Jump to content
Shipfriends

Λαθρεμπόριο πετρελαίου ναυτιλίας


Recommended Posts

  • 3 months later...

Σύλληψη Πλοιάρχου και Α' Μηχανικού στη Θεσσαλονίκη του Δ/Ξ “ΜΙΝΙΤΑΝΚ ΟΝΕ”

Συνελήφθη, πρώτες πρωινές ώρες σήμερα, ο Πλοίαρχος και ο Α΄ Μηχανικός του Δ/Ξ “ΜΙΝΙΤΑΝΚ ΟΝΕ” σημαίας Μάλτας, στην νησίδα αγκυροβολίου φορτοεκφόρτωσης πετρελαιοειδών ιδιωτικής εταιρείας, από στελέχη της οικίας Λιμενικής Αρχής.

Συγκεκριμένα, στελέχη κλιμακίου Τμήματος Επιθεώρησης Πλοίων και του Τμήματος Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος, διενήργησαν έλεγχο στο ανωτέρω Δ/Ξ και συγκεκριμένα στις δεξαμενές χρήσης καυσίμου. Κατά την μέτρηση διαπίστωσαν ότι 16,6 m/t Fuel Oil και 7,3 m/t Diesel Oil δεν ήταν καταχωρημένες στο Βιβλίο Πετρελαίου και επιπλέον δεν είχαν συμπεριληφθεί στο υποβληθέν δηλωτικό στο Β' Τελωνείο.

Κατόπιν των ανωτέρω, συνελήφθησαν ο 51χρονος Πλοίαρχος και ο 59χρονος Α΄ Μηχανικός του Δ/Ξ “ΜΙΝΙΤΑΝΚ ΟΝΕ” σημαίας Μάλτας για λαθρεμπορία καυσίμων, ενώ το εν λόγω πλοίο και η πλεονάζουσα ποσότητα καυσίμου κατασχέθηκαν.

Προανάκριση κατά την αυτόφωρη διαδικασία διενεργείται από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Θεσσαλονίκης.

Πηγη: ΥΕΝ

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

για το λαθρεμποριο ναυτιλιακου (και οχι μονο) καυσιμου, εχουμε χορτασει απο αναλυσεις, αλλα οχι απο λυσεις.
 
 

...Στο πλαίσιο επικαιροποίησης περσινής έρευνας του καθηγητή ΑΠΘ Δ. Μάρδα, για λογαριασμό των ΓΣΕΒΕΕ και ΠΟΠΕΚ (Ομοσπονδία Πρατηριούχων) σχετικά με τη νοθεία και το λαθρεμπόριο καυσίμων, που δημοσιοποιήθηκε χθες, προκύπτει ότι σε όλο τον κύκλο διανομής (διυλιστήρια, εταιρείες εμπορίας, εταιρείες-ιδιοκτήτες βυτίων διανομής, σημεία παράδοσης) υπάρχουν "δυνατότητες" για λαθρεμπόριο-νοθεία, ενώ εμπλέκονται και άλλοι κλάδοι στη διακίνηση, όπως ο στρατός, καθώς και ο μηχανισμός ανεφοδιασμού των πλοίων, οι εξαγωγές καυσίμων αλλά και η διαδικασία ελέγχου - με τις "απαραίτητες συνέργειες".
Σύμφωνα με τη μελέτη, είναι πολύ δύσκολος ο προσδιορισμός των διαφυγόντων φόρων και των ζημιών που προκαλούν το λαθρεμπόριο και η νοθεία στην Ελλάδα. Επικαλείται τον Σύνδεσμο Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), που εκτιμά τις οικονομικές απώλειες από το λαθρεμπόριο μόνο στα 300-500 εκατ. ευρώ, ενώ υπάρχουν ποικίλες εκτιμήσεις για το ύψος του στην αγορά. Θεωρεί δε ότι ένα ποσοστό γύρω στο 20% είναι άλλου είδους πετρέλαιο, όπως θέρμανσης ή ναυτιλίας. Αντίστοιχα, υπολογίζεται ότι το 1%-2% της βενζίνης που καταναλώνουμε είναι νοθευμένη.
Υπενθυμίζεται δε ότι ως πρωθυπουργός ο Λ. Παπαδήμος είχε επισημάνει πως η χώρα θα μπορούσε να εξοικονομήσει 2,5 δισ. ετησίως και δεν θα χρειαζόταν να καταφύγει σε περικοπές μισθών και συντάξεων.
Επιπλέον, ο γενικός γραμματέας Διαφάνειας Γ. Σούρλας σε έκθεσή του στον οικονομικό εισαγγελέα ανέφερε ότι περίπου 500 εκατ. κοστίζει στο Δημόσιο μόνο το λαθρεμπόριο καυσίμων στο στρατό.
Στο πλαίσιο της μελέτης, ως βασικότερες "μέθοδοι" λαθρεμπορίας εμφανίζονται -μετά την εξίσωση των ΕΦΚ στο ντίζελ και στο πετρέλαιο θέρμανσης- αυτές των: ναυτιλιακών καυσίμων, εικονικών εξαγωγών, νοθείας της βενζίνης. Οι ΠΟΠΕΚ και ΣΕΕΠΕ έχουν καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για τη λήψη μέτρων σε όλα τα επίπεδα.

Ναυτιλιακά καύσιμα
Μεγάλη "πληγή" του λαθρεμπορίου θεωρούνται τα ναυτιλιακά καύσιμα που διατίθενται στα πλοία ατελώς και είναι ιδιαιτέρως "ελκυστικά" για τους εμπλεκόμενους, με 713 χιλιάδες κυβικά και τζίρο 72 εκατ., που αντιστοιχεί στο 20% των διακινούμενων ποσοτήτων ετησίως. Η όλη διαδικασία στηρίζεται στον ανεφοδιασμό των πλοίων μέσω περίπου 50 μικρών πλωτών δεξαμενόπλοιων ("σλέπια"-"μπάρτζες"), που κινούνται ανεξέλεγκτα από το Λαύριο έως την Ελευσίνα. Όπως αναφέρεται στη μελέτη, οι παράνομες δεξαμενές, διάσπαρτες στο Λεκανοπέδιο, υπολογίζονται σε πάνω από 200, "ανήκουν σε πρόσωπα που τις νοικιάζουν σε λαθρεμπόρους για να αποθηκεύουν το ναυτιλιακό καύσιμο που εξασφαλίζουν με τη συνεργασία ναυτιλιακής εταιρείας και τελωνειακών", ενώ ο έλεγχος "χάνεται" μεταξύ των αρμοδιοτήτων Τελωνείων - Λιμενικού. Την ίδια στιγμή, παραμένουν ακινητοποιημένα δύο σκάφη δίωξης λαθρεμπορίου που παρελήφθησαν το 2008 με κόστος αγοράς 2 εκατ. ευρώ περίπου.
Ειδικότερα, τα μικρά δεξαμενόπλοια φορτώνουν το ναυτιλιακό καύσιμο από τα διυλιστήρια, παρουσία τελωνειακών και του ΣΔΟΕ, δηλώνοντας ότι οι ποσότητες προορίζονται για τον ανεφοδιασμό των πλοίων. Παραγγελιοδόχοι υπεύθυνοι για τον ανεφοδιασμό των πλοίων εμφανίζουν, πολλές φορές εν αγνοία πλοιάρχου - μηχανικού, εικονική αίτηση αγοράς, την οποία καταθέτουν στο τελωνείο. Προμηθεύονται την αναγραφόμενη ποσότητα, αντί όμως αυτή να καταλήξει στο σύνολό της στο πλοίο ένα μεγάλο μέρος ξεφορτώνεται σε βυτία που τη μεταφέρουν σε παράνομες δεξαμενές του Ασπρόπυργου και της Ελευσίνας. Στο τελωνείο κατατίθεται έγγραφο που βεβαιώνει ότι η ποσότητα παραδόθηκε, χωρίς να είναι δυνατόν να ελεγχθεί από τις αρχές αν πράγματι παραδόθηκε στον νόμιμο αποδέκτη.
Στις δεξαμενές το καύσιμο αποχρωματίζεται και τη χειμερινή περίοδο διατίθεται στην αγορά ως πετρέλαιο θέρμανσης, ενώ τη θερινή ως πετρέλαιο κίνησης.
Με τον τρόπο αυτό, σημειώνεται στη μελέτη, ποσότητες ναυτιλιακού πετρελαίου που προορίζονται για ανεφοδιασμό πλοίων καταλήγουν συχνά λαθρεμπορικά στη στεριά (μετά από αποχρωματισμό) κι έτσι, ενώ φαίνεται ότι το "σλέπι" παραλαμβάνει από το τελωνείο 20 χιλ. λίτρα ντίζελ, τελικά παραδίδει εκεί τις 4 χιλ. λίτρα, ενώ τα παραστατικά που παίρνει από τον υπεύθυνο των προμηθειών καυσίμων του πλοίου αναφέρουν την παράδοση 20 χιλ. λίτρων. Οπότε, 16 χιλ. λίτρα ξεφορτώνονται σε κάποιες αποθήκες "χωρίς αυτό να γίνεται αντιληπτό, όλως τυχαίως, από κανέναν"...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

η efsyn.gr αναφερεται σε ενα περιεργο συμβαν, με δεξαμενοπλοιων συμφεροντων ΕΛ.ΠΕ, που σε γενομενο ελεγχο βρεθηκε χωρις χαρτια.

 

μετα εχουμε διαφορα "ομορφα", με το πλοιο να αφηνεται να συνεχισει την πορεια του και να ακουγονται διαφορες δικαιολογιες, οτι θα επαιρνε τα χαρτια μετα, ειχε μεινει μηχανικος πισω για να παρει τα χαρτια κλπ

Link to comment
Share on other sites

Απ'οσο γνωριζω, το συγκεκριμένο βαπόρι κάνει συνήθως συνεχόμενα δρομολόγια για Θεσσαλονίκη. Η κίνηση αυτη (να φορτωσει απο Ελευσίνα & Ασπρόπυργο) είναι εξαιρετικά εργώδης και κοπιαστική για το πλήρωμα, τα δε "χαρτιά" απο την Ελευσίνα δεν ειναι εγγυημένο ότι βγαίνουν άμεσα. Εχω υπάρξει μάρτυρας στο παρεθόν (και όχι μονο μια φορά) όπου για να βγουν τα συνοδευτικά έγγραφα πέρασαν ώρες. :eek:  Όταν το πλοίο μπορεί να περιμένει στο ντόκο το κάνει, όταν όμως πρόκειται να κάνει και δεύτερη φόρτωση, ειδικά στον Ασπρόπυργο όπου οι θέσεις είναι περιορισμένες και τα πλοία πολλά, δε μου κάνει εντύπωση να πάει το πλοίο χωρίς "χαρτιά" στο άλλο λιμάνι. Εξάλλου εφόσον οι δεξαμενες ειναι σφραγισμένες δεν υφίσταται ζήτημα. Και για να φύγει το πλοίο έτσι από το ντόκο υπάρχει ενημέρωση στην ξηρα, από τους Masters μεχρι τους "τελώνηδες".

 

Από κει και πέρα να φορτωθεί ολόκληρο καράβι (στο μέγεθος του Ειρήνη) με λαθραία δε μου στέκεται.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...

Καταρχήν απο που να ξεκινήσει κανεις... Τη ναύλωση που τη λέει ναυτολόγηση? Τις εταιρειες που αναφέρει?  Δλδ να έχεις πουλησει το πλοίο σου (αμα εισαι Παναγία δλδ παντα) και να βρεθείς και χρεωμένος? 

 

Quote

Η λαθρεμπορία ναυτιλιακών καυσίμων ήρθε χθες στο προσκήνιο με αφορμή το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ», καθώς προκύπτουν πλέον ενδείξεις ότι ένα ολόκληρο κύκλωμα εταιρειών αγνώστων λοιπών στοιχείων (συχνά «κελύφη» πλοίων), που συχνά συνεργάζονται και μεταξύ τους, δρούσε και δρα ανεξέλεγκτα επί σειρά ετών, με τις προσπάθειες καταπολέμησης από την πλευρά των Αρχών να είναι σπασμωδικές και ημιτελείς. Πώς αλλιώς να εξηγηθεί το ότι στο πλοίο Lassea, το οποίο μέχρι χθες χρησιμοποιείτο για την απάντληση των καυσίμων από το βυθισμένο «Αγία Ζώνη ΙΙ», βρέθηκαν και κατασχέθηκαν εντός δεξαμενών έρματος σημαντικές ποσότητες πετρελαιοειδών μειγμάτων, χωρίς τα νόμιμα παραστατικά; Σύμφωνα δηλαδή με τις πρώτες ενδείξεις, το συγκεκριμένο πλοίο απάντλησε τα καύσιμα χωρίς να δηλώσει το σύνολο της ποσότητας.

Το εικαζόμενο προϊόν λαθρεμπορίας βρέθηκε έπειτα από έλεγχο που πραγματοποίησε κλιμάκιο του Λιμενικού Σώματος, αξιοποιώντας σχετικές πληροφορίες, σε συνεργασία με κλιμάκιο του Δ΄ ΤΕΣ (Τελωνείο Επίβλεψης Συγκροτημάτων) Πειραιά. Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», τη διαπίστωση για την ύπαρξη πλεονάζουσας ποσότητας πετρελαίου (περίπου 55 κυβικά μέτρα) σε σημείο του πλοίου που δεν έπρεπε να βρίσκεται, έκαναν στελέχη των ΕΛΠΕ, όπου είχε πλεύσει το Lassea, προκειμένου να ξεφορτώσει τα 1.550 κυβικά μέτρα πετρελαιοειδών που είχαν αντληθεί από το «Αγία Ζώνη ΙΙ». Ετσι, ειδοποίησε τις Αρχές και το πλοίο έχει πλέον κατασχεθεί, ενώ τα δύο μέλη του πληρώματος (Πλοίαρχος και Α΄ μηχανικός), αμφότεροι ημεδαποί, έχουν συλληφθεί. Ετερη πηγή ανέφερε, πάντως, ότι την υπόδειξη για το πλεονάζον πετρέλαιο έκανε ο ίδιος ο καπετάνιος.

Συνεργασίες

Το ηλικίας 45 ετών Lassea είχε ναυτολογηθεί από τον ίδιο τον κ. Θ. Κουντούρη, πλοιοκτήτη και του «Αγία Ζώνη ΙΙ» (μέσω της διαχειρίστριας εταιρείας Fos Petroleum), προκειμένου να χρησιμοποιηθεί για την απάντληση των καυσίμων του ναυαγηθέντος πλοίου του. Ανήκει, δε, στην εταιρεία Mare Hellas Shipping από τον Οκτώβριο του 2012. Στο παρελθόν και συγκεκριμένα από το 2009 και μετά τελούσε υπό τη διαχείριση (με το όνομα Αφρός IV) της εταιρείας Lidmar Shipping & Trading Co. με έδρα τον Πειραιά, η οποία χρησιμοποίησε δύο διαφορετικές εταιρείες-κελύφη (Petroil Bunkering Ltd, Λιβερίας και Apelati Maritime Co.) ως ιδιοκτήτριές του, προτού το μεταβιβάσει στη Mare Hellas.

Στο σημείο αυτό διαπιστώνει κανείς ότι τα πρόσωπα που βρίσκονται πίσω από τις εταιρείες Mare Hellas και Αγία Ζώνη, όπως επίσης και σειρά άλλων εταιρειών, όπως η Seka 02 Maritime Co., έχουν συνεργαστεί και στο παρελθόν, καθώς συνήθιζαν να πουλούν πλοία η μία στην άλλη, συχνά μετονομάζοντάς τα, αλλάζοντάς τους εταιρείες ιδιοκτησίας, με κοινό παρονομαστή την επισκευή τους στα ναυπηγεία του ομίλου Σπανόπουλου, ο οποίος σήμερα έχει επιφορτιστεί με το έργο της απορρύπανσης του παράκτιου μετώπου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το πλοίο Temeteron, στο οποίο τον Μάιο του 2015 είχαν βρεθεί 186 κυβικά μέτρα ντίζελ (στο λιμάνι των Χανίων), χωρίς τα νόμιμα παραστατικά. Το πλοίο ανήκε στην εταιρεία Thalassa Shiptrade με έδρα τη Νιγηρία, έχοντας πωληθεί σε αυτήν το 2014 από τη Mare Hellas Shipping. Στους προηγούμενους ιδιοκτήτες του περιλαμβάνονται κατά σειρά η Seka 02 Maritime με έδρα τον Πειραιά και η Agia Zoni Shipping με έδρα το Πέραμα, του κ. Κουντούρη.

Εν τω μεταξύ, η απάντληση των υπόλοιπων καυσίμων από το «Αγία Ζώνη ΙΙ» παρέμεινε και χθες μετέωρη, καθώς το κατασχεθέν πλέον Lassea δεν έφερε από την Τρίτη πιστοποιητικά ασφαλείας και έπρεπε να αντικατασταθεί. Στη θέση θα βρεθεί σήμερα, εκτός απροόπτου, το επίσης ναυτολογημένο από τον κ. Κουντούρη πλοίο Neda, το οποίο είναι ηλικίας 51 ετών (έτος ναυπήγησης το 1966). Κατά πληροφορίες ανήκει και αυτό στον ίδιο πλοιοκτήτη που έχει και το Lassea, παρότι χρησιμοποιείται και στην περίπτωση αυτή διαφορετικό όνομα (Pyrsos Shipping). Σε χθεσινή της ανακοίνωση, η «Αγία Ζώνη ΙΙ» εμμένει στη θέση της ότι δεν φέρει το σύνολο της ευθύνης για τη ρύπανση.

Έντυπη

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...