Jump to content
Shipfriends

Πετρελαιοκίνητα (Π/Κ) που επιτάχτηκαν ή υπηρέτησαν τους Γερμανούς στην κατοχή


Recommended Posts

Οι εξής περιπτώσεις κατάληψης Π/Κ μου είναι γνωστές.

Στο βιβλίο του Ευτ. Ξηράκη «Ιστορία των 7 Ελληνικών καϊκιών» (Αθήνα 1986), το οποίο ασχολείται με τη δράση του 2ου Αγγλοελληνικού στολίσκου ημιολιών που συγκροτήθηκε στην Αλεξάνδρεια τον 10/1943, βρήκα και κάποιες περιπτώσεις που δεν αναφέρεις. Ο Ευ. Ξηράκης γράφει ότι η ημιολία LS-26 (ΤΖΙΜΗΣ νηολ. Καλύμνου, 7 τόνων) στις 20-3-1944 αιχμαλώτισε το Π/Κ «Άγιος Ιωάννης» (15-20 τόνων) και αργότερα τα Π/Κ «Ταξιάρχης» και «Μάρμαρο» (10-15 τόνων). Αναφέρεται μεν σε Π/Κ Ελληνικά επίτακτα από τους Γερμανούς, δεν αναφέρεται όμως σαφώς ο τόπος αιχμαλωτισμού, αλλά καθώς η LS-26 είχε ως ορμητήριο τους Φούρνους…κάπου σε εκείνη την περιοχή θα αναφέρεται.

Γενικώς στο βιβλίο υπάρχουν αρκετές ασάφειες, καθώς ο συγγραφέας δεν είναι ιστορικός, αλλά υπηρέτησε σε αυτό τον στολίσκο και καταγράφει τιμής ένεκεν τις αναμνήσεις του.

Link to comment
Share on other sites

Θα μ`ενδιέφερε να το διαβάσω ΝΗΡΕΑ, που μπορεί κανείς να το βρει? Οι πληροφορίες από τα ιστορικά γεγονότα του πολέμου δεν τελειώνουν ποτέ.

Βρήκα τωρα ένα γερμανικό αρχείο χρυσάφι με εχθροπραξίες συμμαχικών αεροπλάνων και γερμανικών πλοίων (και ελληνικών πετρελαιοκίνητων) στο Αιγαίο, με σκίτσα μάχης και λεπτομερείς περιγραφές. Προέρχεται από το πολεμικό ημερολόγιο του 31. ναυτικού αντιαεροπορικού τάγματος Πειραιά.

Λέω να τα βάλω στην καινούργια έκδοση του βιβλίου μου, αφού είναι τελείως άγνωστα γεγονότα ως τώρα.

Link to comment
Share on other sites

που μπορεί κανείς να το βρει?
Μάλλον, δύσκολο το βλέπω. Το βιβλίο το έχω εδώ και πολλά χρόνια και δεν πιστεύω ότι κυκλοφορεί πλέον. Δοκίμασε πρώτα στον εκδότη που αναφέρει το βιβλίο:

Φώτης Πατσούρας, Σταδίου 30, τηλ 210-3234321/3234710

Στο βιβλίο έχει και αρκετές φωτογραφίες από τα πληρώματα και την δράση του στολίσκου των ημιολιών. Ενδιαφέρουσα είναι η παρακάτω φωτό που έχει λεζάντα:

«ΑΙΧΜΑΛΩΤΑ ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ ΚΑΪΚΙΑ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ», χωρίς όμως να αναφέρει περισσότερα στοιχεία για τον χρόνο, τον τόπο και τα στοιχεία των καϊκιών που εικονίζονται.

Βύρωνα, τελικά αυτή η αναφορά στην αιχμαλωσία των 3 καϊκιών, ταιριάζει με κάποιες δικές σου πηγές?

post-31-128326983995_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

@ ΝΗΡΕΑ

Πολύ ενδιαφέρουσα φωτογραφία, δυστυχώς λίγο θολή.

Πρέπει να έχει τραβηχτεί στην περιοχή Δωδεκανήσων, θα το ψάξω το θέμα κι αν βρω κάτι θα επανέλθω.

Σ`ευχαριστώ για το τηλέφωνο του εκδότη, θα δοκιμάσω αύριο την τύχη μου.

Τι υπάρχει ακόμη που δεν τόχουμε δει !:eek:

Link to comment
Share on other sites

@ ΝΗΡΕΑ

Τα τηλέφωνα του εκδότη δεν λειτουργούν και στις πληροφορίες δεν υπάρχει τέτοιο όνομα.

Αν το πάρει το μάτι σου πουθενά ....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Βύρωνα, διάβασα σε μια τοπική έκδοση ότι οι Άγγλοι φεύγοντας από τη Ναύπακτο βύθισαν όσα καϊκια βρέθηκαν στο λιμάνι, εκτός από 2 που βρίσκονταν εκτός λιμανιού. Και ότι οι πρώτοι Γερμανοί πέρασαν με αυτά τα 2 στην Πελοπόννησο...το ΔΩΡΙΣ και το ΚΑΛΗ ΤΥΧΗ. Κοίταξα στον Μελισσηνό και είδα ότι πράγματι υπήρχαν αυτά τα καϊκια στην περιοχή.

ΔΩΡΙΣ Νηολόγιο Πατρών 411 και ΚΑΛΗ ΤΥΧΗ Νηολόγιο Πατρών 63. Και τα 2 είχαν επιταχθεί από τις αρχές της Ναυπάκτου.

Επιβεβαιώνονται αυτά τα γεγονότα και τα ονόματα των καϊκιών από τις δικές σου επίσημες πηγές?

Ποιά ήταν τελικά η τύχη αυτών των δύο καϊκιών?

@ ΝΗΡΕΑ

Ενδιαφέρον το εύρημά σου.

Παρόλο που βρήκα γύρω στα 2.000 Π/Κ σε γερμανική υπηρεσία, αυτά τα δύο δεν πληροφορήθηκα αν συνέχισαν να υπηρετούν τους Γερμανούς και στη διάρκεια της κατοχής

Διαβάζοντας το βιβλίο του Γιάννη Χαλάτση , τα ξαναβρήκα μπροστά μου. Στο βιβλίο επαναλαμβάνεται η πληροφορία (από την ίδια πηγή) ότι χρησιμοποιήθηκαν για το πέρασμα των Γερμανών στην Πελοπόννησο, αναφέρεται ξεκάθαρα ότι επέζησαν και συνέχισαν να ταξιδεύουν και μετά τον πόλεμο, αλλά δεν διευκρινίζεται εάν κατά την κατοχή ήταν επιταγμένα από τους Γερμανούς ή όχι. Από το βιβλίο αποκόμισα την αίσθηση ότι δεν ήταν επιταγμένα και συνέχισαν τις προπολεμικές τους γραμμές…και ίσως γι΄αυτό τον λόγο δεν τα βρίσκει και ο Βύρωνας στα αρχεία του.

Το Π/Κ ΚΑΛΗ ΤΥΧΗ προπολεμικά -από την δεκαετία του 1920- έκανε Ναύπακτο-Ψαθόπυργο και συνέχισε και στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια κάνοντας και την γραμμή Ναυπάκτου-Σελιανίτικων.

Το Π/Κ ΔΩΡΙΣ, ναυπηγημένο το 1926 στην Πάτρα, έκανε μέχρι το 1945 την γραμμή Μοναστηράκι Δωρίδος-Ψαθόπυργο και από το 1945-1953 έκανε Ναύπακτο-Ψαθόπυργο και στη συνέχεια Τριζόνια-Αίγιο.

Ένα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι ο Γ. Χαλάτσης αναφέρει ότι το ΔΩΡΙΣ είναι ακόμη εν ζωή:) και στην ιδιοκτησία κάποιου Αιγιώτη.

Link to comment
Share on other sites

Πολύ καλές οι πληροφορίες σου ΝΗΡΕΑ.

Μήπως ο Γ. Χαλάτσης αναφέρει και κάποιο Π/Κ "Ελληνίς" να μεταφέρει στρατεύματα της μεραρχίας "Leibstandarte Adolf Hitler" από Ναύπακτο στην Πάτρα?

Παραθέτω κάποιες φωτογραφίες της μεταφοράς από ένα γερμανοκό βιβλίο της άνω μεραρχίας.

post-1575-128326996602_thumb.jpg

post-1575-128326996604_thumb.jpg

post-1575-128326996606_thumb.jpg

post-1575-128326996608_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Βύρωνα, δυστυχώς, δεν βλέπω καμιά αναφορά σε Π/Κ Ελληνίς. Ίσως να επρόκειτο για καϊκι από άλλη περιοχή.

Όσον αφορά τις εντυπωσιακές φωτογραφίες που έβαλες, έχω να παρατηρήσω ότι η 1η (εάν δεν κάνω μεγάλο λάθος) είναι στο βομβαρδισμένο κάστρο του Αντιρρίου και εκεί που είναι το ημιβυθισμένο πλοίο (ποιό να είναι άραγε?) περνάει η σημερινή γέφυρα. Η 2η και η 4η φωτό είναι σίγουρα μέσα στο λιμάνι της Ναυπάκτου...και η 3η μάλλον είναι φεύγοντας από την Ναύπακτο, με την πόλη στο βάθος.

Link to comment
Share on other sites

μου είχε ξεφύγει αυτό... Νηρέα το πλοίο πρέπει να είναι το Κρήτη, στη συνέχεια ακολούθησε τη μοίρα όλων των ημιβυθισμένων και βυθισμένων σε λογικά βάθη ναυαγίων του πολέμου. Κόπηκε και πουλήθηκε για σίδερο...

Link to comment
Share on other sites

Tο "Ελληνίς" δεν ήταν Π/Κ αλλά επιβατικό ατμόπλοιο που βυθίστηκε στις 21.04.41 από γερμανικά βομβαρδιστηκά, ενώ απεβίβαζε τραυματίες στην Πάτρα.

Αργότερα οι Γερμανοί το ανέλκυσαν και το χρησιμοποίησαν για μεταφορές τους.

Το πλοίο της φωτογραφίας βρίσκεται μισοβυθισμένο στην Ναύπακτο και μάλλον έχει δίκαιο ο Γιώργος ότι είναι το "ΚΡΗΤΗ" που το βύθισαν οι Γερμανοί στο Αντίρριο στις 23.04.41. Το ανέλκυσαν αργότερα και το έστειλαν κατά πληροφορίες (?) στην Ιταλία.

Link to comment
Share on other sites

Tο "Ελληνίς" δεν ήταν Π/Κ αλλά επιβατικό ατμόπλοιο που βυθίστηκε στις 21.04.41 ...Αργότερα οι Γερμανοί το ανέλκυσαν και το χρησιμοποίησαν για μεταφορές τους

Συνεπώς, Βύρωνα δεν μπορεί να ήταν το Α/Π Ελληνίς που μετέφερε την μεραρχία στη Πάτρα.
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Eνα άλλο βιντεάκι δείχνει την αποβίβαση των Γερμανών επίσης με καίκια στην Πελοπόννησο, στον Πατραικό όπως λέει και δείχνει και στιγμιότυπα που αποβιβάζουν θωρακισμένα οχήματα και μοτοσυκλέτες στο κάστρο του Ρίου.

http://www.youtube.com/watch?v=4SuDY9xgWsk&feature=PlayList&p=6A5A3ED7CE154BF5&playnext=1&playnext_from=PL&index=82

Γιώργο, έτυχε να ξαναδώ το παραπάνω βίντεο -σε άλλη έκδοση (4.30’’- 6.30’’) και με καλύτερη ευκρίνεια- και μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι η μεταφορά των Γερμανών έγινε από την Ναύπακτο στον Ψαθόπυργο (τα βουνά από πίσω είναι χαρακτηριστικά)…και όχι στο Ρίο ή στην Πάτρα. Εξάλλου και η έκθεση της ΝΑΠ/1 αναφέρει ότι οι Γερμανοί τους ανακοίνωσαν ότι θα αποβιβασθούν στον Ψαθόπυργο και ρώτησαν εάν οι Έλληνες προτίθενται να προβάλλουν αντίσταση. Επίσης, ενώ η απόβαση στον Ψαθόπυργο και η εν συνεχεία κατάληψη της Πάτρας έγινε στις 26 Απριλίου…το οχυρό του Ρίου παραδόθηκε στους Γερμανούς 2 μέρες μετά, στις 28 Απριλίου.

Βύρωνα, διάβασα σε μια τοπική έκδοση ότι οι Άγγλοι φεύγοντας από τη Ναύπακτο βύθισαν όσα καϊκια βρέθηκαν στο λιμάνι, εκτός από 2 που βρίσκονταν εκτός λιμανιού. Και ότι οι πρώτοι Γερμανοί πέρασαν με αυτά τα 2 στην Πελοπόννησο...το ΔΩΡΙΣ και το ΚΑΛΗ ΤΥΧΗ. Κοίταξα στον Μελισσηνό και είδα ότι πράγματι υπήρχαν αυτά τα καϊκια στην περιοχή.

ΔΩΡΙΣ Νηολόγιο Πατρών 411 και ΚΑΛΗ ΤΥΧΗ Νηολόγιο Πατρών 63. Και τα 2 είχαν επιταχθεί από τις αρχές της Ναυπάκτου.

Επιβεβαιώνονται αυτά τα γεγονότα και τα ονόματα των καϊκιών από τις δικές σου επίσημες πηγές?

Τελικά, Βύρωνα, η απάντηση μας ήρθε με πανηγυρικό τρόπο από τον Γιώργο και την νέα του, και διαρκώς εμπλουτιζόμενη, πολύ καλή ιστοσελίδα για την ιστορία του Πατραϊκού.

111.jpgΓερμανοί μοτοσυκλετιστές της επίλεκτης μονάδας Leibstandarte Adolf Hitler, μεταφέρονται με το καΐκι ΚΑΛΗ ΤΥΧΗ από την Ναύπακτο στην Πελοπόνησσο. (Αρχείο Foro Segunda Guerra)

Από αυτή την υπόθεση όμως μου έχει μείνει μία απορία. Τι θα γινόταν εάν οι Άγγλοι είχαν βυθίσει και αυτά τα 2 καϊκια, πως θα περνούσαν στην Πελοπόννησο? Δεν είχαν σχέδιο και απλώς στηρίχθηκαν στην «Καλή τους Τύχη», είχαν και άλλους εναλλακτικούς τρόπους ή δεν ήταν ζωτικής σημασίας η άμεση μεταφορά τους στην Πελοπόννησο?

Edited by ΝΗΡΕΑΣ
Link to comment
Share on other sites

Nηρέα έχεις δίκιο, το βιντεάκι που παρέθεσες είναι κατατοπιστικότατο, όπως γράφω πιο πάνω το είχα δει στο παρελθόν

αλλά δεν το ξαναβρήκα από τότε. Είχα μπερδευτεί στο παρελθόν γιατί ενώ δείχνει την αποβίσαση μετά ξαναδείχνει το κάστρο στο λιμανι της

Ναυπάκτου και νόμιζα πως αυτό ήταν το κάστρο του Ρίου...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...