Jump to content


Photo
- - - - -

Radar στα πλοία


  • Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 Neptune

Neptune

    Αμνημονευτος

  • Supermoderators
  • 6,050 posts

Posted 25 January 2008 - 00:20

Τα ματια των ναυτικων τη νυχτα, στην ομιχλη στη βροχη...
Μια μεγαλη ανακαλυψη που πρωτοεμφανιστηκε στο Β παγκοσμιο πολεμο ειναι το Ρανταρ.
Ολοι πανω κατω ξερουμε τι κανει και ποιος ο ρολος του. Τι σημαινει ρανταρ;
Radio Detection and Ranging. Δηλαδη Ραδιο ανίχνευση σε έκταση.
Το ρανταρ χρησιμοποιει ηλεκτρομαγνητικα κυματα τα οποια μεταδιδει και δεχεται
αφου ανακλαστουν απο καποιο στοχο (στερια, πλοιο, σημαδουρα)
Στα πλοια που μας ενδιαφερει, το ρανταρ αποτελειται απο την κεραια την μοναδα
επεξεργασιας δεδομενων και την οθονη. Οι βασικες κατηγοριες ειναι 2. Χωριζονται
σε S-Band και X-Band. Η διαφορα τους ειναι οι συχνοτητες λειτουργιας του πομπου
οπου τους επιτρεπει να δουν καλυτερα το καθενα αναλογα με τις συνθηκες.
Οταν ο καιρος ειναι καλος συνηθως χρησιμοποιειται το X-Band. Οταν οι καιρικες
συνθηκες ειναι δυσκολες (ομιχλη βροχη) χρησιμοποιειται το S-Band το οποιο μπορει να
ξεχωρισει καλυτερα τους στοχους. Τεχνικα να αναφερουμε πως το X-Band δουλευει σε
συχνοτητες 9GHZ ενω το S-Band σε συχνοτητες 3GHz. Γι αυτο και η διαφορα στο μεγεθος
της κεραιας. Του S-Band οι κεραιες ειναι οι μεγαλες ενω του X-Band οι μικροτερες.
Τα πρωτα ρανταρ εδειχναν απλα και χωρις πολλες λεπτομεριες το περιβαλλον γυρω.
Η δυνατοτητες τους ηταν να βλεπουν μονο με βαση την πλωρη του πλοιου. (αυτο που σημερα
ονομαζεται Heading mode) Οπως ολα ομως ετσι και τα ρανταρ εξελισσονται τεχνολογικα.
Αργοτερα ενσωματωθηκε η δυνατοτητα του ARPA. Οταν λεμε οτι ενα ρανταρ ειναι ARPA
(Automatic Radar Plotting Aid) εννοουμε οτι εχει τη δυνατοτητα να κλειδωσει ενα στοχο
κινουμενο να τον παρακολουθει και να μας δινει ολα τα στοιχεια του, δηλαδη την αποσταση
απο μας τη διοπτευση το στιγμα του και την ταχυτητα του. Ακομα σε ποια αποσταση θα
διασταυρωθουμε με το στοχο και σε ποσο χρονο θα γινει αυτο. Επισης πλεον υπαρχει η
δυνατοτητα να γυρισει η οθονη σε 3 mode. Heading up, Course up και North up.
Στην πρωτη περιπτωση οι στοχοι φαινονται στην οθονη με βαση την πορεια του πλοιου
(κατι παρομοιο συμβαινει και στη δευτερη περιπτωση) ενω στην τριτη το ρανταρ
δειχνει τους στοχους εχοντας σαν σημειο αναφορας το βορρα.
Τα τελευταιας τεχνολογιας μηχανηματα εχουνε τη δυνατοτητα παραλληλα με τους φυσικους
στοχους να δειχνουνε και ηλεκτρονικους χαρτες. Ετσι γινονται ακομα ποιο πολυτιμα
εργαλεια καθως ο αξιωματικος εχει ακομα περισσοτερες πληροφοριες μπροστα του σε
μια οθονη. Τα μηχανηματα που ειναι υποχρεωτικα να συνδεθουνε στα Arpa ειναι η πυξιδα
του πλοιου το δρομομετρο και το GPS. Απο κει και περα ολα τα συγχρονα ρανταρ
εχουν τη δυνατοτητα να συνδεθουν με ανεμομετρα βυθομετρα και οτι αλλο καλο υπαρχει στο
πλοιο.
Η μοναδικη τακτικη συντηρηση που χρειαζονται ειναι η αλλαγη magnetron που γινεται
μετα τη συμπληρωση καποιων ωρων λειτουργιας.
Στα πλοια αναλογα με την κατηγορια τους θα συναντησουμε απο ενα απλο ρανταρ (πλοια
μικρου εκτοπισματος) εως τουλαχιστον 2 Arpa Radar (πλοια μεγαλου εκτοπισματος)
Οι κατηγοριες εχουν διαχωριστει απο τον ΙΜΟ.

ρε που παμε ωρε!


#2 Proteus

Proteus
  • eMembers
  • 73 posts

Posted 27 March 2008 - 12:17

Μπορει να μου εξηγησει καποιος τι κανει ενα radar ΙΜΟ approved? Ειναι καθαρα τυπικο θεμα πιστοποιησης ή τα εγκεκριμενα χαίρουν καποιον ιδιαιτερων προδιαγραφων?

#3 Neptune

Neptune

    Αμνημονευτος

  • Supermoderators
  • 6,050 posts

Posted 27 March 2008 - 15:05

Αρκετα πολυπλοκο ερωτημα. Για να πιστοποιηθει ενα μηχανημα πρεπει να πληρει καποιες προυποθεσεις. Οι κατασκευαστες φτιαχνουν τα μηχανηματα και κατοπιν τα στελνουνε για πιστοποιησεις. Μπορει καποια εταιρια να θελει το μηχανημα μονο για ερασιτεχνικη χρηση οποτε να εχει ολες τις δυνατοτητες ενος πιστοποιημενου αλλα να μην εχει τα απαραιτητα εγγραφα. Αυτο μπορει να χρησιμοποιηθει για ερασιτεχνικο σκοπο η σαν δευτερευον (βοηθητικο) σε μια γεφυρα. Εξαρταται απο την περιπτωση καθε φορα. Για ποιο σκοπο το θελεις για ποιο πλοιο κτλ

ρε που παμε ωρε!


#4 NHSOS XIOS

NHSOS XIOS
  • eMembers
  • 6,732 posts
  • LocationIONIA VIP

Posted 21 March 2011 - 19:05

Για πειτε οι ειδικοι την γνωμη σας.Εγω πραγματικα δεν ξερω αν ισχυει οτι το πλοιο παει χωρις τα ρανταρ σε λειτουργια.



#5 CptAris

CptAris
  • eMembers
  • 393 posts
  • LocationΣτης Αθήνας τα στενά...

Posted 21 March 2011 - 19:40

Όντως, κανένα απο τα τρία δε φαίνεται να δουλεύει.

Δεν ξέρω το γιατί και δε μπορώ να το εξηγήσω.
Πάντως, τη συγκεκριμένη τακτική την έχω συναντήσει σε ποντοπόρο βαπόρι. Την εφαρμόζαμε και εμείς ορισμένες φορές αλλά ήμασταν στη μέση του ωκεανού, στη διάρκεια της ημέρας με τέλεια ορατότητα και χωρίς καθόλου κίνηση. Εδώ μιλάμε για ένα επιβατικό καράβι και σε σημείο με κίνηση.
Δεν ξέρω τι να πω. Αν μπορεί να μας διαφωτίσει κανείς άλλος.....
Πεδουλάκης vs Μπαρτζώκας

#6 Neptune

Neptune

    Αμνημονευτος

  • Supermoderators
  • 6,050 posts

Posted 21 March 2011 - 20:32

Το οτι δε δουλευουν τη συγκεκριμενη χρονικη στιγμη πραγματικα δε μου λεει κατι. Μιλαμε για φαινομενο που πριν το 2000 ηταν σιγουρακι σε ολα τα ακτοπλοικα Αιγαιου και Αδριατικης.
Μερα σπανια δουλευε το ρανταρ
Απο τα 3 παντως το ενα τουλαχιστον θα κουτσοδουλευει αλλιως να ειστε σιγουροι πως το βαπορι δε θα ταξιδευε ;)

Edited by Neptune, 21 March 2011 - 20:32 .

ρε που παμε ωρε!


#7 NHSOS XIOS

NHSOS XIOS
  • eMembers
  • 6,732 posts
  • LocationIONIA VIP

Posted 21 March 2011 - 22:02

Μου δημιουργηθηκε μια απορια σχετικα με το ΠΗΝΕΛΟΠΗ.Αν παρατηρησει κανεις θα διαπιστωσει οτι διαθετει 4 ρανταρ,2 πανω στο αλμπουρο και 2 κατω και μπροστα απο αυτο.Σε τι χρησιμευουν 4μαζι στο ιδιο μερος? Και ρωταω γιατι εχω δει πλοια με 4 ρανταρ αλλα τα 2 ειναι πανω απο την γεφυρα,το ενα στην πλωρη και το αλλο στην πρυμη(ωστε πιθανον να υπαρχει καλυτερη καλυψη).

#8 Hastaroth

Hastaroth
  • eMembers
  • 1,988 posts

Posted 22 March 2011 - 00:23

Όντως, κανένα απο τα τρία δε φαίνεται να δουλεύει.

Δεν ξέρω το γιατί και δε μπορώ να το εξηγήσω.
Πάντως, τη συγκεκριμένη τακτική την έχω συναντήσει σε ποντοπόρο βαπόρι. Την εφαρμόζαμε και εμείς ορισμένες φορές αλλά ήμασταν στη μέση του ωκεανού, στη διάρκεια της ημέρας με τέλεια ορατότητα και χωρίς καθόλου κίνηση. Εδώ μιλάμε για ένα επιβατικό καράβι και σε σημείο με κίνηση.
Δεν ξέρω τι να πω. Αν μπορεί να μας διαφωτίσει κανείς άλλος.....


Στα πλοία τού Σαρωνικού σπανίως έχω δεί να δουλεύη το ραντάρ-γιά την ακρίβεια,μιά φορά μόνο είχα δεί το ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΕΛΛΑΣ να μπαίνη στον Πειραιά με το ραντάρ σε λειτουργία (ήταν μάλιστα καλοκαίρι,μέρα και λιακάδα).

Στά άλλα πλοία τής ακτοπλοϊας το έχω δεί να λειτουργή κανονικά.Το βάζουν σε λειτουργία περίπου μισή ώρα πρίν τον απόπλου γιά να "ζεσταθή" (μάλιστα όταν είμαι στον Πειραιά γιά spotting ή απλώς "χάζευμα",καταλαβαίνω έτσι ποιό πλοίο πρόκειται να φύγη).

Τώρα βέβαια αναρωτιέμαι για ποιό λόγο να λειτουργή το ραντάρ την ημέρα (γιά την νύχτα το καταλαβαίνω).Ακόμα και σε περιοχή με μεγάλη κίνηση-όπως είναι το separation τού Πειραιά-θα πρέπη να έχη χοντρή ομίχλη γιά να μήν βλέπης γύρω σου και ο Σαρωνικός δέν είναι Μάγχη...

Κανείς δέν δικαιούται να με βρίζη εκτός από εμένα


#9 CptAris

CptAris
  • eMembers
  • 393 posts
  • LocationΣτης Αθήνας τα στενά...

Posted 23 March 2011 - 00:45

Οι σημερινοί κανονισμοί απαιτούν τουλάχιστον ένα ραντάρ σε λειτουργία όταν το καράβι είναι εν πλω ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών.
Το ότι τα πλοία του αργοσαρωνικού ή και ορισμένα της ακτοπλοίας δεν το ανοίγουν είναι κατάφωρη παραβίαση των κανονισμών. Έχουμε όμως συνηθίσει τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα να κάνουν τα στραβά μάτια όπως και σε πολλές άλλες περιπτώσεις.

Υ.Γ.: όπως είπα και σε προηγούμενο post μου, το να πηγαίνεις χωρίς ραντάρ είναι ευρέως διαδεδομένη πρακτική ιδιαίτερα στα ποντοπόρα πλοία. Αλλά αυτό δε σημαίνει ότι είναι νόμιμο και ασφαλές. Και δε βγάζω τον εαυτό μου έξω απο αυτό διότι και σε δικές μου βάρδιες στη διάρκεια της ημέρας, ραντάρ δε λειτουργούσαν. Έχει όμως διαφορά το να βρίσκεσαι στον Ινδικό, Ατλαντικό κτλ και άλλο να βρίσκεσαι μέσα στο Αιγαίο και σε στενά περάσματα με κίνηση.....
Πεδουλάκης vs Μπαρτζώκας

#10 vastravoud

vastravoud
  • eMembers
  • 232 posts

Posted 23 March 2011 - 00:53

Για ποιό λόγο όμως να ΜΗΝ το λειτουργεί κανείς;

#11 CptAris

CptAris
  • eMembers
  • 393 posts
  • LocationΣτης Αθήνας τα στενά...

Posted 23 March 2011 - 01:12

Αυτό είναι στη κρίση του πλοιάρχου.
Ιδιαίτερα οι πλοίαρχοι της παλιάς σχολής, προτιμούν στη διάρκεια της μέρας να τα έχουν κλειστά για να ...ξεκουράζονται τα ραντάρ. Και μη γελάσει κανείς. Είναι αλήθεια...

Edited by proud_ionian, 23 March 2011 - 01:15 .

Πεδουλάκης vs Μπαρτζώκας

#12 Hastaroth

Hastaroth
  • eMembers
  • 1,988 posts

Posted 26 March 2011 - 18:12

Ναί αλλά την ημέρα-και μάλιστα με λιακάδα- δέν χρειάζεσαι ραντάρ γιά να δής ποιός είναι γύρω σου και πού πάει και άν πρόκειται να έρθη καταπάνω σου.Ούτε άλλωστε τα πλοία έχουν τόσο μεγάλες ταχύτητες ώστε το "see and be seen" να μήν έχη εφαρμογή.

Ως μέτρο σύγκρισης,αναφέρω το εξής:άν δύο αεροπλάνα βρίσκωνται σε απόσταση 5 μιλίων το ένα από το άλλο (δηλαδή π.χ. όσο απέχει η Σουβάλα από τον Πειραιά) και με πορείες αντίθετες,τότε είναι καταδικασμένα γιατί ήδη όταν οι πιλότοι τους αναρωτηθούν "τί είναι αυτό που έρχεται καταπάνω μας;" θα έχουν συγκρουστεί....

Edited by Hastaroth, 26 March 2011 - 18:16 .

Κανείς δέν δικαιούται να με βρίζη εκτός από εμένα


#13 superfastship

superfastship
  • eMembers
  • 146 posts
  • Locationpatra

Posted 26 March 2011 - 21:53

Το περίεργο είναι οτι το elli t. είχε και τα 3 radar του κλειστά, ενώ το blue star 1 που μπήκε αμέσως μετά είχε σίγουρα ένα ανοιχτό




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users