Jump to content
Shipfriends

Τεσσαρακοστή Πρώτη Ιστορία: Τα πειραματικα βρετανικα υποβρυχια "Μ"


proud_ionian

Recommended Posts

λεω να βαλω κατι απλο και σχετικα ευκολο, ετσι για να ξεκολλησουμε.

κατα τη διαρκεια των πολεμων του 20ου αιωνα, τα πολεμικα ναυτικα των εμπολεμων εκαναν διαφορους πειραματισμους σχετικα με το σχεδιασμο και τη διαμορφωση των διαφορων (υπαρχοντων) τυπων πολεμικων πλοιων.

το πολεμικο ναυτικο μιας χωρας λοιπον, κατα τη διαρκεια του Α΄ Παγκοσμιου Πολεμου σχεδισε μια κλαση, που ηταν πολλαπλη παραλλαγη γνωστου τυπου πλοιου.

ποια ηταν η συμβολη αυτου του πλοιου στην εκβαση του πολεμου;

ποια επιδραση ειχε στη μελλοντικη ναυπηγηση πολεμικων πλοιων;

πως ξεκινησε η σχεδιαση του;

τι επιχειρησιακη πορεια ειχε;

Link to comment
Share on other sites

Οι τεχνολογικές εξελίξεις στα πολεμικά πλοία προέρχονται κυρίως από την Βρετανία, την Γερμανία και την Αμερική.

Αλλά στον Α' ΠΠ κυρίως από την πρώτη. Για ξεκίνημα, λοιπόν, να υποθέσω ότι ο ζητούμενος τύπος πλοίου ανήκε στο Royal Navy?

Link to comment
Share on other sites

Ο τύπος του πλοίου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του έχουν σχέση με τα πολεμικά του χρακτηριστικά (πχ θωρηκτό, αντιτορπιλικό κλπ)

ή με τα καθαρά ναυπηγικά του χαρακτηριστικά (κύτος, μηχανές, καύσιμο, πρόωση κλπ) ?;)

Link to comment
Share on other sites

το πολεμικο ναυτικο μιας χωρας λοιπον, κατα τη διαρκεια του Α΄ Παγκοσμιου Πολεμου σχεδισε μια κλαση, που ηταν πολλαπλη παραλλαγη γνωστου τυπου πλοιου.
The sixth HMS Dreadnought of the Royal Navy was a revolutionary battleship which entered service in 1906.

ειναι προφανες οτι δεν ειναι το Dreadnaught. (μια οπου το αναφεραμε το Dreadnaught επειδη ειναι πασιγνωστο, κολλαει περισσοτερο στο sub forum των πολεμικων για να μαθουμε και τπτ επιπλεον:eek: )

το κουιζ μας ξεκινα μια 10ετια μετα το Dreadnought.

Link to comment
Share on other sites

Μάστερ, εμείς δεν θα πάρουμε απάντηση για το εαν πρόκειται για κάποιο τύπο Υ/Β? :eek:

Επίσης, όταν λες "έκαιγε Diesel" εννοείς ότι είχε Ντηζελομηχανές ή ατμολέβητες που έκαιγαν Ντήζελ? :confused:

Link to comment
Share on other sites

Μάστερ, εμείς δεν θα πάρουμε απάντηση για το εαν πρόκειται για κάποιο τύπο Υ/Β?
σε γενικες γραμμες ναι, αν εννοεις οτι μπορουσε να καταδυθει και να αναδυθει.
Δηζελοκινητον που θα λεγαν και πιο παλια εδω

ειχε μηχανες Diesel. νομιζω οτι οπου γινεται αναφορα σε Δηζελοπλοιον ή Δ/Π αναφερομαστε σε μηχανες εσωτερικης καυσης.

Link to comment
Share on other sites

νομιζω οτι οπου γινεται αναφορα σε Δηζελοπλοιον ή Δ/Π αναφερομαστε σε μηχανες εσωτερικης καυσης.
Εγώ το ήξερα :confused: , αλλά ήθελα να δω και εάν το ήξεραν και άλλοι:D

Επί της ουσίας τώρα. το μόνο Βρετανικό Υποβρυχιοειδές που μπορώ να υποψιασθώ είναι...

...το HMS M2 που συνδύαζε θωρηκτό με υποβρύχιο...αλλά και αεροπλανοφόρο:eek:

Link to comment
Share on other sites

Κατ’ αρχήν να πω ότι αυτόν τον τύπο πλοίων τον αγνοούσα παντελώς και ότι είναι πολύ ενδιαφέρων και πρωτότυπος. Το στοιχείο που «πρόδωσε» την υποβρύχια ιδιότητά του ήταν οι μηχανές Diesel που χρησιμοποιούνταν κυρίως στα Υ/Β, ενώ στα πλοία επιφανείας μόνο δοκιμαστικά και σε μικρής χωρητικότητας.

Και μιάς και ο μαστερ θέλει και δυό λόγια παραπάνω…ας πούμε λίγα…περισσότερα από τον ίδιο! :eek:

πως ξεκινησε η σχεδιαση του;

ποια ηταν η συμβολη αυτου του πλοιου στην εκβαση του πολεμου;

τι επιχειρησιακη πορεια ειχε;

ποια επιδραση ειχε στη μελλοντικη ναυπηγηση πολεμικων πλοιων;

Η σειρά HMS M class submarine αποτελεί την συνέχεια και την εξέλιξη της HMS K class submarine και το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της ήταν ότι είχε και ένα πυροβόλο των 12’’, το οποίο μπορούσε να πυροδοτηθεί υποβρυχίως (σε βάθος περισκοπίου) κατά στόχου επιφανείας, αλλά έπρεπε να αναδυθεί για να ξαναγεμίσει (σε 3 λεπτά). Η σχεδίαση προέβλεπε χρήση του πυροβόλου κατά των εμπορικών πλοίων και των τορπιλλών κατά των πολεμικών.

Προβλεπόταν η ναυπήγηση 4 πλοίων (Μ1, Μ2, Μ3 και Μ4), αλλά κατασκευάσθηκαν μόνο τα 3 πρώτα, καθώς επιχειρησιακά κρίθηκαν, μάλλον,…άχρηστα. Συνεπώς, ανάλογη ήταν και η συμβολή τους στην έκβαση του πολέμου…δηλαδή μηδενική!

Το Μ1 βυθίσθηκε –αύτανδρο- το 1925 μετά από σύγκρουση με ένα εμπορικό, όπου κατά την σύγκρουση αποκολλήθηκε το πυροβόλο και το πλοίο πλημμύρησε από την τρύπα που άνοιξε.

Το Μ2 το 1925 μετασκευάσθηκε και σε αεροπλανοφόρο, ώστε να μεταφέρει ένα ειδικά κατασκευασμένο υδροπλάνο στην ειδικά διαμορφωμένη πλώρη του…αλλά το 1933 βυθίσθηκε…και πιθανή αιτία ήταν η ανοικτή καταπακτή του διαμερίσματος του υδροπλάνου…που πλημμύρησε το Υ/Β.

Το Μ3 μετασκευάσθηκε το 1927 σε ναρκοθετικό και σαν δοκιμαστικό συστημάτων της επόμενης κλάσης Υ/Β Porpoise class και πήγε για σκραπ το 1932.

Τώρα για επίδραση στα μελλοντικά πλοία…δεν μπόρεσα να διακρίνω κάτι το ιδιαίτερο. Απ’ ό,τι κατάλαβα, γενικώς, μάλλον αποτυχημένο project ήταν, οπότε εάν συνέβαλε κάπου αυτό θα πρέπει να ήταν σε κάποιες επιμέρους τεχνολογίες και όχι σαν συνολική σχεδίαση.

Εκτός, ίσως, από το ό,τι οι Γιαπωνέζοι σχεδίασαν μία κλάση 3 Υ/Β (σαν το Μ2 ), την Sen Toku class (τα μεγαλύτερα μη πυρηνοκίνητα Υ/Β που έχουν ναυπηγηθεί), που μετέφερε 3 υδροπλάνα το καθένα με σκοπό να πλήξουν - σύμφωνα με σχέδια του Γιαμαμότο (με αποστολές αυτοκτονίας) - την Διώρυγα του Παναμά…και μάλιστα εξ Ανατολών!!!...απ’ όπου δεν τους περίμεναν οι Αμερικανοί, αλλά τους πρόλαβε το τέλος του 2ου ΠΠ.

Πάντως, αναφέρεται ότι με βάση την διάταξη που είχαν οι Γιαπωνέζοι για τα υδροπλάνα, πρέκυψε αργότερα η ιδέα εγκατάστασης βαλλιστικών πυραύλων στα Υ/Β.

Βέβαια, δεν το έψαξα και ιδιαίτερα, μόνο στην wikipedia. Ο μάστερ…αυτού του κουίζ, βεβαίως, θα μας πεί περισσότερα! :confused:

Link to comment
Share on other sites

Να πω πριν απο ολα οτι δεν ποτε δεν ειχα ακουσει γι'αυτο το εγχειρημα. το πρωτοειδα στο Ships Monthly πριν 2 τευχη. Ειχε ενα αφιερωμα που εβλεπε με συμπαθεια αυτο εγχειρημα. Οι πηγες στο internet δε διαφερουν και πολυ απο το αφιερωμα (τωρα ποιος "βοηθησε" ποιον...; )

Αρχικη προθεση του Ναυαρχειου ηταν η σειρα "Μ" να αποτελεσει τις πρωτες υποβρυχιες κανονιοφορους. Μαλλιστα ο λορδος Fischer που τα υποστηριζε μετα μανιας επικαλουνταν τη φημη οτι οι γερμανοι κατασκευαζαν κατι αντιστοιχο. υποβρυχια με κανονι 5.9 ιντσων. τα Μ (θα) εφεραν πυροβολο 12 ιντσων το οποιο θα χρησιμοποιειτο μονο οταν ηταν στην επιφανεια.

η σειρα αυτη ηταν μετεξελιξη της σειρας "Κ". μια κλαση ατμοκινητων υποβρυχιων που υποτιθεται οτι θα ηταναρκετα γρηγορα ωστε να συνοδευουν το στολο επιφανειας. η σειρα αυτη λογω πολλων ατυχηματων και επιχειρησιακων δυσλειτουργιων απετυχε και αυτη η αποτυχια δημιουργησε και προκαταληψη και για τα Μ

ks03.jpg

εδω βλεπουμε ενα υποβρυχιο της σειρας Κ.

για τα 4 Μ χρησιμοποιηθηκαν τα hulls απο 4 Κ που ηταν υποκατασκευη.

τα υπολοιπα οπως τα λεει ο Νηρεας ειναι

το Μ1 χαθηκε το 1925 μετα τη συγκρουση με το πλοιο μεταφορας ανθρακα Vidar. το ναυαγιο του Μ1 βρεθηκε το 1999 σε ορθια θεση και με ενα ρηγμα στη θεση του πυτοβολου που ελλειπε.

m1mpl2315.jpg

εδω το Μ1 σε ασκηση με χρηση του πυροβολου.

το Μ2 μετασκευαστηκε σε ωστε να μεταφερει υδροπλανο. βυθιστηκε το 1932 και μετα απο λιγες εβδομαδες ανακαλυφθηκε βυθισμενο στην ορθια θεση και με το υποοστεγο του υδροπλανου ανοιχτο.

m2mpl2316.jpg

το Μ3 μετασκευαστικε σε υποβρυχιο/ναρκοθετιδα. ανωτατοι αξιωματικοι του ναυαρχιου ηταν επιφυλακτικοι για την επιχειρησιακη του αποτελεσματικοτητα και γιατι ηταν ασταθες κατα την καταδυση.

m3mpl2317.jpg

το Μ4 πηγε για καρφιτσες πριν ολοκληρωθει λογω της επιτυχιας των υπολοιπων;) .

τα Μ1 & Μ2 ειχαν τορπιλοσωληνες 18 ιντσων ενω το Μ3 21. Υπαρχουν καποιοι που τα θεωρουν μπροστα απο την εποχη τους. Λενε οτι οι σημερινοι Tomahawk που εκτοξευονται απο υποβρυχια ειναι η σημερινη λυση για βομβαρδισμο εδαφους απο υποβρυχια, ενω τα μη επανδρωμενα, μεταφερομενα απο υποβρυχια UAVs (Unmanned Aerial Vehicles) αντιστοιχουν στο μεταφερομενο απο το Μ2 υδροπλανο.

εκτος απο το wikipedia, και το shipsmontly ενδιαφερουσες φωτο και στοιχεια εχουμε και παρακατω:

http://www.battleships-cruisers.co.uk/m_class.htm

http://www.gwpda.org/naval/ks000001.htm

http://www.answers.com/topic/british-m-class-submarine

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...