Jump to content
Shipfriends

Basarabia (IMO 6921713)


Recommended Posts

Η φωτογραφία αυτή περιήλθε στα χέρια μου πρίν περίπου ένα χρόνο μετά από ένα ταξίδι μου στη Ρουμανία και πρόκειται για carte-postale της εποχής. Ποιάς εποχής? Καλή ερώτηση, υποψιάζομαι ότι το εικονιζόμενο Basarabia(Βεσσαραβία στα ελληνικά νομίζω) πρέπει να εικονίζεται γύρω στη δεκαετία του 1930 αν κρίνω απο τη σχεδίαση της πρύμης που είναι χαρακτηριστική της εποχής. Αφού δούμε τι είναι η Βεσσαραβία, αναρωτιέμαι αν μπορεί κανείς να βοηθήσει στην ταυτοποίηση του πλοίου μια και δεν κατάφερα να βρώ κάτι σημαντικό από την αποψινή μου έρευνα.

Edited by Nick the Greek
Link to comment
Share on other sites

Εύλογη η απορία σου, μάλιστα αν προσέξεις το σχόλιο στη φωτογραφία έχω βαλει ερωτηματικό δίπλα στο 30. Τείνω όμως προς αυτήν τη δεκαετία γιατι α) το πλοίο δεν υπάρχει στο Lloyd's Register του 1973, τουλάχιστον όχι με το όνομα Basarabia β) το πλοίο δεν αναφέρεται καν στο συνήθως καλά ενημερωμένο Soviet Block Merchant Ships που είναι ένας καλός σύμβουλος για πλοία του Ανατολικού μπλόκ που χτίστηκαν μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και μέχρι το 1980 και γ) αν δείς τα γραμματόσημα που βρίσκονται στο πίσω μέρος(η κάρτα είναι κανονικά χειρόγραφη), το ένα απο αυτά απεικονίζει τον Βασιλιά της Ρουμανίας Μιχαήλ(νομίζω) που απετέλεσε παρελθόν απο τη Ρουμανία(και σαν πρόσωπο και σαν θεσμός) το 1947 με την άνοδο των συντρόφων του Στάλιν στην εξουσία.

Οι σφραγίδες στα γραμματόσημα δεν είναι καθαρές, σίγουρα η κάρτα είναι σταλμένη στις 8 Αυγούστου κι απο κει και πέρα διακρίνεται καθαρά ο αριθμός 3 και η σφραγίδα του ταχυδρομείου της Κωνστάντζα. Έτσι για την ιστορία στο τέλος του κειμένου αναφέρεται το όνομα του Capitan Davilescu Stefan, αναρωτιέμαι αν ήταν ο αποστολέας ή ο παραλήπτης της κάρτας(τα Ρουμάνικά μου είναι λιγάκι σκουριασμένα).

Link to comment
Share on other sites

Στο shipsnostalgia μπορούμε να δούμε (log on) μία καταπληκτική φωτογραφία του Basarabia ως Ukraina την οποία συνοδεύει το παρακάτω σχόλιο :

UKRAINA was photographed from a boat outside Istanbul in September 1976

Built at Copenhagen in 1938 as the Romanian BASARABIA, she was purchased by the USSR in 1948 and renamed UKRAINA.

In 1987 her name was shortened to INA for a single voyage to breakers at Gadani Beach, Pakistan

Στο shipspotting βλέπουμε ακόμα 1, 2, 3, φωτογραφίες του.

Ακόμα να πούμε ότι το Ukrania - Basarabia, είχε και αδελφό πλοίο, το Transilvania (IMO 5367427), για το οποίο μπορούμε να δούμε κάποιες φωτογραφίες από το τέλος του, καθώς και να διαβάσουμε το παρακάτω σχόλιο για την ιστορία του.

Built in 1938 at "Burmeister & Wein" Shipyard.

Sistership: "Basarabia" , taken by USSR (renamed Ukraina) after the World War Second.

Laid up after 1975 for 4 years in Constantza. Taken in tow in 1979 to Galatz to be restored at local shipyard.

Capesized on 23.09.1979, due to negligence of Galatz harbour authorities.

In 1982-1983, "Transilvania" was partially scrapped (the straboard of Transilvania was the single part remaining outside the water).

Link to comment
Share on other sites

Built at Copenhagen in 1938 as the Romanian BASARABIA, she was purchased by the USSR in 1948 and renamed UKRAINA

Τελικά, Nick, είχες δεν είχες μας αναστάτωσες την Κυριακή.:rolleyes: Φυσικά το πρώτο που μου έκανε εντύπωση ήταν το "purchased"...από ποιόν άραγε? Εάν το είχαν καταλάβει ο Σοβιετικοί από τους Ρουμάνους...σιγά μην πλήρωναν. Εάν το είχαν οι Δυτικοί...σιγά μη τους το πούλαγαν το 1948. Εάν στον ΒΠΠ ήταν στην Ρουμανία, λογικά θα είχε επιταχθεί από Ρουμανο/Γερμανικό ναυτικό. Ψάχνοντας, βρήκα μια λίστα Ρουμανικών πολεμικών πλοίων που κατέλαβαν οι Σοβιετικοί το 1944 (αναφέρονται και τα νέα ονόματα που τους έδωσε η ΕΣΣΔ), αλλά δεν υπάρχει τέτοιο πλοίο. Το Basarabia / KERCH που αναφέρεται ήταν οπλισμένο ποταμόπλοιο (monitor). Συνεπώς, το ερώτημα είναι που ήταν και τι έκανε το πλοίο στον ΒΠΠ...και τι δουλειά έκανε ακριβώς στην Σοβιετία (ΚΖ ή γραμμή)?:confused:

Link to comment
Share on other sites

Κύριοι, σας ευχαριστώ για τη συμβολή σας σε πληροφορίες και φωτογραφίες, έγινε πιο ξεκάθαρο πια το πράγμα. Όσο για το που βρισκόταν στον Β' ΠΠ, ίσως να μπορεί να βοηθήσει ο Σουηδός! Εννοείται πως ούτε που μου πήγε το μυαλό να κοιτάξω εκεί άλλα -αν είναι έγκυρο- γράφει ότι το πλοίο από την κατασκευή του έκανε τη γραμμή Κωνστάντζα - Κωνσταντινούπολη - Πειραιάς(!) - Χάιφα - Αλεξάνδρεια. Μήπως λοιπόν ο πόλεμος το βρήκε κάπου εκεί, χρησιμοποιήθηκε από τους Συμμάχους και μετά δώθηκε πίσω στη Ρουμανία? Διότι οι κομμουνιστές στη Ρουμανία πήραν την εξουσία το 1947 οπότε πρίν από αυτό ίσως να δώθηκε πίσω στην κυβέρνηση του τότε Βασιλιά.

Link to comment
Share on other sites

Εκτός από τα τακτικά δρομολόγια στον Πειραιά η χάρη του πλοίου έφτασε και μέχρι τη Νέα Υόρκη όπως φαίνεται και από την παρακάτω καταχώρηση το 1939:

post-1041-128326997751_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Μήπως λοιπόν ο πόλεμος το βρήκε κάπου εκεί, χρησιμοποιήθηκε από τους Συμμάχους και μετά δώθηκε πίσω στη Ρουμανία?

Σύμφωνα με εγκυρότατη πηγή:rolleyes:...το πλοίο τον Απρίλιο του 1941 ήταν στην Μαύρη Θάλασσα εξοπλισμένο και υπό Γερμανικό έλεγχο.

SECRET

WEEKLY INTELLIGENCE REPORT

(W.Ι. R.)

ISSUED 8Y THE NAVAL INTELLIGENCE DIVISION, NAVAL STAFF,

ADMIIRALTY, FOR THE INFORMATION OF ALL OFFICERS IN H.M. NAVY

NUMBER 62 16TH MAY 1941

PART II: MERCHANT SHIPPING

German Shipping

The Black Sea

[…]An American Press message from IstanbuL states that two Roumanian passenger ships, the Basarabia and Transylvania, each of 6,672 tons, are being converted to armed merchant cruisers.

http://www.defence.gov.au/sydneyii/FinalReport/Report/images/NAA.007.0001.pdf

Link to comment
Share on other sites

Ιδού τα γερμανικά τέτοιου είδους πλοία αλλα δε νομίζω πως κάποιο από αυτά να είναι το Basarabia. Μήπως τελικά δεν ολοκληρώθηκε ποτέ η μετασκευή?

Βύρωνα, μήπως μπορείς να ρίξεις φώς στο βάθος του τούννελ?

Edited by Nick the Greek
Link to comment
Share on other sites

Επιβεβαιώνω κι`εγώ με τη σειρά μου τις πληροφορίες του ΣΕΙΡΙΟΥ, δε βρήκα δυστυχώς στοιχεία για συνεργασία του πλοίου με τους Γερμανούς μέχρι στιγμής

Το ρουμανικό "Basarabia" (6672 BRT) κατασκευάστηκε το 1938 από τους Burmeister & Wain στην Κοπενχάγη. Επέζησε του πολέμου όπως και το αδελφάκι του "Transilvania" -στην Τουρκία, όπου είχε αράξει.

Ενώ το "Transilvania" παρέμεινε σε ρουμάνικη πλοιοκτησία, το "Basarabia" παραδόθηκε στους Ρώσους ως πολεμική αποζημίωση. Εκεί έλαβε το όνομα "Ukraina" και διαλύθηκε το 1987.

Link to comment
Share on other sites

Μιάς και δεν βγάλαμε άκρη, έψαξα και στις ρουμανόγλωσσες πηγές και πάνω κάτω όλες λένε αυτά που είπε και ο Βύρωνας.

Πράγματι το πλοίο δεν δούλευε για τους Γερμανούς, αλλά μαζί με το αδελφό του (το Transylvania) από το 1941 είχαν καταφύγει στην ουδέτερη Τουρκία και έμειναν δεμένα στον Βόσπορο μέχρι το 1944 που επέστρεψαν στην Ρουμανία. Επίσης, οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι το Basarabia δόθηκε στην ΕΣΣΔ το 1945 (και όχι το 1948) ως πολεμική αποζημίωση. Και ότι ως UKRAINA ή UCRAINA δούλευε ως κρουαζιερόπλοιο.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Χαίρομαι ιδιαίτερα που βρήκαμε τελικά τη λύση, ουδέν κρυπτόν υπό των Shipfriends:D! Και μια κι ο λόγος για Ρουμανία, ας δούμε και το αδελφό του Baasarabia, το όμορφο Transylvania για το οποίο ήδη μιλήσαμε παραπάνω.

Link to comment
Share on other sites

Να δώσω κι`εγώ με τη σειρά μου δυο προπολεμικές φωτογραφίες του "Transylvania", προέρχονται από τη συλλογή του φίλου ερευνητή Klaus-Günther von Martinez.

post-1575-128326999564_thumb.jpg

post-1575-128326999566_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...