Jump to content
Shipfriends

Recommended Posts

Aς ανοίξουμε ένα νέο θέμα περί STCW και τροποποίησεις αυτής

Το 2006 υπήρξε αναπροσαρμογή περί καθηκόντων Γεφύρας-Μηχανοστασίου και σύνθεση τους. Το ακόλουθω link προς ενημέρωσή σας.

www.yen.gr/php/download_xitem.php?xitem=30478/pd_fek241_06.pdf

Περί Καθηκόντων αναφέρεται:

<<Οι εργαζόμενοι σε πλοίο, που ανήκουν στο Προσωπικό καταστρώματος, κατά την διάρκεια του πλου εκτελούν τις ακόλουθες εργασίες:

Α. Εργασίες γεφύρας, κατά φυλακές, δηλαδή βάρδιες (συνήθως τετραωρίες) σε κάθε μια των οποίων συμμετέχει ένας Αξιωματικός (Υποπλοίαρχος ή Ανθυποπλοίαρχος), ένας ναύτης πηδαλιούχος και ένας ναύτης οπτήρας.

Ο Αξιωματικός Γεφύρας, με την είσοδό του στη Γέφυρα, ενημερώνεται αμέσως από τον αποχωρούντα Αξιωματικό για οτιδήποτε κρίνεται απαραίτητο, για την θέση του πλοίου, και στη συνέχεια προσέχει για την σωστή λειτουργία των φανών ναυσιπλοΐας, την τήρηση της πορείας του πλοίου, χειριζόμενος τα ναυτιλιακά όργανα και τις συσκευές ναυτιλίας του πλοίου, δίνοντας ανάλογες εντολές στον πηδαλιούχο. Επίσης το πρωί (πριν την ανατολή, κατά το λυκαυγές), το μεσημέρι (στη μεσουράνηση του ήλιου) και το απόγευμα,(στο λυκόφως) υπολογίζει το γεωγραφικό στίγμα του πλοίου το οποίο και μεταφέρει στον ναυτικό χάρτη πορείας. Παράλληλα διενεργεί μετεωρολογικές παρατηρήσεις και συγχρόνως εποπτεύει των εργασιών καταστρώματος (κατά την ημέρα) ή των καθαρισμών των κυτών (στα δεξαμενόπλοια που γίνονται σε όλο το 24ωρο) και της καλής κατάστασης των φορτίων. Όλων των παραπάνω κάνει σχετική μνεία στο Ημερολόγιο Γεφύρας.

Ο Πηδαλιούχος με την είσοδό του στη Γέφυρα ενημερώνεται για την ακολουθητέα πορεία του πλοίου, επαναλαμβάνοντας και επιβεβαιώνοντας αυτή, την οποία και συνεχίζει να ακολουθεί εκτελώντας τις εντολές του Αξιωματικού Γεφύρας στους ακριβείς χειρισμούς του πηδαλίου.

Ο Οπτήρας ναύτης με την είσοδό του στη Γέφυρα ενημερώνεται και αυτός σχετικά από τον προηγούμενο για τυχόν στόχους, ή άλλου συμβάντος, στη συνέχεια παρακολουθεί την πορεία του πλοίου, τον γύρω θαλάσσιο χώρο, τους πλοϊκούς φανούς, αναφέροντας στον Αξιωματικό Γεφύρας παν ότι αντιληφθεί.

Ο Οπτήρας εκτελεί παράλληλα και καθήκοντα αγγελιαφόρου.

Β. Γενικές εργασίες του σκάφους. Εκτός των παραπάνω απασχολουμένων οι υπόλοιποι εκτός βαρδιών ασχολούνται με καθαρισμούς, λιπάνσεις, σφυροκρούσεις (ματσακόνι), βαφές, προετοιμασία κυτών για επικείμενη φόρτωση κ.λπ.

Κατά την παραμονή του πλοίου εντός λιμένα ή σε όρμο ή σε αγκυροβόλιο, το προσωπικό καταστρώματος ασχολείται, επίσης κατά βάρδιες, σε γενικές εργασίες, καθώς και με την φύλαξη του σκάφους και τον έλεγχο του περί την αγκυροβολία θαλάσσιου χώρου>>

Και τέλος, συμφώνως με τα λόγια του sea pilot, είναι και ο κάτωθι κανονισμός

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ II/6

Υποχρεωτικές ελάχιστες απαιτήσεις για κατώτερους ναυτικούς που μετέχουν σε φυλακές γέφυρας

1. Οι ελάχιστες απαιτήσεις για κατώτερο ναυτικό που μετέχει σε φυλακές γέφυρας σε θαλασσοπλοούν πλοίο 200 κοχ άνω αναφέρονται στην παράγραφο 2. Οι απαιτήσεις αυτές δεν είναι αυτές που αφορούν στην έκδοση πιστοποιητικού ικανού ναύτου (3), ούτε, εκτός αν πρόκειται για πλοία μικρού μεγέθους, αποτελούν τις ελάχιστες απαιτήσεις για κατώτερο ναυτικό, που πρόκειται να παραμείνει ο μόνος κατώτερος σε φυλακή γέφυρας. Οι διοικήσεις μπορούν να απαιτούν πρόσθετη εκπαίδευση και προσόντα για κατώτερο ναυτικό, που πρόκειται να είναι ο μούος κατώτερος σε φυλακή γέφυρας.

2. Κάθε κατώτερος ναυτικός που μετέχει σε φυλακές γέφυρας σε θαλασσοπλοούν πλοίο 200 κοχ και άνω θα:

α) έχει ηλικία όχι κάτω των 16 ετών

β) ικανοποιεί τη διοίκηση ως προς την υγειονομική αυτού καταλληλότητα, ιδιαίτερα δε όσον αφορά την όραση και την ακοή

γ) ικανοποιεί τη διοίκηση για το ότι έχει:

i) συμπληρώσει αναγνωρισμένη υπηρεσία σε θαλασσοπλοούντα πλοία, που περιλαμβάνει ειδική πείρα τουλάχιστον έξι μηνών σχετικά με τα καθήκοντα φυλακών γέφυρας ή

ii) υποβληθεί με επιτυχία σε ειδική εκπαίδευση είτε πριν εισέλθει στη θάλασσα είτε στο πλοίο, που να περιλαμβάνει επαρκή περίοδο υπηρεσίας σε θαλασσοπλοούν πλοίο, κατά τις απαιτήσεις της διοίκησης, που δεν θα είναι κάτω των δύο μηνών

δ) έχει εμπειρία ή εκπαίδευση που να περιλαμβάνει:

i) βασικές αρχές αντιμετώπισης πυρκαϊών, πρώτων βοηθειών, προσωπικής επιβίωσης, κινδύνων υγείας και προσωπικής ασφάλειας,

ii) ικανότητα να κατανοεί τις διαταγές και να εκφράζεται ορθά, ώστε να γίνεται κατανοητός από τον αξιωματικό φυλακής σε ζητήματα σχετικά με καθήκοντα αυτού,

iii) ικανότητα πηδαλιουχίας και συμμόρφωσης προς εντολές σε σχέση με την πηδαλιουχία και γνώσεις της μαγνητικής και γυροσκοπικής πυξίδας αρκετές για εκτέλεση των καθηκόντων αυτών,

iv) ικανότητα για εκτέλεση υπηρεσίας οπτήρα με την όραση και ακοή και αναφορά κατά προσέγγιση της διόπτευσης μχητικού σήματος, φωτός, ή άλλου αντικείμενου σε μοίρες ή ρόμβους,

v) εξοικείωση στην αποσύνδεση του αυτόματου πηδάλιου προς χρήση του χειροκίνητου και αντίστροφα,

vi) γνώση της χρήσης των κατάλληλων συστημάτων εσωτερικής συνεννόησης και συναγερμού,

vii) γνώση των εκτοξευόμενων φωτοβολίδων αλεξιπτώτου, των βεγγαλικών χειρός και των επιπλεόντων καπνογόνων σηματοδοσίας,

viii) γνώση των καθηκόντων αυτού σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης,

ix) γνώση των όρων που χρησιμοποιούνται στα πλοία και ορισμών οι οποίοι είναι σχετικοί προς καθήκοντα αυτού.

3. Η πείρα, υπηρεσία ή εκπαίδευση που απαιτείται από την παράγραφο 2 στοιχεία γ) και δ) είναι δυνατό να αποκτηθεί με την εκτέλεση καθηκόντων συναφών με την τήρηση φυλακών γέφυρας, αλλά μόνον εφόσον τα καθήκοντα αυτά εκπληρώνονται με την άμεση επίβλειψη του πλοιάρχου, αξιωματικού φυλακής γέφυρας ή προσοντούχου κατώτερου ναυτικού.

4. Οι διοικήσεις θα μεριμνούν για την έκδοση επίσημου έγγραφου σε κάθε ναυτικό που είτε με την πείρα είτε ύστερα από εκπαίδευση έχει τα προσόντα σύμφωνα με τον κανονισμό αυτό να υπηρετεί ως κατώτερος ναυτικός σε φυλακές γέφυρας ή τη θεώρηση του ήδη κατεχόμενου απ' αυτόν ανάλογα εγγράφου.

5. Η διοίκηση μπορεί να θεωρεί ότι πληροί τις απαιτήσεις του παρόντος κανονισμού ένας ναυτικός που έχει υπηρετήσει με την ανάλογη ιδιότητα στο τμήμα γέφυρας επί ένα τουλάχιστον έτος κατά την πενταετία αμέσως πριν από την έναρξη ισχύος της σύμβασης STCW του 1978 για την εν λόγω διοίκηση.

Να ευχαριστήσω το λιμεναρχείο που μου διέθεσε τα ανωτέρω στοιχεία, καθώς ναυτικός δεν είμαι

Edited by Cruise Europa
Link to comment
Share on other sites

Απορίες τού κεντροδεξιοαριστερού ψάλτου (καθώς ούτε εγώ είμαι ναυτικός):

1.Πώς είναι δυνατόν ο αξιωματικός γέφυρας να εποπτεύει των εργασιών καταστρώματος (κατά την ημέρα) ή των καθαρισμών των κυτών (στα δεξαμενόπλοια που γίνονται σε όλο το 24ωρο) και της καλής κατάστασης των φορτίων. ενώ βρίσκεται στην γέφυρα; (διότι το κείμενο λέει ότι "ταυτοχρόνως" με ό,τι κάνει στην γέφυρα κλπ κλπ.

2.Οι ναύτες που εκτελούν καθήκοντα πηδαλιούχου ή οπτήρα (και που,συνεπώς,έχουν όλες αυτές τίς γνώσεις που αναφέρει η παράγραφος 2) εξαιρούνται τών εργασιών καταστρώματος;Γιατί αν ΔΕΝ εξαιρούνται,είναι τουλάχιστον εγκληματικό να καθορίζεται επίσημα από την νομοθεσία ότι κάποιος θα κάνη βάρδια οπτήρα 4 ώρες,μετά θα δουλέψη π.χ.4 ώρες "σφυροκρούσεις" και μετά θα πάη να κάνη άλλες 4 ώρες βάρδια πηδαλιούχου.....

3.Υπάρχουν εν Ελλάδι σχολές ναυτών;ή περιμένουμε από τους αξιωματικούς τού πλοίου μαζί με τά άλλα τους καθήκοντα να "δασκαλεύουν" και τους ναύτες;

Link to comment
Share on other sites

1) Ο αξιωματικός γεφύρας ελέγχει αυτές τις εργασίες κατά τη παραμονή του πλοίου σε λιμάνι.

2) Αυτή που είναι εκτός βάρδιας λέγονται αλλιώς «ντεημανηδες» και συνήθως είναι για να κάνουν εργασίες στο πλοίο και εκείνη την ημέρα δεν έχουν βάρδια (τιμόνι).

3) Πρώτα γίνεσαι ναυτόπαις και μετά γίνεσαι ναύτης. Εάν δε κάνω λάθος υπάρχουν αντίστοιχα διπλώματα (με εξετάσεις) που αποδεικνύουν τις ικανότητες που απαιτούνται για τις θέσεις αυτές.

Link to comment
Share on other sites

Να προσθέσουμε και κάτι ακόμα σημαντικό που έμαθα!

Μετά το ναυάγιο του Σαμίνα, εξεδόθει η υπ'αριθμόν 20 ναυτιλιακή οδηγία περί τήρησης φυλακής, που λέει ότι: <<Η Γέφυρα δεν εγκαταλείπεται ΠΟΤΕ και εαν ο Α/Φ πρέπει να πάει στο chart room, ο Οπτήρας πρέπει να είναι αντί αυτού και να κάνει το look out.>> Αυτό που μας ανέφερε και ο Sea Pilot, δηλ. ότι ο ναύτης πρέπει να γνωρίζει τα στοιχειώδη της Γέφυρας και όχι απλώς να κοιτάζει. Επίσης αναφέρεται ότι << το look out είναι ΠΑΝΤΑ απαραίτητο ακόμα και στον Ωκεανό>>

Και κάτι ακόμα. Σύμφωνα με την STCW αναφέρει ότι <<ο Α/Φ αποφασίζει αν και ο ίδιος μπορεί να εκτελέσει χρέη Οπτήρος επί πλέον των κύριων καθηκόντων του>>. Έτσι λοιπόν εξηγείται πώς βλέπουμε 2 άτομα σε κάποια πλοία στην Γέφυρα και όχι 3 που είχα αναφέρει σε προηγούμενο post συμφώνως πάντα STCW!

Για τα ανωτέρω να ευχαριστήσω Πλοίαρχο της ΑΝΕΚ που εργάζεται σε γραμμή Πάτρα-Ιταλία και που είχε την ευγενή καλοσύνη να μου τα αναφέρει! :)

Link to comment
Share on other sites

Ομως,άν ο Α/Φ πάη στο chart room και μείνουν στην γέφυρα ο οπτήρας και ο πηδαλιούχος,ήτοι 2 ναύτες,η γέφυρα μένει χωρίς Α/Φ (δηλαδή χωρίς υπεύθυνο τού πλοίου),όπερ εστί κακόν.Γιατί άν προκύψη κάποια έκτακτη ανάγκη (π.χ.εμφανίζεται μπροστά στο πλοίο ένα ταχύπλοο),ποιός θα αποφασίση και θα δώση εντολή γιά την αντιμετώπισή της;

Link to comment
Share on other sites

Στο charter room θα πάει για λίγα λεπτά, δε θα καθίσει για ώρες. Πριν πάει στο charter room ο Α/Φ ελέγχει εάν υπάρχει κίνηση κοντά του στο πλοίο του, ενώ αφήνει τον οπτήρα σε εγρήγορση άμα προκύψει κάτι άλλο για να τον ειδοποιήσει έτσι ώστε να αποφασίσει εάν παραστεί κάτι

Link to comment
Share on other sites

Μάλιστα.Πάντως θυμάμαι όταν είχα ταξιδέψει στην Νάξο με το ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ,σε κάποιο σημείο τής διαδρομής (αρκετά πρίν φτάσουμε στίς Πόρτες Πάρου),ο Α/Φ ήθελε να πάη κάπου γιά λίγα λεπτά (στην τουαλέττα άν δέν απατώμαι) και έστειλε έναν από τους δύο ναύτες να βρή έναν άλλο αξιωματικό να έρθη να κάτση στην γέφυρα έστω γιά το μικρό αυτό χρονικό διάστημα.Υποθέτοντας πως η εν λόγω τουαλέττα βρισκόταν στην καμπίνα τού Α/Φ που ήταν στο bridge deck,δηλαδή δυό βήματα απόσταση,έχω την εντύπωση πως και μόνος του να είχε μείνει ο οπτήρας,σύμφωνα με το post σου,δέν θα υπήρχε ιδιαίτερο πρόβλημα.Φαίνεται όμως ότι ο εν λόγω Α/Φ ήθελε να είναι απόλυτα βέβαιος πως κάποιος θα ήταν υπεύθυνος τού πλοίου κατά την απουσία του....

Να σημειώσω επίσης εδώ ότι στα πλοία τού Αργοσαρωνικού ουδέποτε έχω δεί να λείπη ο πλοίαρχος από την γέφυρα σε όλη την διάρκεια τού ταξιδιού,ακόμα κι'όταν υπάρχη άλλος αξιωματικός μέσα......

Link to comment
Share on other sites

Μόνο που οι καμπίνες στο Εξπρές Σαντορίνη ειναι κάτω από το επίπεδο του γκαράζ!!!

Όσον αφόρα στο Σαρωνικό που είναι δυο αξιωματικοί στο πλοίο, ο ένας το πάει και άλλως το φέρνει, εκτός εάν έχουν δουλειά στη γέφυρα (γραφειοκρατικά) και οι δυο.

Link to comment
Share on other sites

Ομως,άν ο Α/Φ πάη στο chart room και μείνουν στην γέφυρα ο οπτήρας και ο πηδαλιούχος,ήτοι 2 ναύτες,η γέφυρα μένει χωρίς Α/Φ

Το chart room είναι μέσα στη γέφυρα αγαπητέ Hastaroth και ο Α/Φ είναι υποχρεωμένος να πηγαίνει τακτικά εκεί, ώστε να ελέγχει αν η πορεία του πλοίου συμβαδίζει με την χαραγμένη στον χάρτη πορεία, βάζοντας στίγμα, αφού πρώτα έχει ελέγξει την θαλάσσια περιοχή! Την ημέρα δεν υπάρχει πρόβλημα αφού έχει και ο ίδιος οπτική επαφή με τον θαλάσσιο ορίζοντα και τα όργανα του πλοίου, αλλά το βράδυ επειδή κλείνουν το χώρο του chart room με κουρτίνες, λόγω χρήσης φωτός (να βλέπουν που βάζουν στίγμα για το που βρίσκοντε ;) ), εκεί ο ναύτης αναφέρει στον Α/Φ τυχόν αμφιβολία ή οτιδήποτε πέσει στην αντίληψή του, όπου μιλάμε για μια διαδικασία μερικών δευτερολέπτων, μέχρι να βρεθεί και πάλι "μπροστά" ο Α/Φ!

Σε όλα τα υπόλοιπα ερωτήματα με κάλυψε Πλήρως ο φίλος Π100! B)

Link to comment
Share on other sites

Μόνο που οι καμπίνες στο Εξπρές Σαντορίνη ειναι κάτω από το επίπεδο του γκαράζ!!!

Όσον αφόρα στο Σαρωνικό που είναι δυο αξιωματικοί στο πλοίο, ο ένας το πάει και άλλως το φέρνει, εκτός εάν έχουν δουλειά στη γέφυρα (γραφειοκρατικά) και οι δυο.

Εννοείς τίς καμπίνες τών αξιωματικών,φαντάζομαι.Ωστόσο τουαλέττες υπάρχουν και στά καταστρώματα και ίσως σε κάποια από αυτές να εννοούσε ο άνθρωπος ότι ήθελε να πάη.

Πάντως θυμάμαι ότι υπήρξε και μιά στιχομυθία μεταξύ τού Α/Φ και ενός από τούς ναύτες σχετικά με το θέμα.

Σχετικά με τον Σαρωνικό,φατσικά τουλάχιστον τους περισσότερους καπετάνιους τους ξέρω-εννοώ αυτούς που ήταν μέχρι φέτος το καλοκαίρι.Οπότε είμαι σίγουρος ότι βρισκόντουσαν στην γέφυρα σ'όλο το ταξίδι.Αλλωστε,στα ρεμέτζα είτε στον πηγαιμό είτε στην επιστροφή,τον ίδιο άνθρωπο έβλεπα να δίνη τίς εντολές.

Προφανώς επειδή ο Σαρωνικός είναι high traffic περιοχή-κάτι σάν την Πανεπιστημίου δηλαδή-ο καπετάνιος δέν προλαβαίνει να λείψη από την γέφυρα αφήνοντας άλλον αξιωματικό στην θέση του (άλλωστε έτσι λένε και οι κανονισμοί ότι ισχύει σε περιοχές που ο πλούς είναι δύσκολος).

@Cruise Europa:το ξέρω ότι το chart room είναι πίσω από την τιμονιέρα,αλλά υπέθετα ότι ο Α/Φ κάθεται αρκετή ώρα εκεί,άν πρόκειται γιά μερικά δευτερόλεπτα τότε ναί,δέν υπάρχει πρόβλημα.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Μιας και αναφέραμε σε άλλο thread περί ωρών ανάπαυσης πληρωμάτων στα πλοία, για να δούμε και τί ισχύει σύμφωνα με τις απαιτήσεις των τροποποιήσεων του 2010 ;)

 

Σύμφωνα με τις νέες διατάξεις λοιπόν, σε όλα τα άτομα στα οποία ανατίθενται καθήκοντα αξιωματικού φυλακής ή κατώτερου μέλους πληρώματος που συμμετέχουν σε φυλακές και των οποίων τα καθήκοντα περιλαμβάνουν καθορισμένα καθήκοντα ναυτικής ασφάλειας, πρόληψης ρύπανσης και ασφαλείας θα παρέχονται περίοδοι ανάπαυσης που δεν θα είναι μικρότερες από:

–κατ’ ελάχιστον 10 ώρες κατά τη διάρκεια οποιαδήποτε 24ωρης χρονικής περιόδου, και

–77 ώρες κατά τη διάρκεια οποιαδήποτε 7ήμερης περιόδου,

 

Οι ώρες ανάπαυσης μπορούν να διαιρούνται σε μέχρι δύο περιόδους εκ των οποίων η μία πρέπει να είναι τουλάχιστον 6ωρης διάρκειας και τα διαλείμματα μεταξύ δύο διαδοχικών περιόδων ανάπαυσης δεν πρέπει να υπερβαίνουν τις 14 ώρες. Ωστόσο, για να εξασφαλισθεί η συνέχιση ασφαλούς λειτουργίας των πλοίων σε εξαιρετικές συνθήκες επιτρέπονται ορισμένες εξαιρέσεις από τις ανωτέρω απαιτήσεις. Ειδικότερα, μπορούν να επιτραπούν εξαιρέσεις από τις απαιτούμενες ώρες ανάπαυσης υπό τον όρο ότι ή περίοδος ανάπαυσης δεν είναι μικρότερη των 70ωρών κατά την διάρκεια οποιουδήποτε 7ήμερου και υπό ορισμένες προϋποθέσεις, δηλαδή:

 

-η επιτρεπόμενη εξαίρεση δεν θα επεκτείνεται πέραν των δύο διαδοχικών εβδομάδων,

-τα διαλείμματα μεταξύ των περιόδων εξαίρεσης δεν θα είναι μικρότερα από το διπλάσιο της διάρκειας τη εξαίρεσης,

-οι ώρες ανάπαυσης μπορούν να διαιρούνται σε μέχρι τρεις περιόδους, μία εκ των οποίων θα είναι τουλάχιστον 6ωρη και καμία από τις άλλες δύο περιόδους δεν θα είναι μικρότερη της μιας ώρας,

-τα διαλείμματα μεταξύ διαδοχικών περιόδων ανάπαυσης δεν θα υπερβαίνουν τις 14 ώρες, και

-οι εξαιρέσεις δεν θα επεκτείνονται πέραν των δύο 24ωρων περιόδων κατά τη διάρκεια οποιασδήποτε 7ήμερης περιόδου.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...