Jump to content
Shipfriends

Ναυτικοί όροι, λέξεις, φράσεις, και η σημασία τους


Recommended Posts

castings λεμε καποια μεταλλικα τμηματα που εχουν εφαρμογη σε διαφορα μερη του πλοιου,οπως πχ το πηδαλιο κ.α.

τι ειδους εργασια κανεις αν επιτρεπεται?

Link to comment
Share on other sites

δώσε μας μια πρόταση που περιέχει αυτό τον όρο να μπορέσουμε να σε βοηθήσουμε περισσότερο

και για ποιον καθηγητή την κάνεις πές μας :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Έχω και εγώ μιά αποριούλα.

Τι σημαίνει -νομικώς- ολική απώλεια [Ελληνιστί: "Total Loss"] ενός πλοίου?

Πότε κηρύσσεται ένα πλοίο Total Loss?

Μήπως όταν η ζημιά υπερβαίνει το ανώτατο ποσό για το οποίο είναι ασφαλισμένο?

Και σε αυτή την περίπτωση τι γίνεται?

Αποζημιώνεται η πλοιοκτήτρια με όλο το ανώτατο ποσό της ασφάλισης και παίρνει η ασφάλεια το πλοίο?

Παράκληση: ας απαντήσουν μόνο όσοι γνωρίζουν σίγουρα και ας μην αρχίσουμε τις υποθέσεις.

Link to comment
Share on other sites

ως Total Loss θεωρειται ενα πλοιο το οποιο εχει βυθισθεί ή αν θεωρηθεί ως ολικη τεκμαρτη απωλεια (constructive total loss) οπου το κοστος των επισκευων του υπερβαινουν το ποσο της ασφαλισης

στην περιπτωση αυτη ο ασφαλιστικος φορεας αποζημιωνει τον πλοιοκτητη με βάση με το ποσο που εχει συμφωνηθει για ασφαλιση και το πλοιο περιερχεται στον ασφαλιστικο φορεα.

Link to comment
Share on other sites

Πολυ σωστα τα ειπε ο nautikos. Να υπογραμμισω πως το κλειδι σε αυτες τις περιπτωσεις ειναι το insured value(ανωτατο ποσο ασφαλισης) του πλοιου. Υπαρχουν πλοιοκτητες που επιλεγουν να ασφαλισουν το πλοιο τους για ενα ποσο πολυ μεγαλυτερο απο την πραγματικη αξια του πλοιου στην αγορα(overinsurance) προκειμενου να καρπωθουν και μεγαλυτερη αποζημιωση σε περιπτωση total loss, με την αναλογη επιπτωση στα ασφαλιστρα(premiums) που ειναι σε αυτην την περιπτωση μεγαλυτερα του κανονικου. Αντιθετα υπαρχουν αλλοι πλοιοκτητες που επιλεγουν το underinsurance, δηλαδη την ασφαλιση του πλοιου για μικροτερη αξια της πραγματικης, στοχευοντας να εξοικονομησουν σε ασφαλιστρα.

Κατι αλλο που ειναι βασικο σε μια περιπτωση οπως για παραδειγμα του Ιεραπετρα οπου και το πλοιο επισκευαζεται υπο την καλυψη(υποθετω) των hull and machinery underwriters(ασφαλιστων κυττους και μηχανης), ειναι οτι η ασφαλιση δουλευει "on a pay-to be paid basis". Δηλαδη ο ασφαλισμενος πρωτα οφειλει να καλυψει το κοστος επισκευης με ιδια κεφαλαια με τους οποιους υπεργολαβους(ναυπηγεια, συνεργεια κλπ) χρησιμοποιησει για την αποκατασταση της ζημιας και μονο τοτε μπορει να προχωρησει σε claim προς τους ασφαλιστες του.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 months later...

1ον Καλησπερα, συγχαρητηρια για την (πρωτοτυπη) προσπαθεια και καλως σας βρηκα!

2ον Εχω μια προταση να κανω.Τι θα λεγατε να δημιουργηθει ενα θεμα(συγχωρηστε με αν υπαρχει) με επεξηγησεις σε απλα ελληνικα τεχνικων ορων για παραδειγμα ...τσιμινιέρα,pods,turbulance,propulsion,stabilizers... και τοσων αλλων ορων που αναφερονται στο φορουμ αυτο. Επισης καποιο σχεδιαγραμμα πλοιου με τις ονομασιες αυτες θα βοηθουσε πολυ. Με αυτο θα επιτευχθει και εμεις οι νεοι που η μονη μας επαφη με πλοια ειναι οτι απλα εχουμε ταξιδεψει μερικες φορες να μππουμε σοτ κλιμα.

Με εκτιμιση

Link to comment
Share on other sites

kalwshr8es kai kalo diabasma ston xwro mas!!! eimai sigouros 8a to diaskedaseis arkei na exeis ore3h na rwtas kai na psaxneis.

an den exeis ore3h na pareis le3iko h akoma kalytera auto to biblio pou to synistw (an k h timh tsouzei) http://www.pilothousecharts.com/ship_knowledge.htm

tote 8a sou proteina na kaneis tis erwthseis sou (afou kaneis kai ena google search) wste oi filoi na prospa8hsoun na emba8ynoun stis apories sou.

Kalh arxh ston apato 8alassio kosmo mas :mad:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Το hogging και το sagging είναι δύο καταστάσεις οι οποίες μελετώνται στη αντοχή του πλοίου.Για να καταλάβεις τι είναι περίπου φαντάσου το πλοίο σαν μια δοκό,όταν το πλοιο πχ σε κατάσταση θαλασσοταραχής βρεθεί στην κορυφή ενός κύματος στο μέσον(στη περιοχη της μέσης τομής)το πλοίο που ιδανικά θεωρείτε σαν δοκός τείνει να καμπυλωθεί με το κοίλο πάνω.Το sagging δημιουργήται όταν το πλοίο βρεθεί στις κορυφές δυο κυματων τότε θα τείνει πάλι να καμπυλωθει με το κοίλο κάτω αυτή τη φόρά στην όυσία το κατάστρωμα θα θλίβεται και ο πυθμένας θα εφελκύεται.Φύσικα όταν δεν πληρούνται οι κατάλληλες συνθήκες αντοχής τότε το πλοίο μπορεί να φτασει στο σημείο να κοπεί τη μέση.Αυτός είναι ο λόγος που κάποια τάνκερ παλαιότερα κυρίως κόβονταν ασν αγγούρια στη περιοχή της μέσης τομής

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Είναι κάτι μικρα χτυπηματάκια στο ακροπτερύγιο άλλα δεν έχουν προέλθει απο πρόσκρουση κάπου στην ουσία χτυπήματα είναι αλλά προέρχονται απο τον έντονα κρουστικό χαρακτήρα του φαινομένου της σπηλαίωσης(cavitation) που δημιουργήται κάτα τη λειτουργία της έλικας
δε μας λετε παιδες 2-3 πραγματα για το cavitation. απο τι προκαλειται και τι συνεπειες εχει;
Link to comment
Share on other sites

Οσα είπες είναι απολυτα σώστα.Θα προσπαθήσω όμως να παρουσιάσω αυτό το πολύ ενδιαφέρον και ταυτόχρονα καταστροφικό φαινόμενο που λέγεται σπηλαίωση κάπως πιο αναλυτικά

Όταν η έλικα λειτουργεί το νερό ρέει προς αυτή με μια ταχύτητα λίγο μικρότερη απο αυτή που έχει το ρευστό στις πλευρές του πλοίου.Η έλικα ωθεί το νερό που φτάνει σε αυτή προς τα πίσω με ταχύτατα όμως πολύ μεγαλύτερη απο εκείνη που αυτό φτάνει σε αυτή προκειμένου να επιτευχθεί η πρόωση.Η ταχύτητα όμως του ρευστού πολλαπλασιάζεται και λόγω της περιστροφής της έλικας σε τέτοιο βαθμό ώστε η απόλυτη πίεση του να μειώνεται.Μπροστά και πίσω απο την έλικα δημιουργήται λοιπόν ένας συνδυασμός πίεσης-υποπίεσης που οδηγεί το νερό σε μερική εξάτμιση η εξάτμιση αυτή δημιουργεί φυσαλλίδες γύρω απο την έλικα,όσο και αν ακούγεται παράξενο το νερό αρχίζει σε αυτό το σημείο να βράζει οι φυσσαλίδες που δημιουργούνται προχωρούν και στη συνέχεια θράυονται έπανω στη έλικα.Το φαινόμενο είναι επαναλαμβανόμενο.Μια περαιτέρω διερέυνηση οδηγεί σε εξισώσεις bernoulli και λοιπών της μηχανικής ρευστών

Και έδω αρχίζει το 'πανυγύρι' οι φυσσαλίδες αυτές περικλύουν στο εσωτερικό τους τεράστια ενέργεια διότι έχουν πολύ μεγάλη πίεση στο κέντρο τους όταν λοιπόν προκρούουν στο ύλικο της προπέλας προκαλόυν μηχανική διάβρωση σε αυτό εξού και τα μικρά χτυπήματακια.Η μηχανική διάβρωση ξεκινά στη περιοχή του ακροπτερυγίου και στη συνέχεια προχωρά έως ότου καταστρέψει ολόκληρα την έλικα

Επίσης εκτός απο τη καταστροφή των πτερυγίων της έλικας η σπηλαίωση σχετίζεται με μείωση της ώσης διότι διακόπτεται η ομαλή ροή του ρευστού γύρω απο αυτή και εκείνη αντί να σπρώχνει νερό σπρώχνει αέρα δηλαδή έχουμε μια μηχανή που δίνει τις μέγιστες στροφές στην έλικα αλλά αυτή δε μπορεί να το εκμεταλευτεί και να παράγει την απαιτούμενη ώση

in addition λόγω του κρουστικού χαρακτήρα του φαινομένου αναπτύσεται εντονος θόρυβος και vibration που μεταδίδεται στο σκάφος

Το φαινόμενο του cavitation μπορεί να είναι κάτι που συνήθως εμφανίζέται δεν είναι όμως κάτι που δε μπορεί να εξαλιφθεί η καλύτερα να ελαχιστοποιηθεί.Ο ναυπηγός κατα τη διάρκεια του σχεδιασμου της προωστηριου εγκαταστάσεως μπορεί να μειώσει πολυ το πρόβλημα μετά απο μια σειρά υπολογισμών που συνήθως οδηγούν σε μια προσαύξηση της επιφάνειας των πτερυγίων

Σε περιπτώσεις όπου η έλικα πρέπει να λειτούργεί υποχρεωτικά κάτω απο το φαινόμενο του cavitation οπως π.χ στα ταχύπλοα(highsppeed η αίολους) η και superfast τα πλοία εφοδιαζονται με ειδικού τύπου έλικες που είναι κατασκευασμένες και λειτουργουν με το φαινόμενο του cavitation.Aυτές λέγονται υπερσπηλαιούμενες έλικες και είναι πανάκριβες και διαφορετικές απο τις συνιθισμένες

αυτά ελπίζω να βοήθησα

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Εχω δει σε αρκετά μηνύματα την φράση ''κράνος του πυροσβέστη'', όπως

εδώ για παράδειγμα.

Μήπως κάποιος γνωρίζων μπορεί να μου εξηγήσει, τι σημαίνει, σε τι αναφέρεται ; Ευχαριστώ εκ των προτέρων.

Link to comment
Share on other sites

ως κρανη του πυροσβεστη, αναφερονται τα πλοια που κατασκευασε η sealink (η ακτοπλοϊκη εταιρεια των βρετανικων σιδηροδρομων), απο τα τελη των 60s, μεχρι τα τελη των 70s. λεγονται ετσι απο τη χαρακτηριστικη τσιμινιερα. vortigern, senlac, horsa, hengist, st columba, ailsa princess, ειναι τα πιο γνωστα σε μας.

Link to comment
Share on other sites

Προτείνω το άνοιγμα αυτού του thread, το οποίο πιστεύω ότι θα είναι εξαιρετικά

χρήσιμο σε νέα αλλά και σε παλαιά μέλη του forum.

Αφορμή στάθηκε το ότι διαβάζοντας πολλές φορές κάποια μηνύματα συναντώ κάποιες

εκφράσεις-λέξεις που δεν τις καταλαβαίνω και προσπαθώ να καταλάβω τι σημαίνουν

από τα συμφραζόμενα. Είμαστε όλοι καραβολάτρες αλλά όχι απαραίτητα και ναυτικοί,

ώστε να γνωρίζουμε όλους τους ναυτικούς όρους.

Σε αυτό το thread θα μπορούμε λοιπόν να ρωτάμε λέξεις ή όρους που δεν γνωρίζουμε,

και να δίνουν απάντηση μέλη που ξέρουν την σημασία τους.

Ισως μάλιστα με τον καιρό να συμβάλουμε ως shipfriends στην δημιουργία ενός ''Λεξικού ναυτικών όρων''.

Κάνω την αρχή λοιπόν ρωτώντας :

1ον. Τι εννοούμε όταν λέμε ότι ένα πλοίο είναι ''μαιτζέβελο'' ;

2ον. Τι σημαίνει η έκφραση ''κατά το ρεμέτζο που έκανε το πλοίο'' ;

Link to comment
Share on other sites

Καλημέρα,

μαιτζέβελο ή και μανιτζέβελο κατ' άλλους σημαίνει:

με την ευρεία ένοια εύχρηστο. Κάτι που εύκολα φέρνουμε βόλτα.

ένα πλοίο ακόμη είναι μαιτζέβελο όταν κάνει εύκολα μια μανούβρα

και ο καπετάνιος του το φέρνει εύκολα βόλτα.

ρεμέτζο, ρεμετζάρω (το ρήμα), ρεμετζάρισμα (η διαδικασία) σημαίνει:

η διαδικασία πρόσδεσης ή απόδεσης ενός πλοίου σε προβλήτα και όχι μόνο

(οπουδήποτε δηλ. και αγκυροβολία με δέσιμο πρύμα σε τσαμαδούρες με

τους κάβους, κι αυτό ρεμετζάρισμα είναι).

Ελπίζω σας έδωσα να καταλάβετε επαρκώς

Link to comment
Share on other sites

Γνωρίζατε τον όρο ''Ιερή άγκυρα'' ; Εγώ ομολογώ πως όχι, και μου έκανε μεγάλη εντύπωση.

Ο όρος ιερή άγκυρα αφορά ονομασία άγκυρας πλοίου με περισσότερο ναυτικό λαογραφικό χαρακτήρα και όχι κάποιο εξειδικευμένο τύπο άγκυρας. Αποδίδεται στη τελευταία άγκυρα του πλοίου που έχει μείνει προς πόντιση για τη σωτηρία του. Περισσότερο εκφραστική είναι η γαλλική απόδοση του όρου: "ancre de misericode" (= "άγκυρα του ελέους" ή "άγκυρα του οικτιρμού").

Η ιερή άγκυρα είναι συνήθως η "αμοιβή" άγκυρα (σπέαρ) που βρίσκεται στο πλοίο η οποία απομένει προς πόντιση όταν το πλοίο έχει μείνει έρμαιο των κυμάτων μετά την απώλεια (κοπή) των αγκυρών του ή όταν αυτές ξεσέρνουν στο βυθό και που πλευρισμένο πλέον από τα κύματα και τον άνεμο κινδυνεύει να προσαράξει ή να συντριβεί, από την υπήνεμη πλευρά του, σε βραχώδη ακτή. Τότε το πλοίο αγωνιζόμενο να κρατηθεί αγκυροβολημένο ποντίζει την "ιερή άγκυρα".

Πηγή : ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ρε παιδιά έχω μία απορία σχετικά με τα bow-stern thruster.

Εντάξει τα bow-thrusters είναι κάτι "προπελάκια" που βρίσκονται στην πλώρη του πλοίου.

Τα stern-thruster τώρα είναι και αυτά καποια προπελάκια που βρίσκονται στις πλαινές πλευρές την πρύμνης του πλοίου,σωστα? Δηλαδή αυτά τα σημαδάκια που έχουν τα πιο πολλά πλοία στα πρύμνια έξαλλα τους και συμβολίζουν κατι προπελάκια αναφέρονται στα stern-thrusters και όχι στο πόσες κύριες μηχανές έχει στην πρύμνη??:D:confused:

(συγχωρέστε με άν πετάω μ*****):mad:

Y.Γ. αυτό το τελευταίο το διαπίστωσα οταν είδα ένα βιντεάκι που κυκλοφώρησε με τον πρώτο απόπλου του Νισσος Χίος απο Πειραιά, που τα απόνερα στη δεξιά πρυμναία πλευρά του πλοίου δικαιολογούσαν οτι κάποια ώθηση υπάρχει εκεί στο πλάι.

Ευχαριστώ εκ των προτέρων.

Link to comment
Share on other sites

Σωστά το σκέφτεσαι. Τα stern thrusters είναι προπελλάκια τοποθετημένα σε σωλήνα στο εγκάρσιο του πλοίου στην πρύμη όπως ακριβώς και της πλώρης. Τα σημάδια (προπελλάκια) που βλέπεις ζωγραφισμένα στις πλευρές των πλοίων πλώρα ή πρύμα συνήθως δείχνουν την ύπαρξη bow ή stern thrusters αντίστοιχα.

Στο βιντεάκι που λες για το Νήσσος Χίος το έντονο απόνερο, το παρατήρησα κι εγώ. Επειδή όμως δεν έχω δεί απο κοντά το πλοίο ακόμη δεν είμαι σίγουρος αν έχει ή όχι stern thrusters. Αν έχει τότε αυτός είναι ο λόγος των απόνερων.

Αν όμως δεν έχει υπάρχει περίπτωση το συγκεκριμένο απόνερο σε δεδομένη στιγμή να δημιουργείται και να φαίνεται έντονο και απο την κίνηση πρόσω/ανάποδα των κυρίως προπελλών σε συνδιασμό με την πρόσω και πλευρική προχώρηση στην μανούβρα της απομάκρυνσης από τον ντόκο. Ελπίζω να σου έδωσα να καταλάβεις επαρκώς. Πάντως αν

κάποιος άλλος από το forum δεν το ξεκαθαρίσει, όταν έχω ίδια εμπειρία θα επανέλθω.

Link to comment
Share on other sites

Δεν έχει Stern thruster το Νήσος Χίος. Στο βιντεάκι η "πλευρική" αναχώρηση λογικά γίνεται με χρήση των εμπρός thruster σε συνδυασμό με πρόσω/τέρμα δεξιά τιμόνι, εξ ου και τα "παράξενα" απόνερα.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...