Jump to content
Shipfriends

Οι επιπτώσεις της κρίσης στην ακτοπλοΐα


Recommended Posts

ΝΗΡΕΑΣ said:
Όπου νάναι έρχεται και η σειρά όλων των άλλων...προϊόντων αλουμινίου. :)
Όπως πάει τα βλέπω όλα παροπλισμένα και να ταξιδεύει μόνο...η Σουπερφεράκλα και το Σαντορινάκι. :D

Πέρα από την πλάκα που μπορεί να κάνουμε...η πραγματικότητα είναι σκληρή και στην ακτοπλοϊα. Η τρελή άνοδος της τιμής του πετρελαίου αρχίζει να έχει σοβαρές επιπτώσεις σε όλη την πραγματική οικονομία. Και φως στο βάθος του τούνελ...δεν φαίνεται. Οπότε τι θα γίνει από εδώ και πέρα? Οι εταιρείες ακόμα και οι υγιείς αρχίζουν να ζορίζονται πραγματικά. Όμως δεν θέλουν και μεγάλες αυξήσεις, γιατί τότε θα μειωθεί πολύ η κίνηση καθώς θα επιβαρυνθεί πολύ το κόστος των διακοπών για τους τουρίστες οι οποίοι θα στραφούν σε πιό οικονομικές λύσεις. Και μόνο με τους νησιώτες δεν μπορούν να ζήσουν τόσα καράβια. Από την άλλη το αίτημα για κατάργηση των "υπέρ τρίτων κρατήσεων"...μόνο προσωρινά θα ανακουφίσει την κατάσταση, καθώς η αιτία θα παραμένει. Πόσο να μειωθούν...5-10-15% τα ναύλα? Σε 2-3 μήνες θα έρθουν πάλι στα ίδια με τις αυξήσεις που θα κάνουν οι εταιρείες. Στην ουσία ζητούν (σε βάθος χρόνου) τα ποσά των "υπέρ τρίτων" να γίνουν "ποσά υπέρ αυτών" χωρίς να αυξηθεί το σημερινό συνολικό ποσό του ναύλου που θα είχε σαν αποτέλεσμα την μείωση της κίνησης. Αυτή την εντύπωση έχω σχηματίσει...μπορεί να κάνω και λάθος.

Από εκεί και πέρα το πρόβλημα δεν λύνεται ούτε με κατάργηση τελών ούτε με συνεχείς αυξήσεις. Θέλει συνολική και ριζική αναθεώρηση το όλο σύστημα της ακτοπλοϊας. Όπως σιγά σιγά ο καθένας μας αναθεωρεί (λόγω της κρίσης) ορισμένα που τα θεωρούσε "κεκτημένα" έτσι θα πρέπει να αναθεωρηθούν και ορισμένα "κεκτημένα" της ακτοπλοϊας. Ποιά θα είναι αυτά? Δεν το ξέρω και γι' αυτό άνοιξα αυτό το θέμα για να το συζητήσουμε...ψύχραιμα.

Σε αυτό το πλαίσιο (και με δεδομένο ότι θα συνεχισθεί η κρίση του πετρελαίου) πιστεύω ότι δεν θα πρέπει (δεν το προτείνω, αλλά το υποψιάζομαι) θεωρούνται δεδομένα οι δεκάμηνες ή επτάμηνες δρομολογήσεις, το καθεστώς των επιδοτούμενων γραμμών, οι υψηλές ταχύτητες, τα νεότευκτα, η πυκνότητα των δρομολογίων κλπ. Νομίζω ότι κάποια στιγμή θα καθήσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι στο τραπέζι και θα ξαναδούν τα πράγματα από μηδενική βάση. Σίγουρα δεν θα είναι καλύτερη η κατάσταση για όλους εμάς τους επιβάτες. Όμως η κρίση στην οικονομία είναι βαθιά και τώρα μόλις αρχιζει να φαίνεται...κάτω από τα ωραία και παχιά λόγια που έλεγαν όσοι ήθελαν να την κρύψουν επιμελώς.

Edited by proud_ionian
tag
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 400
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Οι επιπτώσεις από την αύξηση του πετρελαίου στις ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι τεράστιες, καθώς το κόστος των καυσίμων ξεπερνάει πλέον το 60% του κόστους λειτουργίας. Μόνο την τελευταία εβδομάδα, οι τιμές σημείωσαν επιπλέον αύξηση 10%. Μπορεί αυτή η νέα έκρηξη να βρίσκει τις ακτοπλοϊκές εταιρείες ένα βήμα πριν από το καλοκαίρι, οπότε τα περιθώρια αντίδρασης είναι μικρά, αλλά τι θα γίνει από το Σεπτέμβριο; Κανείς δε μπορεί να ελπίζει πως τα πράγματα θα κυλίσουν ομαλά.

Οι βραχυπρόθεσμες λύσεις (ή επιπτώσεις) που εγώ μπορώ να διακρίνω είναι:

1. Επιπλέον σημαντικές αυξήσεις στα ναύλα, με ότι αυτό συνεπάγεται στη ζήτηση των εισιτηρίων, όπως αναφέρει και ο Νηρέας.

2. Μείωση/κατάργηση των κρατήσεων υπέρ τρίτων. Διαβάζοντας προσεκτικά τις δηλώσεις που έχουν γίνει από τον Μ. Σακέλη, βλέπουμε πως ενώ μέχρι το 2007 η Ένωση δεσμευόταν πως οποιοδήποτε ποσοστό μείωσης των κρατήσεων, θα επιφέρει αντίστοιχη μείωση στα εισιτήρια, τον τελευταίο καιρό, αυτό έχει αλλάξει σε: “οποιαδήποτε μείωση, θα την αφαιρέσουμε από τις αυξήσεις που έχουμε προγραμματίσει”. Δύο εντελώς διαφορετικές προσεγγίσεις/δεσμεύσεις που οφείλονται στα νέα δεδομένα τιμών που έχουν προκύψει.

3. Μείωση της συχνότητας των δρομολογίων, κάτι που θεωρώ πως με την αυλαία της θερινής περιόδου, θα το δούμε σε πολλές γραμμές.

4. Απόσυρση πλοίων/εταιρειών. Αυτό φυσικά δεν αποτελεί λύση για αυτούς που θα φύγουν, αλλά για αυτούς που θα μείνουν. Η μείωση του capacity θα λειτουργήσει ενισχυτικά (ειδικά τους χειμερινούς μήνες) σε όσα πλοία μείνουν στις γραμμές. Αυτό θα οδηγήσει σε αύξηση του συγκεντρωτισμού των εταιρειών στο χώρο της ακτοπλοΐας.

5. Αλλαγή στο θεσμικό πλαίσιο, σχετικά με την υποχρεωτική δεκάμηνη/επτάμηνη δρομολόγηση/επάνδρωση των πλοίων.

Είναι κρίμα γιατί το 2008 διαφαινόταν μια καλή χρονιά για την ακτοπλοΐα, με την έννοια πως υπήρχαν πλοία που φέτος θα εκτελούσαν δρομολόγια ολόκληρο το χρόνο (Νήσος Χίος, Αριάδνη, Corsica) και νέα πλοία όπως ο Έλυρος και το Mega Jet.

Τα νέα δεδομένα όμως δημιουργούν προβληματισμό όχι μόνο για τη δρομολόγηση/επένδυση νέων πλοίων, αλλά και για τη βιωσιμότητα των υπαρχόντων.

Link to comment
Share on other sites

2. Μείωση/κατάργηση των κρατήσεων υπέρ τρίτων. Διαβάζοντας προσεκτικά τις δηλώσεις που έχουν γίνει από τον Μ. Σακέλη, βλέπουμε πως ενώ μέχρι το 2007 η Ένωση δεσμευόταν πως οποιοδήποτε ποσοστό μείωσης των κρατήσεων, θα επιφέρει αντίστοιχη μείωση στα εισιτήρια, τον τελευταίο καιρό, αυτό έχει αλλάξει σε: “οποιαδήποτε μείωση, θα την αφαιρέσουμε από τις αυξήσεις που έχουμε προγραμματίσει”. Δύο εντελώς διαφορετικές προσεγγίσεις/δεσμεύσεις που οφείλονται στα νέα δεδομένα τιμών που έχουν προκύψει.

Orestis, χαίρομαι ιδιαίτερα -και συνάμα λυπούμαι βαθύτατα- που συμφωνούμε στις εκτιμήσεις μας.

Θα ήθελα όμως να εκφράσω μια διαφωνία μου στα παραπάνω.

Ο κ. Σακέλλης μόλις προχθές, 8 Μαϊου, άλλα δήλωνε στην ΚΟΙΝΗ ΓΝΩΜΗ. Μιλούσε για ισόποσες "μειώσεις".

post-31-128326974368_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Μα οι τιμές στις οποίες αναφέρεται πλέον είναι αυτές που ισχύουν μετά την εφαρμογή των νέων αυξήσεων που ισχύουν από την 1η Απριλίου. Σε παραπέμπω στον τίτλο άρθρου της Ναυτεμπορικής (18/3/2008):

Πρόταση-δέσμευση από τον διευθύνοντα σύμβουλο της Blue Star

«Μειώστε κρατήσεις υπέρ τρίτων για να μειώσουμε τις αυξήσεις»

Link to comment
Share on other sites

Κι εγώ πάνω κάτω συμφωνώ με τους προλαλήσαντες αλλά από την άλλη βλέπω και πάλι αγορές ταχύπλοων σκαφών.

Για παράδειγμα ο Ηλιόπουλος έφερε το Mega Jet , o Παναγιωτόπουλος αγόρασε το Speedrunner 1 μία κίνηση που δεν πρόσθεσε πλοίο παραπάνω στον ταχύπλοο στόλο αλλά υπήρξε εμπρακτο αγοραστικό ενδιαφέρον, ο Ευγενίδης αγόρασε 2 νέα ταχύπλοα τα οποία μπορεί να παραμένουν ναυλωμένα στην Γερμανία αλλά μήπως κι εκεί δεν αντανακλά η κρίση, η Καλλίστη έχει δηλώσει εδώ και καιρό ότι πρόθεση της είναι να φέρει και αδελφό του Κορσικα...

Όλα αυτά έγιναν πριν από λίγο καιρό και μπορεί το κόστος να ήταν 10% λιγότερο ίσως και παραπάνω αλλά το πετρέλαιο ήδη είχε αρχίσει την ανάβαση και κανείς δεν μπορούσε να εγγυηθεί που μπορεί να μπει το φρένο.

Με άλλα λόγια οι κινήσεις αρκετών επιχειρηματιών βλέπουμε ότι αντιβαίνουν με την σημερινή κατάσταση.

Για το αύριο , εγώ πιστεύω ότι τα πλοία θα κόψουν στροφές, πολλά από αυτά θα εκμεταλλευτούν την ταχύτητά τους περισσότερο πλέον ως προς την προσέγγιση περισσοτέρων λιμανιών αντί για την όσο το δυνατόν μείωση της ώρας ταξιδιού που υπήρχε μέχρι τώρα, πιθανόν να ενωθούν γραμμές με νέους συνδυασμούς δρομολογίων και τα ταχύπλοα δύσκολα θα ξαναβγουν 7μηνα .

Και βεβαίως οι μικρές εταιρίες θα σφίξουν πολύ το ζωνάρι και θα δούμε παρετεταμένες ακινησίες πλοίων.

Για παράδειγμα τα 4 της Ραφήνας Από τέλη σεπτέμβρη μέχρι πριν το Πασχα θα είναι εναλλάξ 1-2 το πολύ.

Αυτά βέβαια θα έχουν αντίκτυπο και στα πληρώματα και στους επιβάτες και στους πράκτορες.

Ότι θα γίνουν περεταίρω αυξήσεις εισιτηρίων είναι δεδομένο αλλά το ζητούμενο είναι σε ποιο σημείο θα συγκρατηθεί , διότι αν για παράδειγμα το ατομικό για Νάξο φτάσει 600 ευρω με συμβατικο τότε θα πάρουν φωτιά οι εξουσιοδοτήσεις και τα ασυνόδευτα δέματα τον χειμώνα :D και το καλοκαίρι θα ταξιδεύουν ως επί τω πλείστον οι έχοντες.

Από την άλλη αναμένεται ψαλλίδισμα των ποσοστών επί των εισιτηρίων των κεντρικών και μη πρακτόρων.

Η καταργηση των υπερ τρίτων κρατήσεων αποτελεί ένα μέτρο το οποίο θα είναι προσωρινής ανακούφισης για τον λόγο που προείπε ο ΝΗΡΕΑΣ.

Link to comment
Share on other sites

Όντως οι αγορές των ταχυπλόων που αναφέρεις έχουν ενδιαφέρον. Όμως αυτές οι επενδύσεις βασίστηκαν σε κάποιο σχεδιασμό και σε κάποιες παραδοχές. Συνεπώς εγώ είμαι πολύ επιφυλακτικός για το αν θα αποδώσουν τα προσδοκώμενα. Κατά τη γνώμη μου, κινδυνεύουν πλοία και εταιρείες εδραιωμένα στο χώρο, πόσο μάλλον κάποιες νέες κινήσεις.

ΥΓ Από το Δεκέμβριο μέχρι σήμερα οι τιμές δεν έχουν αυξηθεί 10% αλλά περίπου 30%.

Link to comment
Share on other sites

Δεν προλάβαμε να τα μελετήσουμε και άρχισαν τα όργανα...αυξήσεις, περικοπές δρομολογίων και φυσικά κατάργηση των περίφημων πλέον "υπέρ τρίτων" κρατήσεων. Τώρα ποιά ακριβώς από αυτά είναι αναγκαία και ποιά προτάσσονται με την ευκαιρία της τιμής του πετρελαίου...δεν είμαι και πολύ σίγουρος να το πω. :confused:

Την αδυναμία να εκτελέσουν ανελλιπώς τα προγραμματισμένα δρομολόγια των πλοίων τους για τα νησιά του Αιγαίου, την Κρήτη και τα Δωδεκάνησα, αν συνεχιστεί η ανοδική τάση της τιμής του «μαύρου χρυσού», δήλωσαν χθες στον ΥΕΝΑΝΠ Γιώργο Βουλγαράκη οι εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών εταιρειών, οι οποίοι μάλιστα ήδη έχουν προγραμματίσει και νέες αυξήσεις από τις αρχές Ιουνίου 2008.

Κατά τη διάρκεια της προγραμματισμένης συνάντησής τους με τον κ. Βουλγαράκη τα μέλη της διοίκησης της Ενωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας και ειδικότερα ο πρόεδρός της Μιχάλης Σακελής και ο αντιπρόεδρος Αντώνης Αγαπητός έκαναν σαφές ότι αν δεν ληφθούν μέτρα, όπως η αναγκαία πλέον κατάργηση των κρατήσεων υπέρ τρίτων, κάποιες από τις εταιρείες δεν θα μπορέσουν να φανούν συνεπείς στο επιβατικό κοινό, ενώ επισήμαναν ότι είναι κατά της όποιας καινούργιας αύξησης του ναυλολογίου.

Πάντα σύμφωνα με τους ακτοπλόους, το πετρέλαιο όλων των τύπων που «καίνε» τα ποστάλια τους έχει ακριβύνει σε σχέση με πέρυσι έως και 50% και αν αυξηθεί και άλλο τότε δεν υπάρχει άλλη λύση από τη δραστική περικοπή των καλοκαιρινών δρομολογίων.

Θ.Λ

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 13/05/2008

Link to comment
Share on other sites

Μηπως ομως καποιοι το παρακαναν με τις ακυρωσεις δρομολογιων και εφτασαν ψυλλοι στα αυτια του αρχηγου?

Προανάκριση για τη μη εκτέλεση προγραμματισμένων δρομολογίων πλοίων της ακτοπλοΐας [Βλέπε άρθρο] -οι υπεύθυνοι των οποίων επικαλέσθηκαν έλλειψη καυσίμων και λιπαντελαίων- διέταξε σήμερα ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος αντιναύαρχος Θεόδωρος Ρεντζεπέρης.

Την έρευνα για τη ματαίωση των δρομολογίων των επιβατηγών- οχηματαγωγών πλοίων "Σκιάθος Εξπρές", "Νταγιάνα", "Ανθή-Μαρίνα", "Μιλένα" και "Ιεράπετρα" θα διενεργήσει ο κεντρικός λιμενάρχης Πειραιά, ο οποίος θα καλέσει για ένορκες καταθέσεις, τόσο τους πλοιάρχους και τους μηχανικούς των συγκεκριμένων πλοίων, όσο και τους νόμιμους εκπροσώπους των πλοικτητριών εταιριών.

Μετά την έρευνα, που πρέπει να περαιωθεί ως το τέλος της εβδομάδας, εφόσον προκύψουν ευθύνες, θα επιβληθούν οι προβλεπόμενες κυρώσεις.

Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ

Link to comment
Share on other sites

πιστεύω ότι δεν θα πρέπει (δεν το προτείνω, αλλά το υποψιάζομαι) θεωρούνται δεδομένα οι δεκάμηνες ή επτάμηνες δρομολογήσεις, το καθεστώς των επιδοτούμενων γραμμών, οι υψηλές ταχύτητες, τα νεότευκτα, η πυκνότητα των δρομολογίων κλπ. Νομίζω ότι κάποια στιγμή θα καθήσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι στο τραπέζι και θα ξαναδούν τα πράγματα από μηδενική βάση.
Και βεβαίως οι μικρές εταιρίες θα σφίξουν πολύ το ζωνάρι και θα δούμε παρετεταμένες ακινησίες πλοίων.

αν ειναι να εξεταστουν ολα απο μηδενικη βαση, μηπως εκτος απο τις ακινησιες και τις επιδοτησεις πρεπει να εξεταστουν και αλλα πραγματα ωστε να προστατευονται και οι εταιρειες που εχουν επενδυσει σε νεα (ειτε νεουτευκτα, ειτε νεαρα μετασκευασμενα). αλλιως επιρρεαζει η εκτοξευση της τιμης του πετρελαιου μια εταιρεια που εχει νεα, γρηγορα και συνηθως πιο διψασμενα για πετρελαιο, βαπορια και αλλιως μια με παλαιοτερα, αργοτερα και συνηθως με λιγοτερη καταναλωση.

οταν (αν ποτε) καθησουν ολοι στο τραπεζι και συζητανε για τη διαρκεια των δρομολογησεων και των επανδρωσεων, για το υψος των επιδοτησεων και για τη συνθεση των πληρωματων, τοτε πρεπει τα οποια μετρα αποφασιστουν να εφαρμοστουν αναλογα και με την ηλικια και τον τυπο του πλοιου. δεν μπορει την ιδια αντιμετωπιση να εχουν πλοια καποιας ηλικιας που συνηθως οι ιδιοκτητες τους τα εχουν ξεχρεωσει και που η καταναλωση τους ειναι δυο κουβαδες (που λεει ο λογος) τη μερα με πλοια κατω των 8 ετων, καλης ταχυτητας αλλα μεγαλης καταναλωσης. η στηριξη πρεπει να ειναι αναλογη της επενδυσης που εχει γινει. οχι η στηριξη να διωξει τα καλα πλοια και να δωσει φιλι ζωης στον κατιμα.

για να παω και λιγο παραπερα, μηπως ειναι η ωρα ψαξουμε και για κονδυλια ωστα να αντικατασταθουν σιγα σιγα και τα παλιοτερα πλοια των αγονων με καινουργια (ή μετασκευασμενα 15ετιας), αλλα οικονομικα σε καταναλωση; οταν βλεπουμε χωρους δεξιωσεων και μεγαλα κεντρα διασκεδασης να επιδοτουνται ως συνεδριακα κεντρα (γινεται και τωρα αυτο), οταν εταιρειες catering μπαινουν στον αναπτυξιακο νομο, δε νομιζω οτι δεν μπορει να βρεθει καποια "πατεντα" (sorry για τον ορο) ωστε να στηριχθει σε καποιο βαθμο και η ανανεωση των ferries της αγονης, αλλα και οι ναυπηγηση/μετασκευη σε ελληνικες μοναδες;

Link to comment
Share on other sites

η στηριξη πρεπει να ειναι αναλογη της επενδυσης που εχει γινει.

οχι η στηριξη να διωξει τα καλα πλοια και να δωσει φιλι ζωης στον κατιμα.

Με αυτό το πλευρό να κοιμάσαι. Το παρελθόν εγγυάται το μέλλον. Οι ίδιοι άνθρωποι είναι που ανέδειξαν με μικροκομματικά κριτήρια τους "κατιμάδες"...εδώ και δεκαετίες!

Προς το παρόν, σήμερα το πρωί στον Ρ/Σ ΣΚΑΪ, ο κ. Σακέλλης "τα έριξε" και στα ΕΛΠΕ για υπερβολικές τιμολογήσεις στο αποθειωμένο ναυτιλιακό καύσιμο.

Link to comment
Share on other sites

Ταχύπλοα με μονά δρομολόγια και μόνο ΠΣΚ? :confused:

Αλήθεια, θυμάται κανένας εκείνες τις αλήστου μνήμης φανφάρες ότι όλοι οι Έλληνες θα πηγαίνουν για ΠΣΚ στα νησιά και γι' αυτό είναι απαραίτητα τα ταχύπλοα? Εννοείται ότι θα πήγαιναν με τα χοντρά λεφτά που θα κέρδιζαν όλοι παίζοντας στο χρηματιστήριο. B)

Link to comment
Share on other sites

Πονηρεψάμεν και στο Ρίο, με αποτέλεσμα 1 δρομολόγιο ανά ημίωρο περίπου το απόγευμα της Πέμπτης 15-05 και ταχύτητα άνύπαρκτη (:P). Βέβαια αν έβλεπε ο Καπετάν Άρχοντας την νταλίκα και το φορτηγό που κουβαλούσαν οι παντόφλες θα έκαιγε τις γραβάτες του :D

Link to comment
Share on other sites

Η σημερινή ΚΟΙΝΗ ΓΝΩΜΗ έχει σαν βασικό της θέμα τις επιπτώσεις της αύξησης της τιμής των καυσίμων στην ακτοπλοϊα. Από τα όσα γράφει ενδιαφέρον έχει η "απειλή" των εφοπλιστών να σταματήσουν τέλος Μαϊου τα δρομολόγια των επιδοτούμενων άγονων, εάν δεν βρεθεί φόρμουλα ώστε να καλυφθεί το επιπλέον κόστος των καυσίμων.

Επίσης, ρίχνει και μια ενδιαφέρουσα συμβιβαστική ιδέα για τις "υπέρ τρίτων κρατήσεις". Επειδή το ΥΕΝ διστάζει να τις καταργήσει εντελώς, προτείνει να ορισθούν αυτές σε απόλυτες τιμές και όχι ποσοστιαία όπως είναι σήμερα, ώστε να μην ακολουθούν πλήρως τις αυξήσεις λόγω πετρελαίου. Νομίζω ότι είναι μια καλή συμβιβαστική λύση που θα πρέπει να συζητηθεί σοβαρά. Αλλά και πάλι τα οφέλη θα είναι αμελητέα, όπως έχουμε ξαναπεί.

Τέλος, αναφέρει ότι παράλληλα με την τελευταία αύξηση των ναύλων έγινε και μείωση των ποσοστών των πρακτόρων, όπως είχε προβλέψει παραπάνω και ο Earl Granville.

Link to comment
Share on other sites

Μπορεί η Blue Star να παρουσιάζει για πρώτη φορά στην ιστορία της μείωση κερδών, αλλά το σημερινό μήνυμα ήταν ξεκάθαρο: Δεν γίνονται περεταίρω αυξήσεις στα εισιτήρια, η εταιρεία αποφάσισε να απορροφήσει σημαντικό μέρος του αυξημένου κόστους των καυσίμων (μετακυλύοντας μέσω της αύξησης τιμών, ένα μέρος μόνο προς τους επιβάτες).

Προσπαθώντας να ερμηνεύσω αυτή την απόφαση, θεωρώ πως αποτελεί μια επίδειξη δύναμης απέναντι στους ανταγωνιστές της, τους οποίους προσπαθεί να “στριμώξει”. Η Blue Star είναι από τις λίγες εταιρείες που έχουν το περιθώριο να υποστούν μείωση της κερδοφορίας τους. Αυτό συμβαίνει και επειδή η κερδοφορία της τα περασμένα χρόνια δεν ήταν οριακή και επειδή διαθέτει εντυπωσιακή ρευστότητα

Οι ηγέτες του κλάδου καθορίζουν το στίγμα της τιμολογιακής πολιτικής. Μπορεί για τις 30 ημέρες της high season η κάθε εταιρεία να εφαρμόζει ότι τιμή θέλει (εκμεταλλευόμενη την έλλειψη διαθεσιμότητας), αλλά όλο το υπόλοιπο διάστημα είναι αναπόφευκτο να κινούνται σε ανταγωνιστικά πλαίσια.

Όταν λοιπόν οι περισσότερες εταιρείες (ή και οι “μονοβάποροι” πλοιοκτήτες) για να μην διευρύνουν τις ζημιές που είχαν τα προηγούμενα χρόνια ή για να διατηρήσουν την χαμηλή κερδοφορία τους πρέπει να εφαρμόσουν αυξήσεις 20-30%, αλλά ο ηγέτης του κλάδου εφαρμόζει σημαντικά μικρότερες, τους δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα για τη διατήρηση της βιωσιμότητας τους.

Όπως είχαμε πει και παλιότερα, η απόσυρση εταιρειών/πλοίων από τοn ακτοπλοϊκό χάρτη, θα ενισχύσει μακροπρόθεσμα τις εταιρείες που θα απομείνουν.

Link to comment
Share on other sites

Δύσκολο να διαφωνήσει κανείς με τις σκέψεις σου...πολύ δε περισσότερο όσοι τα είχαν επισημάνει προ αμνημονεύτων χρόνων.;)

Η εταιρεία Deloitte δημοσίευσε, τον Ιούνιο 2004, ανάλυσή της για την Ελληνική ακτοπλοΐα, όπου στο τέλος αναφέρει:
Τέλος, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η απελευθέρωση δεν αποκλείει το ενδεχόμενο επικράτησης ολιγοπωλιακών συνθηκών στην αγορά, γεγονός που θα συμβάλλει στην αύξηση των τιμών και τη μείωση του επιπέδου ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών. Σε μια τέτοια περίπτωση, θα επικρατήσει μικρός αριθμός (ισχυρών) εταιρειών οι οποίες θα ενεργούν συντονισμένα με αποτέλεσμα κάθε ενέργειά τους να επηρεάζει το σύνολο της αγοράς και συνεπώς και την κατάσταση των υπολοίπων.
Και πιστεύω ότι κάτι τέτοιο ήταν αναπόφευκτο να συμβεί, απλώς η σημερινή κρίση των καυσίμων είναι ίσως η καλύτερη ευκαιρία για να επιτευχθεί. Όταν έχεις χρήμα με τη σέσουλα (ή μάλλον με το βαρέλι:rolleyes:) τους χορεύεις όλους όπως θέλεις κι αγαπάς...
Link to comment
Share on other sites

Διαβάζοντας σήμερα στην ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ τις πρώτες αντιδράσεις των υπολοίπων εταιρειών...μπορώ να πω ότι επιβεβαιώνουν σε μεγάλο βαθμό τις παραπάνω εκτιμήσεις του orestis. Επίσης, ανεξάρτητα από το όφελος (έστω βραχυπρόθεσμο) που θα θα έχουμε εμείς οι επιβάτες, θα συμφωνήσω με τον εκπρόσωπο της ΑΝΕΚ ότι υπάρχει κάποιο "ηθικό" ζήτημα. Δεν είναι και τόσο κομψό όταν είσαι Πρόεδρος της ΕΕΑ να προχωράς σε τέτοιες μονομερείς ενέργειες. Αλλά μήπως όλες οι εξελίξεις στην ακτοπλοϊα χαρακτηρίζονται από υπερβολική κομψότητα?

[...]Η απόφαση αυτή προκάλεσε ποικίλα σχόλια εκπροσώπων των άλλων ακτοπλοϊκών εταιρειών, ορισμένοι εκ των οποίων θεωρούν ότι εντάσσεται σε μία γενικότερη στάση του Ομίλου Marfin απέναντι στην κυβέρνηση.

Σχολιάζοντας την απόφαση της Blue Star Ferries ο κ. Μανώλης Γαλανάκης μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΑΝΕΚ και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ένωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας σημείωσε: «Ο κάθε ένας μπορεί να κάνει ό,τι θέλει.

Όμως τη στιγμή που ως κλάδος διεκδικείς ορισμένα δίκαια θέματα όπως την κατάργηση των μη ανταποδοτικών τελών υπέρ τρίτων δεν μπορείς να κάνεις κινήσεις και να "κρεμάς" τους συναδέλφους σου. Είναι άκομψο, άτοπο και άκαιρο».

Πάντως η κίνηση της Βlue Star πυροδότησε και πάλι εντάσεις μεταξύ των ακτοπλόων οι οποίες δεν αποκλείεται να εκφρασθούν και στο διοικητικό συμβούλιο της Τετάρτης καθώς όπως σημείωναν ακτοπλοϊκοί κύκλοι «υπάρχει θέμα ηθικής τάξης και μπορεί να τεθεί θέμα ψήφου εμπιστοσύνης του προεδρείου του ΔΣ».

http://www.naftemporiki.gr/news/static/08/05/27/1516769.htm

Link to comment
Share on other sites

Ας δουμε και τις δηλωσεις καποιου ποιο αρμοδιου απο μας στο marinews

Η τρελή κούρσα των καυσίμων των καυσίμων, κατά 40% τον τελευταίο χρόνο, οδηγεί τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις να διακόψουν δρομολόγια γιατί πολύ απλά, κάποια από αυτά είναι ζημιογόνα. Τη μεγαλύτερη ζημιά παθαίνουν τα ταχύπλοα.

Ήδη δρομολόγια τις καθημερινές στις Κυκλάδες με ταχύπλοα έχουν καταργηθεί έως τα μέσα Ιουνίου και γίνονται μόνο ΠαρασκευοΣαββατοΚύριακα. Θα ακολουθήσουν και άλλες εταιρείες τη διακοπή δρομολογίων και συγκεκριμένα τα πιο ζημιογόνα. Ακόμα και δρομολόγια στις άγονες γραμμές θα σταματήσουν έως και τα τέλη Ιουνίου.

Πρόκειται για τη λεγόμενη «οικονομία δρομολογίων» που θα έχει ως επίπτωση την υποβάθμιση του επιπέδου παροχής υπηρεσιών και την δημιουργία προβλημάτων στη σύνδεση ορισμένων νησιών.

Ο γνωστός ακτοπλόος, Γεράσιμος Αγούδημος, σταμάτησε να κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και μιλώντας στο Marinews.gr βγάζει τον επικήδειο αφού όπως λέει « πλέον έχουμε όλοι μας ημερομηνία λήξης και μάλιστα σύντομη».

Καύσιμα 69%

Από την πλευρά τους, οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, μέσω της Ένωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοϊας, επισημαίνουν ότι οι τιμές των καυσίμων το πρώτο δίμηνο του 2008 είναι αυξημένες κατά 69% σε σχέση με το 2007, ενώ και οι λοιποί συντελεστές κόστους έχουν αυξηθεί σε ποσοστό 7 - 15%.

Οι ακτοπλόοι ζητούν κατάργηση των κρατήσεων υπέρ τρίτων, του επίναυλου, των κρατήσεων υπέρ ΝΑΤ αλλά και το θέμα της επιβολής του ΦΠΑ που είναι 9% για τους επιβάτες και 19% για τα οχήματα.

Όμως αν καταργηθούν οι κρατήσεις υπέρ τρίτων, τότε θα πρέπει το Υπουργείο Οικονομίας να βρει τρόπους για να καλύψει την μαύρη τρύπα που θα δημιουργηθεί στα Ταμεία και όχι μόνο.

Link to comment
Share on other sites

Πληροφορίες αναφέρουν πως με αφορμή τη χθεσινή ανακοίνωση της Blue Star, η ΝΕΛ θα καταθέσει πρόταση μομφής κατά του προέδρου της Ε.Ε.Α.

Και δεν ειναι μονο η ΝΕΛ που αντιδρα.Συμφωνα με το marinews εξι εταιριες συνολικα θα ζητησουν την παραιτηση του κ.Σακελλη στη σημερινη συνεδριαδη.Σε αντιθετη περιπτωση απειλουν με αποχωρησεις.

Link to comment
Share on other sites

Γνωρίζει κανεις από τις χρεώσεις υπέρ τρίτων ποίες από αυτές καταλήγουν στο κράτος (άμεσα ή έμμεσα)? Δηλαδή να έχουμε μια ιδέα τι τρυπα θα δημιουργηθεί στους διαφορους προϋπολογισμούς.....

Link to comment
Share on other sites

Δεν πολυκαταλαβαίνω τις αντιδράσεις των υπολοίπων εταιριών στην κίνηση της Μπλου Σταρ. Άλλωστε, η τελευταία έπραξε αυτό που κάθε επιχείρηση που λειτουργεί σε ελεύθερη, ανταγωνιστική αγορά έχει δικαίωμα να κάνει: να διαμορφώνει ελεύθερα το κόστος των παρεχόμενων από αυτήν υπηρεσιών. Θα έλεγα ότι το αντιφατικό δεν είναι να ζητάς από τη μια κατάργηση των κρατήσεων υπέρ τρίτων και από την άλλη να προχωράς σε πάγωμα τιμών, αλλά να είσαι υπέρ ή κατά του ανταγωνισμού ανάλογα με τις μέρες του δακτυλίου, σήμερα τα μονά και αύριο τα ζυγά. Ίσως θα ήταν προτιμότερο να κάτσουν όλες οι εταιρίες στο πλαίσιο της ΕΕΑ να βρουν ένα τρόπο αντιμετώπισης του σοβαρού ζητήματος της ανόδου της τιμής του πετρελαίου, η οποία δεν προβλέπεται να πέσει σύντομα, αν λάβει κανείς υπόψιν του την παγκόσμια συγκυρία. Και δεν πιστεύω ότι η λύση αυτή ακούει μόνο ή κατά κύριο λόγο στο όνομα "κατάργηση των υπέρ τρίτων κρατήσεων". Βραχυπρόθεσμα, η λύση θα μπορούσε να λέγεται ορθολογικοποίηση δρομολογίων και δρομολόγηση λιγότερο πετρελαιοβόρων πλοίων. Μακροπρόθεσμα η λύση θα δοθεί πιστεύω από τη ναυπηγική επιστήμη και βιομηχανία.

Link to comment
Share on other sites

Η ιδέα του να μαζευτούν όλες οι εταιρείες και να κάνουν ένα μαζικό συμβόλαιο με μια από τις αρκετές εταιρείες που δίνουν καύσιμα θα δούλευε? Δηλαδή αντί να σπάνε και η κάθε μια να πραγματοποιεί τα δικά της συμβόλαια, μήπως θα μπορούσαν να διαπραγματευτούν με την αγοραστική δύναμη της EEA?

Link to comment
Share on other sites

Η δυνατότητα μιας εταιρείας να διαπραγματευτεί καλύτερη τιμή λόγω των ποσοτήτων που παραγγέλνει, είναι ένα ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα που προφανώς δεν θέλει να το μοιραστεί με τις υπόλοιπες. Αλλά ακόμα και αν γινόταν κάτι τέτοιο, το περιθώριο κέρδους των εταιρειών που τροφοδοτούν με καύσιμα τις ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι πολύ μικρό σε σχέση με την τιμή του καυσίμου, οπότε όταν σήμερα ο τόνος στοιχίζει 69% ακριβότερα σε σχέση με τις περσινές τιμές, μια έκπτωση 1-3% δεν είναι ικανή να αντιστρέψει τη κατάσταση.

Γνωρίζει κανεις από τις χρεώσεις υπέρ τρίτων ποίες από αυτές καταλήγουν στο κράτος (άμεσα ή έμμεσα)?

Οι κρατήσεις υπέρ τρίτων για έναν επιβάτη από Πειραιά είναι:

0,58 € για τον ΟΛΠ

2,5% λιμενικό ταμείο αποβίβασης

6,5% ΝΑΤ

3% επίναυλος

9% ΦΠΑ

Για τα οχήματα ο ΦΠΑ είναι 19% ενώ η χρέωση του ΟΛΠ είναι 1€.

Link to comment
Share on other sites

Άλλωστε, η τελευταία έπραξε αυτό που κάθε επιχείρηση που λειτουργεί σε ελεύθερη, ανταγωνιστική αγορά έχει δικαίωμα να κάνει: να διαμορφώνει ελεύθερα το κόστος των παρεχόμενων από αυτήν υπηρεσιών. Θα έλεγα ότι το αντιφατικό δεν είναι να ζητάς από τη μια κατάργηση των κρατήσεων υπέρ τρίτων και από την άλλη να προχωράς σε πάγωμα τιμών, αλλά να είσαι υπέρ ή κατά του ανταγωνισμού ανάλογα με τις μέρες του δακτυλίου, σήμερα τα μονά και αύριο τα ζυγά.

Εν μέρει έχεις δίκιο: Το γεγονός πως υπάρχει η EEA, δε σημαίνει πως και κάθε εταιρεία δεν ακολουθεί τη δική της πολιτική και επίσης, το γεγονός πως είσαι πρόεδρος της Ένωσης, δε σημαίνει πως δεν πρέπει να εξυπηρετείς τα συμφέροντα της εταιρείας την οποία διοικείς.

Οι ευθύνες όμως που καταλογίζουν οι υπόλοιπες εταιρείες είναι πως παραμονές της συνάντησης με τον Υπουργό, στον οποίο έχουν θέσει ως βασική πρόταση την κατάργηση των κρατήσεων υπέρ τρίτων έχοντας ως μοχλό πίεσης την επιβολή νέων αυξήσεων, έρχεται ο ηγέτης του κλάδου και διαφημίζει πως δεν πρόκειται να προβεί σε νέες αυξήσεις, ακυρώνοντας έτσι το βασικό διαπραγματευτικό χαρτί της Ένωσης.

Τι θα μπορούσε (ίσως) να γίνει ώστε να συμβιβασθεί ο θεσμικός ρόλος, με αυτόν του διευθύνοντος συμβούλου; Η καθυστέρηση της ανακοίνωσης μέχρι την ολοκλήρωση (επιτυχή ή μη) των διαπραγματεύσεων με τον υπουργό.

Υ.Γ. Σήμερα το απόγευμα η Vivartia (θυγατρική και αυτή της MIG) με δελτίο τύπου ανακοίνωσε πως από τη Δευτέρα θα μειώσει τις τιμές του γάλακτος κατά 3%. Άσχετο ή πολύ σχετικό? ;)

Link to comment
Share on other sites

...όπως δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη και η σχετική δήλωση του Υπουργού (όπως την καταγράφει σήμερα η Ναυτεμπορική):

[...]Στο μεταξύ σε δηλώσεις του χθες ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Γιώργος Βουλγαράκης κάλεσε τις εταιρείες να ακολουθήσουν το παράδειγμα της Blue Star Ferries.

«Όπως ξέρετε, είπε ο κ. Βουλγαράκης, η αγορά είναι απελευθερωμένη και με βάση τις ευρωπαϊκές οδηγίες, οι δυνατότητες οι οποίες υπάρχουν από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, είναι συγκεκριμένες. Χαίρομαι πάρα πολύ που μια εταιρεία ανταποκρίθηκε στην έκκληση την οποία έκανα και ελπίζω και άλλες εταιρείες να ακολουθήσουν το παράδειγμά της, προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα οι κάτοικοι των νησιωτικών περιοχών καταρχήν αλλά και οι επισκέπτες στη συνέχεια, αφού το καλοκαίρι αναμένεται να αυξηθούν, να ταξιδέψουν στα νησιά χωρίς απαγορευτικά μέτρα».

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...