Jump to content
Shipfriends

Τεσσαρακοστή Όγδοη Ιστορία: Ο Ισθμός της Κορίνθου και ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος


theostam

Recommended Posts

Καλημέρα,

ψάχνωντας στο αρχείο του LIFE - μετά τους sasha και ΝΗΡΕΑ - βρήκα τις παρακάτω φωτογραφίες για τη διώρυγα της Κορίνθου.

http://www.life.com/image/50862551http://www.life.com/image/50863461

Γνωρίζει κανείς περισσότερες πληροφορίες για το βαπόρι που βρίσκεται στην είσοδο της Διώρυγας, για το ποια ήταν η προηγούμενη καριέρα του όπως και για το τι απέγινε μετά;

ΘΣ

Link to comment
Share on other sites

Μετα απο 2ωρη αναζητηση, παραιτουμαι -για αποψε-. Προς το παρον παραθετω δυο link που βρηκα στην πορεια και ελπιζω να σε ενδιαφερουν. Εδω εχουμε ενα μικρο βιντεο με πλανα απο την επισκευη του Καναλιου οπου οι yankees "φερνουν την τεχνολογια του 20ου αιωνα στην αρχαια Ελλαδα", και εδω ορισμενα στοιχεια και φωτογραφιες σχετικα με την διολκο και πως την προσεχουν οι νεοελληνες.

Link to comment
Share on other sites

Πρόκειται για το VESTA και υπάρχουν μερικά στοιχεία για το ναυάγιο στη διώρυγα. Από την εφημερίδα Εμπρός της 28-1-1947 αντιγράφω:

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΑΝΕΛΚΥΣΕΩΣ ΝΑΥΑΓΙΩΝ

ΔΙΑΚΗΡΥΞΙΣ

Ο Οργανισμός Ανελκύσεως Ναυαγίων διακηρύττει ότι εκτίθησιν εις επαναληπτικόν πλειοδοτικόν διαγωνισμόν δι' ένσφραγίστων προσφορών (δεόντως χαρτοσημασμένων), διενεργηθησόμενον έν Πειραιεί καί εv τοις Γραφείοις αυτού (Μέγαρον Βάττη) ενώπιον Επιτροπής εκ Μελών του Διοικητικού αυτού Συμβουλίου, την 5ην Φεβρουαρίου 1947, ημέραν Τετάρτην καί ώραν 11.30 π.μ. την εκποίησιν τού παρά το Α στόμιον της Διώρυγος Κοοίνθου κατά μήνα Νοέμβριον π.ε. ανελκυσθέντος σιδηρού ατμοπλοίου, γνωστού υπό το όνομα «ΒΕΣΤΑ».

Τους όρους του διαγωνισμού δύνανται οι ενδιαφερόμενοι να πληροφορούνται εις τα Γραφεία του Ο.Α.Ν. κατά τας εργάσιμας ημέρας και ώρας.

Η παρούσα δημοσιευθήτω δια τών εν Αθήναις εκδιδομένων εφημερίδων ΕΜΠΡΟΣ και ΒΡΑΔΥΝΗ και των εv Πειραιεί ΝΑΥΠΚΟΝ ΔΕΛΤΙΟΝ και ΦΩΝΗ ΠΕΙΡΑΙΩΣ.

'Εκ του Οργανισμού Ανελκύσεως Ναυαγίων.

Αφου ανελκύσθηκε από την περιοχή του Ισθμού, επισκευάσθηκε αλλά βυθίστηκε στα 1948 εν πλω προς Αίγυπτο από μια αδέσποτη νάρκη. Από το warsailors forum παραθέτω τα εξής στοιχεία.

Το Miramar έχει τα εξής:

Name: VESTA

Year: 1923

Type: Passenger ship Date of completion: 3.23.1923

Tons: 3410

Yard No: 82

LPP: 94.3

Beam: 13.6 Builder: Riuniti

Location of yard: Palermo

Number of screws/Mchy/Speed(kn): 1T-12

End: 1948

Named Memphis in 1946 and mined at 33.50N/27.34E on 25.3.48

post-215-128326980455_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Να συμπληρώσω μερικές πληροφορίες σχετικά με την αποκατάσταση των ζημιών της διώρυγας της Κορίνθου. Από τον όγκο των χωμάτων και τη διάρκεια εργασιών, συμπεραίνουμε ότι το σαμποτάζ των Γερμανών είχε μεγάλη έκταση και «επιτυχία». Το παρακάτω είναι ένα ακόμα ρεπορτάζ, όχι της ζούγκλας Times, αλλά της Ελευθερίας στις 26-11-1947. Η Αμερικανική αποστολή, με τη βυθοκόρο «Yankee Ahortagos» ανέλαβε επιτυχώς την «απόφραξη της διώρυγος». :D

Τα έργα της αποφράξεως του Ισθμού της Κορίνθου συνεχίζονται εντατικώς

Οι μηχανικοί της Αμερικανικής αποστολή ανήγγειλαν σήμερον ότι ήδη προχωρεί η εκκαθάρισις του Ισθμού της Κορίνθου εις το δυτικόν σημείον των χωματοπτώσεων. Η μεγάλη βυθοκόρος «Ποσειδών» χρησιμοποιούμενη υπό της Αμερικανικής εργοληπτικής εταιρίας Στούαρτ-Γκρόβ εκκαθαρίζει ήδη την διώρυγα από τους ριφθέντος εντός αυτής όγκους χωμάτων και ειδικαί φορτηγίδες (φορτηγίδες κλαπέ) απορρίπτουν τα χώματα εις την ανοικτήν θάλασσαν. Παραλλήλως εργάζεται και μια μικρά βυθοκόρος εις το ανατολικόν στόμιον του Ισθμού.

Οι μηχανικοί της Αποστολής εσκόπευαν να χρησιμοποιήσουν και δεύτεραν μεγάλην βυθοκόρον εις το σημείον των ανατολικών χωματοπτώσεων, αλλ’ αυτή εβυθίσθη εις τα ανοικτά των πορτογαλικών ακτών ενώ έπλεε προς την Ελλάδα ερχόμενη εξ’ Αγγλίας. Η απώλεια της δημιουργεί σοβαράς δυσκολίας εις την πρόοδον της αποφράξεως της διώρυγος. Πάντως, οι μηχανικοί της Αμερικανικής Αποστολής προσπαθούν να αντισταθμίσουν την απώλειαν αυτήν δια τροποποιήσεως του προγράμματος των έργων και δια της προμήθειας άλλων μηχανημάτων.

Δύο εκσκαφείς των 70 τόννων μεταφερθέντες εις τεμάχια δια φορτηγών αυτοκινήτων από Πειραιώς εις την περιοχήν του Ισθμού, συναρμολογούνται ήδη επί των παραλιών της διώρυγος αλλά δεν θα δυνηθούν να λειτουργήσουν προ της παρελεύσεως τριών περίπου εβδομάδων. Οι εν λόγω εκσκαφείς περιελαμβάνοντω εις το αρχικόν σχέδιον της αποφράξεως.

Υπολογίζεται ότι τα έργα της αποφράξεως του Ισθμού θα στοιχίσουν 1.250.000 δολαρίων. Εις ποσόν αυτό δεν περιλαμβάνεται η αποκατάστασις της γέφυρας ούτε η εκκαθάρισις των ναυαγίων η οποία επραγματοποιήθη ήδη υπό της νέας Εταιρίας του Ισθμού.

Εκ της όλης δαπάνης ποσόν 250.000 δολαρίων θα προέρχεται εξ απ’ ευθείας συνεισφοράς κεφαλαίων της Αμερικανικής Αποστολής. Το υπόλοιπον της δαπάνης θα πληρωθεί εις δραχμάς προερχόμενας εκ της πωλήσεως ειδών της Αμερικανικής Αποστολής υπό της ελληνικής κυβερνήσεως. Ο Ισθμός ευρίσκεται εις αχρηστείαν από του Οκτωβρίου 1944, ότε οι υποχωρούντες Γερμανοί ανατίναξαν τόννους χωμάτων εκ των παρειών της διώρυγος φράξαντες αυτήν εις δυο κύρια σημεία. Η βλάβη αυτή συνεπλήρωσε την ζημίαν άλλων βλαβών μικροτέρας σημασίας ως π.χ. η βύθισις πλοίων εις το ανατολικόν στόμιον του Ισθμού είτε η πόντισης όγκων εκ μπετόν και κατεστραμμένου σιδηροδρομμικού υλικού, των οποίων το μέγιστον μέρος ανελκύσθη ήδη.

Οι μηχανικοί υπολογίζουν ότι εκ της ανατολικής πλευράς πρέπει να εκκαθαρισθούν 550.000 κυβικαί υάρδαι λάσπης και άλλων υλών και εκ της δυτικής 450.000 κυβικαί υάρδαι.

Link to comment
Share on other sites

Και να πουμε βεβαια οτι η Αμερικανικη βοηθεια αυτη, ηταν στα πλαισια του πασιγνωστου Σχεδιου Μαρσαλ για την ενισχυση/ανοικοδομηση της Ευρωπης, ειδικα στις χωρες οπως η Ελλαδα που τελουσαν υπο τον "κομμουνιστικο κινδυνο". Καπου μεσα στην χθεσινη αναζητηση μου, βρηκα ενα pdf που αναφεροταν στο σχεδιο Μαρσαλ(δυστυχως το εχασα:() το οποιο ειχε ολοσελιδη φωτογραφια ρυμουλκησης ενος πλοιου μεσα στη Διωρυγα απο το ρυμουλκο "Τιταν", το οποιο φαινεται να ειναι παλιας κοπης ρυμουλκο με ανθρακα για καυσιμη υλη, αν δεν κανω λαθος. Εχει κανεις περισσοτερες πληροφοριες ή ακομα και φωτογραφιες για τον Τιτάνα?

Link to comment
Share on other sites

Καλημέρα,

λοιπόν αν ρίξεις μια ματιά στη σελίδα 17 του pdf αρχείου θα βρεις την φωτο του Ρ/Κ ΤΙΤΑΝ για την οποία έγραφες παραπάνω.

Άλλη μια μακρινή φώτο μπορείς να βρεις εδώ από το περίφημο και φοβερό αρχείο του περιοδικου LIFE. Υπήρχε και δεύερο ρυμουλκό ιδίου τύπου με τό όνομα ΕΛΛΗ (εκτός αν ΤΙΤΑΝ ήταν το όνομα του μέχρι το 1947 και μετά έγινε ΕΛΛΗ για ευνόητους λόγους).

Τώρα για πληροφορίες μάλλον θα είναι δύσκολο να βρούμε - εδώ δεν βρίσκω για το Ρ/Κ ΠΟΣΕΙΔΩΝ που ήταν επίσης προϊόν του Σχεδίου Μαρσαλ - εκτός αν καταφέρω να βρώ πρόσβαση στο αρχείο της Διώρυγας.

Link to comment
Share on other sites

Καλημέρα,

τελικά όποιος ψάχνει βρίσκει...εδώ θα βρείτε μια φώτο του βυθισμένου VESTA.

Στο ίδιο site υπάρχουν κάποιες πολύ ενδιαφέρουσες φωτογραφίες από την υποχώρηση του αγγλικού εκστρατευτικού σώματος τον Απρίλιο του 1941.

Link to comment
Share on other sites

Με αφορμή την έρευνα για τη Βρετανική βάση υποβρυχίων στην Αντίπαρο, ανακάλυψα στο αρχείο της ΕΡΤ, ένα αφιέρωμα του Γιώργου Πετρίτση για την ομάδα Μίδας 614. Από την περιγραφή του αρχείου της ΕΡΤ:

Αφιέρωμα της ομάδας Μίδας 614, που έδρασε στην κατοχική Ελλάδα υπό την αρχηγία του Γιάννη Τσιγάντε. Τα μέλη της οργάνωσης περιγράφουν την προσωπικότητα του Τσιγάντε και μιλούν για τη δράση της οργάνωσης, με κορυφαία στιγμή την επιχείρηση ανατίναξης του ισθμού της Κορίνθου.

Επίσης, προβάλονται πλάνα από την ανατίναξη του ισθμού από τους Γερμανούς κατά την αποχώρηση τους το 1944. Να σημειώσω ότι πέρα από το βιογραφικό σκέλος της εκπομπής για τον Γιάννη Τσιγάντε, οι μαρτυρίες της ομάδας Μίδας 614 ρίχνουν φως σε μια πτυχή της ιστορίας που προσωπικά αγνοούσα (σαμποτάζ της διώρυγας από την ομάδα Τσιγάντε). Εντύπωση προκαλεί η μαρτυρία του Δημήτρη Γυφτόπουλου:

Ο Γυφτόπουλος αναφέρεται στην 25η Αυγούστου και στο βομβαρδισμό του ισθμού από την Βρετανική Αεροπορία. Μετά από αυτό, ο Τσιγάντες στέλνει έκθεση στις μυστικές υπηρεσίες και τους γράφει ότι ο ισθμός δε θα καταστρεφόταν με αυτό τον τρόπο. Έπρεπε να βυθίσουν κάποιο σκάφος. Ξεκινούν λοιπόν οι ετοιμασίες για την επιτυχή έκβαση της επιχείρησης.

Η συνέχεια της κατατοπιστικής εκπομπής επί της οθόνης... :)

Link to comment
Share on other sites

Καλημέρα,

πραγματικά αγνοούσα την ύπαρξη του συγκεκριμένου ντοκυμαντέρ. Έχω μεγαλωσει στο Καλαμάκι, στο ανατολικό άκρο της Διώρυγας. Από μικρός άκουγα για την ανάμιξη του Τσιγάντε στην περιοχή. Είχα ακούσει και για την προδοσία που αναφέρεται στην εκπομπή. Γνώριζα επίσης προσωπικά την συνεργάτιδα των σαμποτέρ στην περιοχή.

Από όσο θυμάμαι απο διηγήσεις του παππού μου η Διώρυγα ήταν πραγματικά πολύ καλά φυλασσόμενη και αυτό αναδυκνείει τη σημασία της για τους Γερμανους. Για την καλύτερη φύλαξη και έλεγχο είχαν εκτοπίσει τον τοπικό πληθυσμό σε γειτονικά χωριά και είχαν ναρκοθετήσει το μεγαλύτερο μέρος της περιοχής. Ακόμη θυμάμαι τα μικρά κολωνάκια στη θάλασσα τα οποία σηματοδοτουσαν τα όρια του ναρκοπεδίου και τα οποία κανείς δεν είχε αφαιρέσει όλα αυτά τα χρόνια μέχρι που καταστράφηκαν από την αλμύρα. Ο πατέρας μου γεννήθηκε το 1945 σε γειτονικο χωριό στο οποιο έμεναν μέχρι την αποναρκοθέτηση της περιοχής το 1947-8.

Επίσης από φήμες είχα ακούσει ότι στον Κόρφο (όρμος περίπου 20 λεπτά από την Διώρυγα, προς Επίδαυρο) υπήρχε βάση ανεφοδιασμού του Υ/Β Παπανικολής. Αυτό μου κάνει τρομερή εντύπωση με δεδομένο ότι βρισκόταν τόσο κοντά σε τόσο καλά φρουρούμενο μέρος από τους Γερμανούς και κυρίως μέσα στο Σαρωνικό. Μήπως γνωρίζει κανείς περισσότερα για την πιθανή βάση ανεφοδιασμού;

Ευχαριστά sasha, ευχαριστώ Νick the Greek για τις μέχρι τώρα πληροφορίες.

Link to comment
Share on other sites

Επίσης από φήμες είχα ακούσει ότι στον Κόρφο (όρμος περίπου 20 λεπτά από την Διώρυγα, προς Επίδαυρο) υπήρχε βάση ανεφοδιασμού του Υ/Β Παπανικολής. Αυτό μου κάνει τρομερή εντύπωση με δεδομένο ότι βρισκόταν τόσο κοντά σε τόσο καλά φρουρούμενο μέρος από τους Γερμανούς και κυρίως μέσα στο Σαρωνικό. Μήπως γνωρίζει κανείς περισσότερα για την πιθανή βάση ανεφοδιασμού;

Προσωπικά, εξ αρχής είχα αποκλείσει την περίπτωση ύπαρξης σε αυτή την περιοχή βάσης ανεφοδιασμού υποβρυχίων, καθώς αυτό σημαίνει καύσιμα. Και στο κέντρο της κατεχόμενης Ελλάδας ήταν αδύνατη η μεταφορά καυσίμων είτε δια ξηράς, είτε δια θαλάσσης. Συνεπώς, το μυαλό μου πήγε σε σημείο συνάντησης, αποβίβασης/επιβίβασης σαμποτέρ, φυγάδων κλπ. Με αυτό το σκεπτικό, έψαξα και βρήκα μια σχετική αναφορά:

[...]Η πιο σημαντική μορφή του Αγώνα στο Σοφικό ήταν ο εκ Σοφικού καταγόμενος Πλωτάρχης Μίλτων Ιατρίδης, Κυβερνήτης του υποβρυχίου "Παπανικολής". Ο Μίλτων Ιατρίδης ερχόταν κατά τη διάρκεια των πρώτων χρόνων της Κατοχής στο Σοφικό και παρελάμβανε Άγγλους και Νεοζηλανδούς σαμποτέρ, που είχαν έλθει για δολιοφθορές στο Σοφικό, και τους μετέφερε στην Κρήτη και τη Μέση Ανατολή για να συνεχίσουν τον αγώνα. Πολύτιμος βοηθός του Πλωτάρχη ήταν ο Ιερέας του Σοφικού π. Γεώργιος Καρβούνης, ο οποίος παρελάμβανε τους σαμποτέρ απ' τα διάφορα μέρη του χωριού και τους μετέφερε στο καταφύγιο του "Παπανικολής" στη Σελόντα.

http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A3%CE%BF%CF%86%CE%B9%CE%BA%CF%8C_%CE%9A%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%BD%CE%B8%CE%AF%CE%B1%CF%82

Δεν μπορώ να ξέρω κατά πόσο είναι ακριβής αυτή η πληροφορία, καθώς δεν μπόρεσα να την διασταυρώσω με κάποια άλλη αξιόπιστη πηγή...αλλά κατ' αρχήν φαίνεται λογική. Όμως...αφενός ο Ιατρίδης δεν ήταν πλέον κυβερνήτης του Παπανικολή κατά την κατοχή (τον διαδέχθηκαν οι Σπανίδης, Ρουσσέν και Μπότσαρης) και...αφετέρου σε αυτό το ντοκυμαντέρ για τον Παπανικολή δεν αναφέρεται κάποια σχετική αποστολή σε αυτή την περιοχή.:confused:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Στο βιβλίο του Σπύρου Κώτση, ΜΙΔΑΣ 614 (Αθήνα,1976) διαβάζουμε για την αθέατη πλευρά της προσπάθειας για το σαμποτάζ του ισθμού της Κορίνθου. Για όσους ενδιαφέρονται, η μαρτυρία [pdf] του Σπύρου Κώτση αφορά την πρώτη απόπειρα της ΜΙΔΑΣ 614, με κωδική ονομασία Thurgoland, καθώς και την δεύτερη απόπειρα, μετά τον θάνατο του Τσιγάντε, με την κωδική ονομασία Locksmith. Για όσους δεν είδαν το ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ, η προσπάθεια ανατίναξης της διώρυγας από την ομάδα του Cumberledge κατέληξε στη σύλληψη τους και στην εκτέλεση των τεσσάρων τον Μάϊο του 1945 στη Γερμανία.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Θα ήθελα να παρουσιάσω μια ενδιαφέρουσα φωτογραφία από το 1943 ενός γερμανικού πλοίου (?) στον ισθμό. Τη βρήκα σε ένα αλμπούμ του "Trapani", δεν ξέρω όμως αν είναι αυτό.

Πίσω του προσέξτε τη γέφυρα που βρίσκεται σε κατασκευή. Μοιάζει με τις αμερικάνικες Belley που είxαμε στο Μηχανικό. Τις ετοιμάζαμε στην ξηρά και τις σπρώχναμε σε πρόβολο πάνω σε κυλίνδρους προς την άλλη όχθη

post-1575-128326996786_thumb.jpg

Και άλλη μια με την ιταλικό τορπιλλάκατο AC (Giovanni Acerbi) να περνάει τον ισθμό και Γερμανούς να χαζεύουν στις όχθες.

post-1575-128326996964_thumb.jpg

Edited by proud_ionian
2 σε1
Link to comment
Share on other sites

Μοιάζει με τις αμερικάνικες Belley που είxαμε στο Μηχανικό. Τις ετοιμάζαμε στην ξηρά και τις σπρώχναμε σε πρόβολο πάνω σε κυλίνδρους προς την άλλη όχθη

Για την ανατίναξη της Διώρυγας και των γεφυρών από τους Γερμανούς το 1944 και για την κατασκευή νέας οδικής γέφυρας τύπου Belley το 1947 υπάρχουν 2 εξαιρετικά ντοκουμέντα της ΕΡΤ (δεν θυμάμαι εάν τα έχουμε αναφέρει και παλαιότερα:confused:)

http://www.ert-archives.gr/V3/public/pop-view.aspx?tid=32058&tsz=0&act=mMainView

http://www.ert-archives.gr/V3/public/pop-view.aspx?tid=31880&tsz=0&act=mMainView

Link to comment
Share on other sites

Πράγματι εξαιρετικά τα ντοκουμέντα της ΕΡΤ Νηρέα, δεν τα γνώριζα. Μου θύμισαν μια μικρότερη γέφυρα belley για την κατασκευή της οποίας είχα κι`εγώ συμμετάσχει σαν έφεδρος του μηχ/κού στη Νεμούτα της Πελοποννησου. Ειχαμε αντικαταστήσει μια πεζογέφυρα Dexion με belley ώστε να μπορούν να διέρχονται και οχήματα. Γύρω στα 22 μέτρα άνοιγμα πάνω από ένα χείμαρο, την τελειώσαμε 35 άνδρες σε 2 μέρες.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Στα παραπάνω, ας προσθέσουμε κι ένα φιλμάκι του 1946, από το BRITISH PATHE, με πλάνα από το βυθισμένο VESTA και τις εργασίες αποκατάστασης της διώρυγας. Και επειδή κανένας δεν είναι τέλειος...στην τεκμηρίωση του φίλμ, σαν τόπος αναφέρεται ο κόλπος του Ναυπλίου.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...