Jump to content
Shipfriends

Πεντηκοστή Ιστορία: Η Τσαρική θαλαμηγός Livadia


Recommended Posts

Πλοίο που ξεπερνούσε σε χλιδή σχεδόν κάθε όμοιό του, τουλάχιστον στο εσωτερικό του.

Φτιάχτηκε για να ικανοποιήσει τη φιλοδοξία του ηγεμόνα ιδιοκτήτη του ο οποίος όμως όπως είναι φυσικό δεν γνώριζε από πλοία και έπεσε θύμα λάθους συμβουλών ....Το όνομα του πλοίου θύμιζε Ελληνική ύπαιθρο και κατά την καθέλκυσή του ο αγιασμός έγινε από ιερείς της Εκκλησίας της Ελλάδας.

Η καρίερα του όμως ήταν σύντομη και οι καινοτομίες που εισήγαγε καθόρισαν την αποτυχία του.

Link to comment
Share on other sites

Το μυαλό μου πάει στην Οδησσό και σε εκεί μεγαλεμπόρους... δεν μπόρω να βρω όπμως κανένα "ηγενόμα" έτσι όπως μας αναφέρεις στο post σου. :confused:

Link to comment
Share on other sites

Nαι φυσικά και οι για τους shipriends δεν θα μπορούσε να είναι δύσκολο αν και εγώ πίστευα ότι θα σας δυσκολέψω. Μπράβο σας και επανέρχομαι με λεπτομέρειες και με τα σημεία που μο έκαναν εντύπωση και με οδήγησαν να βάλω το κουίζ...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Η υπερπολυτελής θαλαμηγός Livadia υπήρξε Αυτοκρατορική θαλαμηγός που κατασκευάστηκε για τον Τσάρο Αλέξανδρο Νικολάεβιτς ( Alexander NikΆλλωστε η προηγούμενη θαλαμηγός του (που είχε το ίδιο όνομα αλλά δεν είχε κάτι το ιδιαίτερο για να μείνει στην ιστορία) είχε βυθιστεί στην Κριμαία το 1878.olaevich II).

Τον Αύγουστο του 2008 δύτες βρήκαν τα υπολλείματα της θαλαμηγού αυτής στην Δυτική Κριμαία κοντα στο ακρωτήριο Tarkhankut σε ένα σημείο μάλιστα που η ακτογραμμή ταίριαζε με τον πίνακα του διάσημου Ρώσου Ζωγράφου Bogolubov με θέμα “οι τελευταίες στιγμές της αυτοκρατορικής θαλαμηγού Livadia

L07115-124-lr-1?$lot_main$

Ο πρωτοποριακός και εκκεντρικός σχεδιασμός τη; λέγεται πως έγινε για να δημιουργηθεί ένα πλατύ και σταθερό γιώτ για τον Τσάρο αλλά και για τη γυναίκα του που υπέφερε από ναυτία. Αλλά η περίεργη αυτή κατασκευή τελικά μάλλον οφείλεται στην επιμονή του Ναύαρχου Andrey A.Popov του Ρωσικού αυτοκρατορικού Ναυτικού που ήθελε να δημιουργήσει ένα ξεχωριστό πλοίο. Στο μυαλό του πιθανώς στριφογύριζε η ιδέα της κατασκευής ενός χαμηλού θωρακισμένου πολεμικού που θα χρειαζόταν λιγότερα τετραγωνικά μέτρα βαριάς θωράκισης.

Επί πλέον ένα πλατύ πλοίο θα εξασφάλιξε μεγαλύτερη σταθερότητα και συνεπώς καλύτερη ευστοχία για τα κανόνια του.

Επειδή δύο τέτειες προσπάθειες έως τότε είχαν σκεφτεί από αποτυχία (δύο από τα πολεμικά του στόλου της μαύρης Θάλασσας, τα Novgorod που κατασκευάστηκε το 1873 και το Kiev το 1875 υπήρξαν παρόμοιες κατασκευές) προφανώς ο Ναύαρχος σκέφτηκε ότι ένα πλοίο που προοριζόταν για Αυτοκρατορική Θαλαμηγός θα μπορούσε να κατασκευαστεί με παραπλήσιες προδιαγραφές αλλά με πολύ καλύτερες επιδόσεις και ο δρόμος για την κατασκευή τέτοιου είδους πολεμικών πλοίων θα ήταν πια ανοιχτός.

Lidvaliayacht.jpg

Η θαλαμηγός τελικά ανατέθηκε να κατασκευαστεί στα ναυπηγεία John Elder & Sons to Elder κοντά στη Γλασκώβη της Σκωτίας . Και όχι τυχαία...ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 1850 ο John Elder είχε αρχίσει να εκπονεί μελέτες σχετικά με την σταθερότητα και την απόδοση χαμηλών και πλατιών σκαφών.

Η κατασκευή του πλοίου ανατέθηκε στα ναυπηγεία χωρίς να προσδιοριστεί ο ακριβής προυπολογισμός αλλά κάποιο ενδεικτικό κόστος που επέτρεπε κάποιες υπερβάσεις. Αυτό φανερώνει τη σημασία που έδωσαν οι Ρώσοι για την κατασκευή ενός “υπερπλοίου”. Απαράβατος όρος τέθηκε η ταχύτητα του Livadia να φτάνει τους 15 κόμβους. Αν η θαλαμηγός δεν μπορούσε να πετύχει ταχύτητα τουλάχιστον 14 κόμβων δεν θα παραλαβανόταν. Αν η ταχύτητα ξεπερνούσε την επιθυμητή θα δίνονταν κάποια bonus...

LivadiaTitle.jpg

Τελικά το Livadia καθελκύστηκε στις 7 Ιουλίου 1880 στη Σκωτία και την τελετή παρακολούθησαν περίπου 10.000 άτομα και τελέστηκε από ιερείς της εκκλησίας της Ελλάδας.

livadialaunch.jpg

Την 6η Οκτωβρίου το πλοίο εκτέλεσε δοκιμές στη θαλάσσια περιοχή του Clyde και κατάφερε να πετύχει ταχύτητα περίπου 16 κόμβων. Στις 12 Οκτωβρίου το πλοίο αποκτήθηκε νόμιμα έναντι του ποσού των 2.7 εκατομμυρίων ρουβλιών ενώ από αυτά 414 χιλιάδες ρούβλια αποτελούσαν την επιπλέον αμοιβή για την επίτευξη της ταχύτητας των 16 κόμβων.

Η εσωτερική διακόσμηση και ο πλούτος της θαλαμηγού ήταν τέτοιος που κατέταξε τη θαλαμηγό στην πιο πολυτελή θαλαμηγό της Ρωσικής Αυτοκρατορίας στην Ιστορία. Το πλάτος της θαλαμηγού ήταν τέτοιο που επέτρεπε σε χώρους όπως το σαλόνι, η τραπεζαρία ή το αναγνωστήριο να θυμίζουν μάλλον παλάτι παρά πλοίο...

Τα προβλήματα του περίεργου αυτού πλοίου όμως φάνηκαν νωρίς, στο πρώτο του μάλιστα ταξίδι από τη Γηραιά Αλβιόνα προς τη Σεβαστούπολη που ξεκίνησε στις 1 Οκτωβρίου...Τη θαλαμηγό στο πρώτο της ταξίδι συνόδευαν κάποοι Ρώσοι ευγενείς, ανάμεσά τους ο Μεγάλος Δούκας Κωνσταντίνος, Αρχιναύαρχος του Ρωσικού Αυτοκρατορικού Ναυτικού.(http://xantho.lis.upatras.gr/test2_pleias.php?art=32732) Το πλοίο συνάντησε καταιγίδες και αγριεμένες θάλασσες και κύμματα που έφταναν τα 9 μέτρα .Αφού περιπλανήθηκε για δύο μήνες παρασυρόμενο σαν φελλός από τους καιρούς όπως εξιστόρησαν οι επιβάτες του κατέληξε στο προστατευμένο λιμανάκι Ferrol στις ακτές της Ισπανίας.

Αν και οι αντλίες του δούλευαν μέρα νύχτα πέντε από τα στεγανά διαμερισματα είχαν πλημμυρίσει και σε κάποια σημεία η θωράκιση είχε σπάσει. Ήταν γνωστό ότι το πλοίο δεν είχε κατασκευαστεί για να ταξιδεύει με καιρούς αλλά και πάλι οι φιλόδοξοι Ρώσοι ήθελαν να δοκιμάσουν τις επιδόσεις του ...

Το πλοίο μετά από κάποιες πρόχειρες επισκευές απέπλευσε από την Ισπανία, διέσχισε τη Μεσόγειο χωρίς άλλα απρόοπτα και στις 7 Ιουνίου πέρασε το Βόσπορο.Την επόμενη ήταν στη Σεβαστούπολη έχοντας κάνει ένα ταξίδι 3890 μιλίων καταναλώνοντας 2900 τόνους κάρβουνο.

Εν τω μεταξύ από το Μάρτιο του 1881 ο τσάρος Αλέξανδρος Νικολάεβιτς είχε δολοφονηθεί.

Το Livadia τελικά το “κληρονόμησε” ο επόμενος Αυτοκράτορας της Ρωσίας ο Alexander Alexandrovich ο τρίτος. Ο τελευταίος δεν έτρεφε την ίδια συμπάθεια προς τον Popov .Οι ημέρες του είχαν τελειώσει...Aνάλογη μεταχείρηση περίμενε και το δημιούργημά του , τη θαλαμηγό Livadia. O Τσάρος συνέστησε επιτροπή που θα συνέτασσε μια έκθεση σχετικά με την αξιοπλοία της. Το πόρσιμα υπήρξε απογοητευτικό. Το πλοίο είχε πολλά προβλήματα που έπρεπε να λυθούν, κυρίως έπρεπε να επενδυθεί το μπροστινό μέρος της καρίνας με ξύλο και χαλκό και να ενισχυθεί η θωράκιση στα σημεία που είχαν υποστεί ρωγμές. Μόνο η ενίσχυση της θωράκισης έγινε τελικά με την προσθήκε 3 σιδερένιων φύλλων και βάφτηκε η καρίνα αφού καθαρίστηκε από τη θαλάσσια ζωή που είχε αναπτυχθεί πάνω της... Μετά από όλα αυτά όμως το σκαρί δεν απέδιδε τα αναμενόμενα όσον αφορά τουλάχιστον την ταχύτητά του που στην δοκιμή που ακολούθησε μετρήθηκε σε 14,5 κόμβους. Ο Τσάρος που βιαζόταν υπερβολικά στο να πάρει μια απόφαση για την τύχη του Livadia

αποφάσισε να το παροπλίσει. Οι μηχανές δόθηκαν σε πολεμικά πλοία του Ρωσικού ναυτικού ενώ το υπόλοιπο πουλήθηκε για σκράπ το 1926 αφού για κάποια χρόνια χρησιμοποιήθηκε σαν πλοίο επισκευών που όμως παρέμενε δεμένο στο λιμάνι της Σεβαστούπολης εκτός από το κατωκάραβο που εγκαταλείφθηκε εκεί τουλάχιστον έως το 1930....

Liv_001.jpg

Το κουίζ για το LIVADIA το έβαλα εμπνευσμένος από το γιώτ Hermes

που πρόσφατα έδειχναν τα κανάλια και το χαρακτήριζαν σαν την ''εξέλιξη

των γιώτ'' και στη φαντασία μου φαντάζει σαν η εξέλιξη της άτυχης Ρωσικής αυτοκρατοτικής θαλαμηγού...

Τα παραπάνω στοιχεία αντλήθηκαν από το διαδίκτυο από τους ιστοτόπους

http://members7.boardhost.com/royalrussia/msg/1220802932.html

http://www.sothebys.com/app/live/lot/LotDetail.jsp?lot_id=159416500

http://www.waldenfont.com/papermodels/productpage.asp?productid=11

http://gillonj.tripod.com/thelivadia/

http://forum.alexanderpalace.org/index.php?topic=9455.0

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...