Jump to content
Shipfriends

Διαμαρτυρία για τα παροπλισμένα πλοία και τα τοξικά αντικείμενα


Recommended Posts

Τοξικές βόμβες που δηλητηριάζουν καθημερινά τη θάλασσα αποτελούν τα νεκρoταφεία πλοίων που λειτουργούν στις ακτές του Σαρωνικού και ειδικότερα στην Ελευσίνα και τη Σαλαμίνα.

Στον μικρό μόλο του διαλυτηρίου της περιοχής Βλύχα Ελευσίνας δεσπόζει το σκαρί του επιβατικού- οχηματαγωγού «Γεώργιος Εξπρές». Από το πλοίο, που τη δεκαετία του ΄70 έκανε δρομολόγια στις Κυκλάδες, έχει μείνει μόνο το κέλυφος.

Από το εσωτερικό του έχουν αφαιρεθεί τα πάντα. Πόρτες, αλουμίνια, ξύλινες επενδύσεις, ξενοδοχειακός εξοπλισμός δεν υπάρχουν. Δίπλα, ό,τι έχει απομείνει από ένα δεξαμενόπλοιο: μια σκουριασμένη άμορφη μάζα μισοβυθισμένη μέσα στο νερό. Η εικόνα του διαλυτηρίου δεν διαφέρει πολύ από αυτή μιας χωματερής. Σχοινιά, πλαστικά, τόνοι απορριμμάτων διασκορπισμένα παντού.

Οι πέντε εργαζόμενοι δεν θέλουν να μιλήσουν· παραπέμπουν στον εργολάβο στον οποίο ανήκει το διαλυτήριο. «Έχει πάντως αρκετή δουλειά. Δεν υπάρχει περίοδος να μείνουμε άπραγοι», λένε. Οι ημέρες που χρειάζονται για τη διάλυση ενός πλοίου κυμαίνονται από 20 έως και 120 και εξαρτώνται από το μέγεθός του, από το είδος του και από τα υλικά που έχουν μείνει σε αυτό. «Τα παροπλισμένα πλοία πρέπει κάπου να πάνε. Διαφορετικά θα σάπιζαν στη θάλασσα», υποστηρίζουν.

Οι κάτοικοι, οι τοπικοί φορείς και οι οικολογικές οργανώσεις όμως ζητούν να απομακρυνθούν άμεσα τα δύο διαλυτήρια. «Στις περισσότερες χώρες τα διαλυτήρια καραβιών λειτουργούν με αυστηρές προϋποθέσεις. Η διάλυσή τους γίνεται σε κλειστές δεξαμενές, χωρίς να υπάρχει διαρροή των επικίνδυνων τοξικών υλικών στο περιβάλλον. Στη χώρα μας τόνοι αυτών των υλικών καταλήγουν στις θάλασσες, στο έδαφος, ανεξέλεγκτα», αναφέρει ο διευθυντής του ελληνικού γραφείου της Greenpeace κ. Νίκος Χαραλαμπίδης.

Επικίνδυνες ουσίες

«Οι τοξικές ουσίες από τις οποίες αποτελούνταν, κυρίως τα χρώματα με τα οποία βάφονταν τα πλοία, είναι εξαιρετικά επικίνδυνες», συμπληρώνει ο κ. Χαραλαμπίδης. «Ουσιαστικά εμποδίζουν την ανάπτυξη ζωής στα ύφαλα του πλοίου. Όταν διαχυθούν στη θάλασσα νεκρώνουν ολόκληρες περιοχές», συμπληρώνει.

Αναλύσεις που είχε πραγματοποιήσει κλιμάκιο της Greenpeace στον Σαρωνικό, για τον εντοπισμό της τοξικής ουσία ΤΒΤ, κύριο συστατικό των χρωμάτων των πλοίων, έδειξαν υπερβάσεις των ορίων που προτείνουν διεθνείς συμβάσεις για την ουσία αυτή έως και κατά 1,8 εκατομμύρια (!) φορές. Υψηλά και πολύ πάνω από τα όρια ήταν και τα επίπεδα ΤΒΤ ακόμα και κοντά σε παραλίες λουομένων στη Σαλαμίνα. Η οικολογική οργάνωση προτείνει «τη διάλυση μόνο με υψηλό επίπεδο ασφάλειας, ελεγχόμενo μάλιστα από ανεξάρτητους πιστοποιημένους οργανισμούς. Επίσης ζητάμε την απαγόρευση διάλυσης πλοίων σε παραλίες ή κατοικημένες περιοχές».

Δίπλα στους κατοίκους

«Τα παλαιότερα πλοία περιέχουν πολλά επικίνδυνα υλικά: αμίαντο, ΡCΒs, κασσίτερο και μεγάλες ποσότητες λάσπης πετρελαίου. Ζητάμε να σταματήσει η εσκεμμένη δηλητηρίαση της θάλασσας με τοξικές ουσίες, καθώς όλοι γνωρίζουν πως είναι επικίνδυνες, την ώρα μάλιστα που ήδη παρέχονται επαρκείς εναλλακτικές λύσεις», λέει ο περιβαλλοντολόγος κ. Φίλιππος Κυρκίτσος, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Ανακύκλωσης. «Δεν είναι δυνατόν να λειτουργούν τέτοιου είδους εγκαταστάσεις σε κατοικημένες περιοχές, όπως είναι η Ελευσίνα ή η Σαλαμίνα. Οι δείκτες καθαρότητας των νερών σε αυτή την πλευρά του Σαρωνικού, όπως οι συγκεντρώσεις φωσφορικών, αζώτου, νιτρικών, κολοβακτηριοειδών, είναι επιβαρημένοι, όπως έδειξαν όλες οι έρευνες που έχουν διεξαχθεί στην περιοχή».

Κινητοποιήσεις

Ο δήμαρχος Ελευσίνας Γιώργος Αμπατζόγλου ζητάει την άμεση απομάκρυνσή τους. Δεν αποκλείει μάλιστα ακόμη και αγωνιστικές κινητοποιήσεις προς αυτή την κατεύθυνση. «Είναι απαράδεκτο σήμερα τμήματα των ακτών της Ελευσίνας να βρίσκονται σε τριτοκοσμικές καταστάσεις», λέει στα «ΝΕΑ». «Το 1983 είχαμε έξι διαλυτήρια στην ακτή μας και τα παροπλισμένα πλοία στον Κόλπο της Ελευσίνας ήταν 435. Σήμερα υπάρχουν 10 παροπλισμένα πλοία, πέντε βυθισμένα τα οποία ουδείς ανασύρει, και ένα διαλυτήριο στα όρια του δήμου μας. Ωστόσο, στο θέμα προστασίας της υγείας όλων μας δεν χωρούν ημίμετρα. Θέλουμε να φύγει», λέει.

πηγη:TA NEA

Edited by Earl Granville
Link to comment
Share on other sites

Η ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ πλοίων προτείνεται από οικολογικές οργανώσεις αλλά και παράγοντες της ναυτιλίας ως ο μόνος οικονομικά και περιβαλλοντικά βιώσιμος μηχανισμός για την απόσυρση των πλοίων. Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών υποστηρίζει στην ετήσια έκθεσή της το σχέδιο Σύμβασης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για την Ανακύκλωση των Πλοίων που αναμένεται να υιοθετηθεί έως το 2009, και το οποίο παρέχει «ρεαλιστική και ισορροπημένη λύση για την ανακύκλωση των πλοίων».

«Η εξισορρόπηση λαμβάνει υπ΄ όψιν τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές συνθήκες που επικρατούν στα διαλυτήρια, τα προβλήματα των προς διάλυση πλοίων, καθώς και τα συμφέροντα του παγκόσμιου εμπορίου», αναφέρεται στην έκθεση. «Το σχέδιο σύμβασης δεν επιβάλλει ανέφικτες απαιτήσεις για το τελευταίο ταξίδι του πλοίου στο διαλυτήριο, όπως η προηγούμενη αφαίρεση υλικών που είναι στοιχειώδη για την ασφάλειά του». Αξίζει να σημειωθεί ότι, παγκοσμίως, 200 με 600 πλοία καταστρέφονται και ανακυκλώνονται κάθε χρόνο.

TA NEA

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Σε ανέλκυση ναυαγίων προχωρεί ο Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας

Πηγη: ΕΞΠΡΕΣ

Η ΓNΩMOΔOTIKH Επιτροπή για θέματα Ανέλκυσης, Απομάκρυνσης ή Εξουδετέρωσης Ναυαγίων ενέκρινε ομόφωνα, στο σύνολό της, την πρόταση - εισήγηση του διευθύνοντος συμβούλου του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας Α.Ε., Αθ. Πέππα, για την ανέλκυση των πρώτων έξι ναυαγίων, εκ των δεκαπέντε συνολικά που υπάρχουν στην περιοχή, με τη διαδικασία του ανοικτού πλειοδοτικού διαγωνισμού.

Πρόκειται για ναυάγια που βρίσκονται στον κόλπο της Ελευσίνας και που η απομάκρυνσή τους –σύμφωνα με την εισήγηση του κ. Πέππα– πρέπει να γίνει άμεσα για λόγους που σχετίζονται με την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

Oπως δήλωσε ο κ. Πέππας, «προ της διενέργειας του ανοικτού διαγωνισμού, ο Oργανισμός θα καλέσει τους ιδιοκτήτες των έξι πλοίων - ναυαγίων να προβούν εντός τριών μηνών στην ανέλκυσή τους. Αν δεν υπάρξει ανταπόκριση, θα προβούμε στις ενέργειες που προβλέπει ο νόμος με ευθύνη και δαπάνη της πλοιοκτησίας, που σε περίπτωση μη άμεσης καταβολής τα έξοδα θα απαιτηθούν σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου περί είσπραξης δημοσίων εσόδων».

Η πρόταση του κ. Πέππα αφορά σε πρώτη φάση τα ναυάγια των δεξαμενόπλοιων «Ιωάννης» 998 κοχ (βρίσκεται σε ελάχιστο βάθος 3,2 μέτρων), «Αγ. Νικόλαος» 999,23 κοχ (βρίσκεται σε ελάχιστο βάθος 8 μέτρων), των επιβατηγών «City of Myconos» 4.548 κοχ (βρίσκεται σε ελάχιστο βάθος 2 μέτρων), «City of Hydra» 895 κοχ (βρίσκεται σε ελάχιστο βάθος 7,5 μέτρων), του επιβατηγού - οχηματαγωγού «Mediterranean Sky» (ημιβυθισμένο), και του πλοίου «Aλκηστις» 627,06 κοχ (βρίσκεται σε ελάχιστο βάθος 5,2 μέτρων).

Link to comment
Share on other sites

Ο Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας (ΟΛΕ ΑΕ) προχωράει στην ανέλκυση 6 ναυαγίων που βρίσκονται την περιοχή ευθύνης του με την διαδικασία του ανοικτού πλειοδοτικού διαγωνισμού.

Πρόκειται για ναυάγια που βρίσκονται στον κόλπο της Ελευσίνας και που η απομάκρυνσή τους πρέπει να γίνει άμεσα για λόγους που σχετίζονται με την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

Η σχετική απόφαση ελήφθη ύστερα από πρόταση του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΛΕ ΑΕ και την ομόφωνη έγκρισή της από την Γνωμοδοτική Επιτροπή για θέματα Ανέλκυσης, Απομάκρυνσης ή Εξουδετέρωσης Ναυαγίων.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Νέος διαγωνισμός για την ανέλκυση του «Diamond 1» από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ

ΥΠΟΒΡΥΧΙΑ «νάρκη» στην είσοδο του λιμανιού της Θεσσαλονίκης εξακολουθεί να αποτελεί το ναυάγιο του πλοίου «Diamond 1», το οποίο εδώ κι έναν χρόνο παραμένει καταποντισμένο σε πολύ μικρό βάθος.

Στο σημείο έχει τοποθετηθεί από το Λιμεναρχείο πλωτή φωτεινή σημαδούρα, ωστόσο μεγάλα εμπορικά πλοία αναγκάζονται να κάνουν μανούβρες γύρω από το μεταλλικό κουφάρι, με κίνδυνο να συγκρουστούν.

Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να προκηρυχθεί δημόσιος μειοδοτικός διαγωνισμός για την ανάδειξη της εταιρείας που θα κληθεί να κάνει την ανέλκυση του ναυαγίου από τον βυθό του Θερμαϊκού. Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έχει εγκρίνει κονδύλι ύψους 1,5 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ζητήσει προσφορές από τις υποψήφιες εταιρείες ανέλκυσης.

Πηγές από το Λιμεναρχείο, πάντως, δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να γίνει από το υπουργείο απευθείας ανάθεση του έργου, αφού πρώτα εκτιμηθούν οι προσφορές. Σε αυτήν την περίπτωση, βασικό κριτήριο επιλογής θα αποτελέσει το χρονικό διάστημα εντός του οποίου η ανάδοχος εταιρεία θα μπορέσει να ανελκύσει το πλοίο στην επιφάνεια.

Ωστόσο, καπετάνιοι στον Θερμαϊκό εκφράζουν τις επιφυλάξεις τους σχετικά με την ανέλκυση του ναυαγίου του «Diamond 1». Κι αυτό γιατί ήδη από τον περασμένο Απρίλιο (οπότε έληξε η προθεσμία της πλοιοκτήτριας εταιρείας να καταθέσει προτάσεις) δύο πλειοδοτικοί διαγωνισμοί έχουν αποβεί άκαρποι.

Δεκατρείς μήνες μετά το ναυάγιο, το πλοίο έχει «βαρύνει» και η διαδικασία ανέλκυσης είναι δύσκολη. Αν ποτέ το πλοίο τραβηχτεί στη στεριά, θα πουληθεί στην εγχώρια αγορά για παλιοσίδερα (σκραπ).

Κίνδυνος για τα πλοία

«Από θαύμα δεν είχαμε μέχρι τώρα κάποια συντριβή άλλου πλοίου πάνω στο μεταλλικό κουφάρι» τονίζουν στα «ΝΕΑ» έμπειροι ναυτικοί. Το πλοίο παραμένει καταποντισμένο στο κεντρικό «κανάλι» του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, ακριβώς δηλαδή επάνω στη νοητή θαλάσσια «λεωφόρο», απ΄ όπου τα βαπόρια παίρνουν ευθεία ρότα για να μπουν και να δέσουν στα ντοκ.

Στο συγκεκριμένο σημείο το βάθος της θάλασσας είναι 16,5 μέτρα, με αποτέλεσμα το ναυάγιο να απέχει από την επιφάνεια μόλις έξι μέτρα. Στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπαινοβγαίνουν καθημερινά πλοία με βύθισμα εννέα και δώδεκα μέτρων, τα οποία μπορεί ανά πάσα στιγμή να «τσακιστούν» στον μεταλλικό όγκο από έναν λάθος χειρισμό.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Ο Ο.Λ.Ε. πρκηρυξε ανοικτο πλειοδοτικο διαγωνισμο για την απομακρυνση και τη διαθεση των κατωτερων ναυαγιων πλοιων που βρισκονται εντος του κολπου της Ελευσινας

Φ/Γ ΑΓ. ΦΑΝΟΥΡΙΟΣ

Δ/Ξ ΙΩΑΝΝΗΣ

Ε/Γ –Ο/Γ: ΑΛΚΗΣΤΙΣ

Δ/Ξ AΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Ε/Γ CITY OF MYKONOS

Ε/Γ –Ο/Γ MEDITERRANEAN SKY

Π/Δ ΚΡΗΤΗ

Θ/Γ THELE

Ε/Γ – Τ/Ρ  ΚΑΜΕΛΙΑ  Ι

Δ/Ξ ΑΛΦΑ

Ε/Γ –Τ/Ρ ΣΗ ΦΛΑΟΥΕΡ

Ε/Γ –Δ/Ρ ΒΙΟΛΕΤΑ

DORIAN SKY

Ε/Γ –Τ/Ρ –Θ/Γ ΩΡΑΙΑ ΕΛΕΝΗ

Φ/Γ SOLMEGHNIY

Φ/Γ ΔΡΕΠΑΝΟ

Ε/Γ-Τ/Ρ ΔΙΟΝ

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 1 year later...

Σε προχθεσινή (31/5/2019) αυτοψία, που διενήργησε η ΔΑΛ στη Σαλαμίνα, διαπιστώθηκε η αυξημένη επικινδυνότητα του Δ/Ξ ΑΛ ΠΕΤΡΟΙΛ, το οποίο έχει πλέον ημιβυθιστεί έμφορτο μαζούτ, χωρίς κανείς πριν την ίδρυση και λειτουργία της ΔΑΛ να έχει κινήσει τη διαδικασία αναγκαστικής απομάκρυνσης του.

Επίσης διαπιστώθηκε ρύπανση του θαλάσσιου περιβάλλοντος από το εγκαταλελειμμένο Ε/Γ-Υ/Γ ΤΑΡΤΙ.

Η ΔΑΛ αντέδρασε για μια ακόμα φορά άμεσα και ο σχετικός διαγωνισμός για την απομάκρυνση των προαναφερόμενων και επιπρόσθετα επτά (7) ομοίως επικίνδυνων ναυαγίων στην ίδια περιοχή αναρτήθηκε ήδη στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 11 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...