Jump to content
Shipfriends
Earl Granville

Σάμαινα (IMO 5252531)

Recommended Posts

Μιας και στα δρομολόγια της Ικαρίας-Σάμου αναφέρθηκα σε χρονικούς σταθμούς της ιστορίας της ,ένας από αυτούς ανήκει δικαιωματικά στο ΣΑΜΑΙΝΑ.
Η νεοσυσταθείσα τότε ΑΝΤΕΣΙ (Ανωνυμη Ναυτιλιακή Τουριστική Εταιρία Σάμου Ικαρίας) αγόρασε τον Νοέμβρη του 76 το Nils Hlogersson και αργότερα Mary Poppins ένα γερμανικό σκαρί κατασκευής 1962.
Το έφερε στην Ελάδα και την άνοιξη του 77 το δρομολόγησε στην γραμμή Ικαρίας Σάμου.Το μέγεθος ,η χωρητικότητά του, τα σαλόνια του και οι καμπίνες του ήταν πρωτοφανή τότε για τα δεδομένα της γραμμής.
Αποτελεσμα αυτών ήταν να γίνει εξαιρετικά δημοφιλής στην γραμμή που εξυπηρετούσε και ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα σκαριά του Πειραιά.
Ήταν ένα πανέμορφο και αμετασκευαστο σκαρί που ομόρφαινε τα λιμάνια μας.
Όταν η ΑΝΤΕΣΙ προχώρησε στην αγορά και του ΙΚΑΡΟΣ τα δρομολόγια της εταιρίας έγιναν καθημερινά.Το μεν ΙΚΑΡΟΣ πήγαινε Ικαρία Σάμο και έπιανε στην Ικαρία στον Εύδηλο και το δε ΣΑΜΑΙΝΑ πήγαινε Ικαρία Σάμο πιάνοντας στον Αγιο Κήρυκο και σε ένα δρομολόγιο εβδομαδιαίως στο Καρκινάγρι.
Οι αναχωρήσεις του ήταν στις 8 το πρωί και γίνονταν κάποιες εποχές από τα λεμονάδικάα και τον περισσότερο καιρό από του Τζελέπη είτε από την θέση που αναχωρεί το Speedrunner 2 είτε από την θέση όπου βρίσκεται δεμένο τώρα το highspeed 3.
Με την πτώχευση της Ελληνικής ακτοπλοίας περιήλθε στην κατοχή της Arcadia Lines μαζί με τα ΠΑΡΟΣ/ΝΑΞΟΣ. Συνέχισε με το ίδιο όνομα στην γραμμή προσθέτοντας προσεγγίσης και στην Σύρο και την Μύκονο.
Μάλιστα θυμάμαι λίγα μόλις χρόνια πριν την αποστράτευσή του είχα κάνει ένα ασυνήθιστο δρομολόγιο με το ΣΑΜΑΙΝΑ το οποίο το έκανε τότε 1 φορά εβδομαδιαίως από Πειραιά προς Κύθνο Τήνο Μύκονο Αγιο Κήρυκο και μετά συνέχισε Καρλόβασι και Βαθύ.
Μέχρι την αποστράτευσή του εξυπηρετούσε το Καρκινάγρι και μάλιστα ήταν το τελευαίο βαπόρι που εξυπηρέετησε δρομολογιακά εκείνο το μικρό μολαράκι του χωριού.
Δυστυχώς ένα ατυχές συμβάν με την πυραυλάκατο Κωστάκος έξω απ[ό τα Αυλάκια της Σάμου έδωσε πρόωρο φινάλε στην ένδοξη ιστορία του.Κατηγορηθηκαν τότε πολλοί με προεξέχοντα τον καπτα Μαθιό αλλά νομίζω ότι όποιος γνώριζε το ήθος και την ναυτοσύνη του καπτα Μαθιού το μόνο που θα μπορούσε να του πει θα ήταν πολλά συγχαρητήρια και μπράβο για την επιχείρηση διάσωσης των μελών του πληρώματος του ΚΩΣΤΑΚΟΣ.

Εσωτερικά το ΣΑΜΑΙΝΑ στην αρχή εθεωρείτο πολυτελέστατο ,μετά όμως τα χρόνια είχαν περάσει και προς το τέλος της κααριέρας του το ξενοδοχειακό έχοντας αφιχθεί ήδη και το ΜΙΛΕΝΑ θεωρείτο ξεπερασμένο.
Η διαρύθμισή του έμοιαζε πολύ με αυτή του ΕΞΠΡΕΣ ΟΛΥΜΠΙΑ (γερμανικά και τα δύο).Στο ένα ντεκ υπήρχαν όλοι οι κοινόχρηστοι χώροι.Μάλιστα στο πρυμνιό σαλόνι το οποίο είχε καρέκλες και τραπέζια υπήρχε και μια πίστα χωρού αλλά ποτέ δεν είδα να χρησιμοποιείται.
Στην μέση αυτού του ντεκ υπήρχαν σκάλες οι οποίες κατέβαιναν ένα ντεκ ποιο κάτω.Σε αυτό το ντεκ υπήρχαν το λογιστήριο,η ρεσεψιον και οι περισσότερες καμπίνες.Μάλιστα θυμάμαι ότι στον τοίχο που μεσολαβούσε από την ρεσεψιον έως το λογιστήριο υπήρχε ένα κάδρο με εξυμνούντα ρεπορτάζ και αφιερώματα σαμιακών και αθηναικών εφημερίδων.
Το πλοίο διατηρόταν πάντα καθαρό με τον αείμνηστο καμαρώτο Σωκράτη Πούλο(πεθερό του καπτα Νίκου Βασιλική) να δίνει την ψυχή του για το βαπόρι και την εξυπηρέτηση των συντοπιτων του

Εξωτερικά χαρακτηριστική ήταν οι πρύμη του.Ο καταπέλτης είχε νύχια τα οποια τα ανεβοκατέβαιναν δια χειρός ναυτών ενώ η επιβίβαση των επιβατών γινόνταν από ξύλινες ράμπες οι οποίες οδηγούσαν σε δύο πρυμνιά μπαρκαρίζα κι αυτό ήταν το embarkation του πλοίου.Αυτές οι ξύλινες ράμπες ανεβοκατέβαιναν χειροκίνητα με μαγγάνι.Ακόμα θυμάμαι την φυσιογνωμία ενός εύσωμου και καλοκάγαθου Ικαριώτη ναύτη του Κέφαλου ο οποίος στα λιμάνια μαινάριζε και βιοράριζε την μία ράμπα.

Στην μανούβρα το βαπόρι ήταν αρκετά δύσκολο.Είχε μπαταριστές μηχανές και δεν διέθετε προπελάκι.Όμως το μικρό σχετικά για τα τωρινά δεδομένα βύθισμα το βοηθούσε να προσεγγιζει στο Καρκινάγρι.

Από πλοιάρχους θυμάμαι τον Τέλη Παπαδημητριού (πατέρα του Κώστα Παπαδημητρίου πλοιαρχου του ro/ro ΦΙΛΙΠΠΟΣ), τον Πέτρο Πανέρη και τον Μαθιό Πνευματικάκη.
Όμως πέρασαν πολλοί αξιωματικοί που έκαναν καριέρα στην ακτοπλοία σαν πλοίαρχοι όπως ο Γιώργος Χλωρός,ο Θανάσης Παούρης,...και πάντα είχε αξιόλογους αξιωματικούς όπως ο Σιδερης ο Κούβδος, ο Γιώργος ο Καρακούδας ή ο Αντώνης ο Τζωάννος.

Edited by Nick the Greek
tag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Λιγοι ξερουνε οτι το Σαμαινα ειχε και κονταδελφακι το οποιο για λιγα ψωροδολλαρια δεν ειδαμε στην Ελλαδα.

Δυστυχως το πλοιο επισκιασε εκεινο το δυστυχημα με το Κωστακος. Ητανε η περιοδος του Παρμενιωνα το 1996 οταν το Κωστακος εκανε ασκηση αποκρυψης πανω στην πορεια του Σαμαινα. Φυσικα το Σαμαινα δεν ειχε τα μεσα να το δει (αλλα και να τα ειχε πιθανο να μην το εβλεπε λογω του οτι το πολεμικο εκανε αποκρυψη) και εγινε το μοιραιο με 4 θυματα που εγκωβιστηκαν μεσα στην χτυπημενη πυραυλακατο.

Στο Καρκιναγρι το πλοιο εμπαινε οχι απλως οριακα αλλα ξυνοντας βυθους βραχια και οτι αλλο υπηρχε στο βυθο χωρις ομως ποτε να γινει καποια ζημια.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Για την ακρίβεια στο Καρκινάγρι δεν έμπαινε διότι δεν έχει λιμάνι για να μπει απλά έριχνε καταπέλτη στην μέση του πουθενά σε μια μικρή ραμπούλα με φάτσα στο πέλαγος, με μία μόνο μπίντα κι ο δεξιος κάβος να δένεται σε βράχο.

Επίσης στην θέση πρόσδεσης τα βυθίσματα ήταν όντως μικρά αλλά το χειρότερο ήταν τα βράχια που προεξείχαν της επιφάνεις(όπως περίπου στην Ανάφη) στα δεξιά και σε ελάχιστη απόσταση .Λίγο να σε ξέπεφτε ο αέρας είχες πάει επάνω τους κι είχες κάνει μεγάλη ζημιά.Κι όμως ο καπτα Μαθιός πήγαινε ανελειπώς σε αυτό το λιμάνι παρότι τις δυσκολίες των μπαταριστών μηχανών και της ελειψεις bow thruster. Το μοναδικό ίσως καλό που είχε στην μανούβρα ήταν ότι ήταν αμπάσο βαπόρι δίχως μετασκευές και δεν το ξέπεφτε με το παραμικρό ο αέρας.

Ένα πράγμα που ξέχασα να πω ήταν η ταχύτητά του.Στα καλά του το Πειραιάς Άγιος Κήρυκος απευθείας το έκανε 8:45 περίπου( 08:00-16:45) και στα άσχημά του πατούσε άνετα το 9ωρο(το μάξιμουμ που θυμάμαι να έχω κάνει είναι 9ώρες και 20 λεπτά) ήτοι με το ζόρι τα 15 μίλια.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...μήνυση είστε που μπήκα στο forum μετά από 3 μέρες στη ξενιτειά και είδα φάτσα κάρτα topic για το Σάμαινα και αυτήν την φωτογραφία.

Καράβι τέτοιας στιβαρής κατασκευής σπάνια ξαναβρίσκεται. Θυμάμαι ότι το 1989 που του είχαν κάνει ελασματομέτρηση στα ύφαλα, ότι ο καπτά Μαθιός έλεγε ότι το πάχος της λαμαρίνας ήταν αναλλοίωτο. Το ταξίδεμα ήταν απαράμιλλο. Έβαζε λίγο την πάντα αριστερά ή δεξιά, ανάλογα με την πορεία και άσε τον Τσικνιά να βράζει. Στην ταχύτητα υστερούσε, συγκρινόμενο μάλιστα με το Αιγαίον. Σε εκείνο το εξπρές καλοκαιρινό δρομολόγιο την Κυριακή το βράδυ από Πειραιά για Άγιο Κήρυκο-Καρλόβασι-Βαθύ και άμεση επιστροφή, δεν μου φαίνεται ποτέ να είχε πιάσει τους προγραμματισμένους χρόνους του.

Η μανούβρα αργή και σταθερή αν και δεν θυμάμαι ποτέ (επί καπτά Μαθιού), να μην είχε φουντάρει και τις δύο καδένες ανεξαρτήτως λιμανιού και καιρού. Η γέφυρα ανοικτή και γοητευτική με χειριστήρια όνειρο στις κουβερτωμένες βαρδιόλες.

Από ξενοδοχειακής απόψεως έφερε την απόλυτη αναβάθμιση μετά τα θρυλικά αλλά υστερούντα σε αυτόν τον τομέα Μαριλένα, Κάλυμνος, Μυρτιδιώτισσα, Κανάρη, Ιόνιον, κλπ. Η διακόσμηση της Α΄θέσης, του restaurant και των αντίστοιχων καμπινών είχε πολυτέλεια γερμανικού τύπου των 60s'. Στο σαλόνι της Γ' Θέσης, πρύμα, πιστεύω ότι είχε γίνει το λάθος να μην βάλουν αεροπορικές που θα αποφόρτιζαν την όντως τρομερή κίνηση που γνώριζαν οι καναπέδες το καλοκαίρι.

Αναρωτιέμαι αν στο Καρκινάγρι έριχνε πάντοτε καταπέλτη, γιατί θυμάμαι αποβίβαση από ένα μικρό μπαρκαρίζο, με βάρκες.

Earl, μήπως ο Αντώνης Τζοάννος είχε κάνει κατά διαστήματα και πλοίαρχος (σε άδειες, μετά το-παντελώς ανόητο-δυστύχημα με την πυραυλάκατο?).

Τέλος πάντων, την γλυτώσατε την μήνυση :)....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Τον καπτα Αντώνη τον θυμάμαι ως υποπλοίαρχο και ύπαρχο στο ΙΚΑΡΟΣ και ΣΑΜΑΙΝΑ.Επίσης λίγο πριν συνταξιοδοτηθεί το 2001 ήταν ύπαρχος και στα ΕΞΠΡΕΣ ΟΛΥΜΠΙΑ/ΕΞΠΡΕΣ ΑΔΩΝΙΣ οπότε δεν νομίζω να είχε γίνει καπετάνιος.

Μια πληθωρική ευγενική Ανδριώτικη φυσιογνωμία που ταυτίστηκε με την Ικαροσαμία λόγω του ΣΑΜΑΙΝΑ κυρίως και του ΙΚΑΡΟΣ.

Οσο για το βαπόρι ,το θυμάμαι κι εγώ πάντα να φουντάρει και είναι και λογικό μιας και με μπαταριστές μηχανές και χωρίς προπελάκι η μανούβρα κι ο απόπλους αναγκαστηκα βασιζόταν πολύ στις αγκυρες.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ΣΑΜΑΙΝΑ ΣΗΜΑΔΕΨΕΣ ΤΗΝ ΝΙΟΤΗ ΜΟΥ ΣΗΜΑΔΕΨΕΣ ΤΑ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΑ ΜΟΥ ΣΗΜΑΔΕΨΕΣ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΠΟΥ ΠΟΥ ΜΕ ΑΝΑΓΚΑΣΑΝ ΝΑ ΑΦΗΣΩ ΑΛΛΑ ΜΕΝΕΙΣ ΠΑΝΤΑ ΣΤΗΝ ΨΥΧΗ ΜΟΥ ΝΑ ΤΑΞΙΔΕΥΕΙΣ ΣΤΑ ΝΕΡΑ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΟΤΕ ΠΟΥ ΟΛΑ ΗΤΑΝ ΤΟΣΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ.......cbirt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Τον Ιουνιο του 87 εχω κανει ταξιδι-εκδρομη μαζι του,απο Χιο για Κω-Ροδο.Δεν θυμαμαι αν σταματησε Σαμο η Ικαρια...,εχω την εντυπωση πως πηγαμε κατευθειαν:o

Αυτο που θυμαμαι καλα,ειναι τα τσιγαροχαρτα-τοιχοι στις καμπινες του,οπου εκανες κανονικη συζητηση με τους διπλα 'νοικαρηδες':DΚατ τ αλλα πολυ ωραιες καμπινες για την εποχη εκεινη.Επισης ηταν εντυπωσιακος και ο καταπελτης επιβατων,που ενω ανεβαινες κουνιοταν ολοκληρος:P(να ταν και ξυλινος στην βαση του...μπα ε)

Edited by NHSOS XIOS
month info

Share this post


Link to post
Share on other sites

Βασικά οι δύο κατπέλτες επιβατών ήταν συνδυασμός ξύλου και σίδηρου. Ο σκελετός σιδερένιος και γυρω γυρω όλο ξύλο καθώς κι ο πάτος τους που ήταν μαδέρια βιδωμένα σε σιδερένιες βάσεις.

Ένα χαρακτηριστικό στιγμιότυπο από το ΣΑΜΑΙΝΑ θυμάμαι το 1993. Επέστρεφα από Ικαρία την άλλη ημέρα των εκλογών της δεύτερης αλλαγής:P όπου έφερε τον από γενικό ρεκτιφιέ Ανδρέα και πάλι στην εξουσία:D κι ο κόσμος που είχε μέσα βάση πρωτο-κόλου:P ξεπερνούσε κι αυτό του Splendour of the seas. Εάν έβρισκες θέση στους κουλουριασμένους κάβους στο ρεμέτζο της πρύμης ήσουν από τους προνομιούχους.

Εγώ την έβγαλα στο πόδι κι όταν ήθελα να ξεκουραστώ κατέβαινα για λίγο τις σκάλες πρύμα που οδηγούσαν στο γκαράζ και σε κάποιο από τα τελευταία σκαλοπάτια καθόμουν για λίγο.

Λίγο έξω από τα φαναρια μας πλησίασε το IONIAN SEA με τα μπλε χρώματα του Στρίντζη που ανέβαινε από δωδεκάνησα αλλά δεν κατάφερε να μας περάσει κι έτσι μπήκαμε πρώτοι στο λιμάνι.

Περνώντας για να πάμε να δέσουμε στου Τζελέπη είδα το ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ το οποίο μόλις είχε φτάσει στην χώρα μας με πλοίαρχο τον καπτα Τάσο Τρέσο.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ΑγΑπητέ Earl Granville, georgios express, neptune κΑι marittimo

Εδω κΑι λίγο κΑιρό κάνω μιΑ μΕγΑλη ΕρΕυνΑ γιΑ την ΕτΑιρίΑ ΑντΕσι (που ΑνηκΕ το σΑμΑινΑ κΑι το ικΑρος). σίγουρΑ γνωρίζΕτΕ πολλά πΕρισσότΕρΑ πάνω σΕ Αυτό το θέμΑ. οποιος γνωρίζΕι κάτι γιΑ την ΕτΑιρίΑ, θΑ ΕκτιμούσΑ Αν ΕπικοινωνούσΕ μΑζί μου. κάθΕ βοήθΕιΑ ΕινΑι πολύτιμη. [email protected]

σΑς ΕυχΑριστώ

Edited by YannisGeorjilas

Share this post


Link to post
Share on other sites

με αφορμη αυτο, θυμηθηκα οτι το σαμαινα ειχε παει στην Αιγνουσσα αρχες δεκαετιας του 80, ναυλωμενο απο το Δημο για να μεταφερει τη σορο του τοτε Δημαρχου και γνωστου εφοπλιστη Αντωνη Λαιμου.

τοτε δεν υπηρχε παρα ενα μονο μπαστουνι

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×