρόνο να επανδρώνουν τα πυροβόλα τους. Εδώ βλέπουμε και το ανοιχτό κομμάτι της πρύμης. Όπως βλέπουμε και στην φωτογραφία, οι συνθήκες διαμονής τους είναι δύσκολες με μοναδική παρηγοριά το γεγονός ότι για πρώτη φορά -τότε- σε εμπορικά πλοία είχαν καλοριφέρ και ανεμιστήρα τα οποία και διακρίνονται. Γενικά όπως βλέπουμε το πλοίο έχει μεγάλη θωράκιση, κοιτάξτε τον καθρέφτη της πλώρης όπου διακρίνονται και οι πυργίσκοι αλλά και η ενίσχυση με τσίμέντο στο ντέκ της γέφυρας. Βλέποντας και μέσα από τη γέφυρα, είναι ορατή η ενίσχυση από το τσιμέντο και το παραπέτο που υπάρχει ανάμεσα στην πόρτα της γέφυρας και το φτερό, εδώ διακρίνεται το κομμάτι του φτερού που βρίσκεται μετά το παραπέτο. Βλέποντας τη θωράκιση απέξω, ας δούμε και τη γέφυρα από μέσα. Πέρα από την κλασσική της όψη/όργανα και τον πολύ μικρό χώρο, αξιοσημείωτο είναι πως ο Α/Φ μπορεί να δεί απέξω μόνο μέσα από τα δυο μικρά παραθυράκια, ας δούμε τι μπορεί να δεί κοιτώντας από μεσα. Είναι πραγματικά εντυπωσιακό σε σύγκριση με τα σημερινά δεδομένα. Βέβαια υπάρχει και η ανοιχτή γέφυρα απέξω η οποία δεν ξέρω κατά πόσον χρησιμοποιείται.

Όπως μπορεί να φανταστεί κανείς το πλοίο είναι αρκετά στριμωγμένο και κατασκευασμένο με φιλοσοφία πολεμικού πλοίου. Εδώ η πολύ μικρή καφετέρια του πληρώματος με τον αντίστοιχο χώρο εστίασης ενώ πλώρα έχουμε τον χώρο εστίασης των αξιωματικών. Εννοείται πως το πλήρωμα που μένει πάνω στο πλοίο μαγειρεύει κανονικά και τρώνε όλοι μαζί στην τραπεζαρία. Αξίζει επίσης να συγκρίνουμε την καμπίνα του Α' Μηχανικού(προσέξτε το ημερολόγιο τοίχου του 1943 και τις άλλες αφίσες) με την καμπίνα των πολυβολητών. Εδώ μια άποψη του ντέκ από τη γέφυρα με τα αμπάρια καλυμμένα από μουσαμάδες, κι εδώ μια άποψη από το πολυβολείο της πλώρης όπου φαίνονται οι πυργίσκοι και οι κλασσικές μπίγες για τη φορτο-εκφόρτωση των αμπαριών. Highlight το μηχανοστάσιο του πλοίου που βρίσκεται σε εξαιρετική κατάσταση, δείγμα του τι προσωπική δουλειά πέφτει. Τα χαρακτηριστικά της μηχανής στην ταμπέλα, ο old-timer πίνακας ελέγχου με τις ασφάλειες, το παραδοσιακό λαδικό και μια πιο κοντινή. Το φουγάρο για το τέλος.

Γενικά η επίσκεψη αξίζει 100% γιατί είναι ένα ζωντανό κομμάτι της ιστορίας και το κυριότερο είναι στην αρχική του κατάσταση, όπως φτιάχτηκε εν καιρώ πολέμου. Και πάλι τονίζω πως σε αντίθεση με το τι συμβαίνει -ή μάλλον θέλουμε να συμβαίνει στην Ελλάδα- το πλοίο ναι μεν δέχεται επιχορήγηση αλλά οφείλει να παράγει και το δικό του εισόδημα λειτουργώντας με εμπορικά κριτήρια σύν το ότι ορισμένοι άνθρωποι βάζουν τεράστια προσωπική εργασία για το μεράκι τους. Αναρωτιέμαι αν με το Hellas Liberty μπορούμε να αισιοδοξούμε πως θα συμβεί κάτι ανάλογο.

Edited by Nick the Greek
Link to comment
Share on other sites

Πολύ σωστή η παρατήρησή σου Στάθη, το τρίτο είναι -ή τουλάχιστον ήταν κατά την επίσκεψή μου- σφραγισμένο από μέσα όπως φαίνεται και σε αυτήν τη φωτογραφία πάνω δεξιά. Γενικά το συναίσθημα του να περιδιαβαίνεις το πλοίο ήταν εκπληκτικό για τον απλούστατο λόγο ότι ήταν τόσο κοντά στην αρχική του κατάσταση, νόμιζες ώρες-ώρες πως θα σκάσουνε μύτη τίποτα Messerschmitt και θα επανδρωθούν τα πολυβολεία. Η πρόθεση των Αμερικανών με τη διατήρηση του συγκεκριμένου πλοίου είναι βασικά να τιμήσουν την πολεμική τους ιστορία, αυτούς που δούλεψαν στη στεριά για να υποστηρίξουν την πολεμική προσπάθεια και αυτούς που έχασαν τη ζωή τους τότε για να μπορεί ο Nick the Greek να τρώει όστρακα με Chardonay στο San Francisco, γι' αυτό άλλωστε και το πλοίο έχει διατηρηθεί στην αρχική του μορφή. Από την άλλη το δικό μας λίμπερτυ έχω την αίσθηση ότι μάλλον διατηρήθηκε και θα ανοίξει στο κοινό για να τιμήσει το επιχειρηματικό πνεύμα της ελληνικής ναυτιλίας, παρά για να μας θυμίσει τους ανθρώπους που έδωσαν τη ζωή τους για να μην παίζει ο Ολυμπιακός στη Bundesliga :D.

Χαίρομαι επίσης που το πρόσεξες και το περίμενες, υπόσχομαι ένα ακόμα αφιέρωμα-μπόμπα πρίν βγεί ο χρόνος.

Edited by Nick the Greek
Link to comment
Share on other sites

SS Jeremiah O' Brien - Fisherman's Wharf, San Francisco, California

μια και το πλοίο ταξιδεύει κάποιες φορές το χρόνο

Και τί είδους ταξίδια κάνει;Μήπως πάει σε άλλα λιμάνια τών ΗΠΑ γιά να το επισκεφτή και το εκεί κοινό;

Link to comment
Share on other sites

Και ταξίδια κάνει, και σε events συμμετέχει. Πρόσφατα μάλιστα οργανώθηκε ταξίδι κατά τη διάρκεια του οποίου αεροπλάνα του Β' Π.Π. έκαναν εικονική προσβολή του πλοίου.

Και η λίστα των εθελοντών είναι αρκετά μεγάλη και η λίστα αναμονής για ένα ταξίδι με το πλοίο ανάλογη.

Link to comment
Share on other sites

Για το 2011 έχουν προβλεφθεί 4 τουλάχιστον πλεύσιμες ημέρες, κυρίως μέσα στον Κόλπο του San Francisco ενώ πρόκειται και να δεξαμενιστεί. To 1994 δε, είχε φτάσει μέχρι τη Νορμανδία για τις εορταστικές εκδηλώσεις των 50 χρόνων από την απόβαση.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Να δούμε και ένα από τα πολλά βίντεο που κυκλοφορούν με το πλοίο να ταξιδεύει σε μια πρόσφατη "εθιμοτυπική επίσκεψη" μέχρι το θωρηκτό Iowa. Είναι αρκετά εντυπωσιακό να το βλέπεις να ταξιδεύει αυτοδύναμο , έστω και ακολουθούμενο από ρυμουλκό, και έχει ενδιαφέρον η χαρά αυτών που συμμετέχουν σε αυτές τις βόλτες.

Edited by ΝΗΡΕΑΣ
Link to comment
Share on other sites

  • Nick the Greek changed the title to Jeremiah O' Brien (IMO 5171749)

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...